zomaar een stappenmotor vraag...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door Swets »

Ik was aan het kijken bij stappenmotor.nl naar andere stappenmotor….

Ik heb nu een vexta PK 268-E2.0b

Parallel heeft hij een holding moment van 1,75 en een stroom van 2,83A

Maar nu zie ik bij stappenmotor.nl motor’s van 2,5 nm maar dan maar met een stroom van 1,5A hang dat koppel en de stroom niet aan elkaar? Of spreekt hij over een ander NM?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door audiomanics »

Bij parallel schakelen verdubbelt de stroom, maar de holding-torque is hetzelfde als dat je het in serie zet.
De zelfinductie is bij parallel schakelen 4x zo klein als bij serie schakelen wat betekend dat de EMK veel kleiner is en dat je bij de zelfde voedingspanning een veel hoger toerental kan draaien dan bij serieschakelen..
Je kan dus niet zomaar zonder meer zeggen dat stroom en holdingtorque 1 op 1 zijn..
Hoe kleiner de ruimte tussen de rotor en de stator is hoe groter de magnetische koppeling dus ook meer kracht.
Ook bepaalde vormen van de rotor en stator hebben invloed op de holdingtorque..
En zo ontwikkelen ze steeds verder..
Overigens zijn opgaven van Chinese motoren vrijwel altijd "the very best case under ideal circumstances" en dan iets meer...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door DaBit »

Koppel en stroom hangen alleen aan elkaar bij dezelfde opbouw van de motor.

Als ik twee keer zoveel windingen koperdraad op een kern leg heb ik voor een bepaalde magnetische veldsterkte maar half zoveel stroom nodig. De tegen-EMK gaat echter een factor twee omhoog en de zelfinductie een factor 4, dus ik heb wel dubbel zoveel spanning nodig.

Vermogen = spanning maal stroom, en zo is het plaatje weer rond.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door Swets »

jaja... nu weet ik nog niet waar ik op kiezen moet.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door DaBit »

Tsja, wat voor drive heb je erachter hangen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door Swets »

via Ebay een 2M542-n kan max 50v 4.2A leveren....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door DaBit »

Dan ben je beter af met een motor die een wat hogere stroom lust. Iets van 3Arms per winding, da's nog best gangbaar voor 2-3Nm motoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: zomaar een stappenmotor antwoord ...

Bericht door serum »

Daarnaast geldt, dat stappenmotoren met een lagere inductie doorgaans vlotter kunnen accelereren en een hogere topsnelheid hebben (Door een hoger koppel op hogere toeren) en onder voorbehoud dat de kracht die ze leveren sterk genoeg is om de bewegende massa in beweging te krijgen. Het hangt allemaal redelijk logisch samen voor de windingen; dikkere draad, lagere weerstand, hogere stroom, lagere inductie. (sterker magnetisch veld) Dunne lange draad, hogere weerstand, lagere maximale stroom, en een hogere inductie (minder sterk magnetisch veld). Inductie moet je een beetje zien als inertie voor elektronen.

Een hogere spanning helpt ook weer mee voor een hogere snelheid.

En een hogere ruststroom zorgt er tevens voor dat je stappenmotor 'met grotere graagte' in de motor in 1 van zijn 200 stapjes gaat staan. Resonanties zullen dan groter worden, afhankelijk van je constructie.

Schiet mij gerust af als ik het verkeerd omschrijf.

Ik vond dit een interessante motor.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door DaBit »

Als het zo ongenuanceerd lag dan hielden al die fabrikaten wel stromen van tientallen amperes en zelfinducties in het microhenry-gebied aan. Da's simpel hoor, dan draai je geen 100 windingen maar slechts eentje. Is nog minder werk ook.

Maar de realiteit is dat voeding, drive en motor goed samen moeten werken voor de toepassing. Soms is de gehalveerde stroom en viervoudige zelfinductie moeten compenseren met dubbele spanning niet onhandig omdat de kabels niet onhandig dik worden, een motor+drive die op het randje zit kwa voedingsspanning loopt bij lager toeren met meer herrie en resonantie, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: zomaar een stappenmotor vraag...

Bericht door serum »

Dat is toch ook wat ik zeg?

Ik omschrijf toch duidelijk 'En een hogere ruststroom zorgt er tevens voor dat je stappenmotor 'met grotere graagte' in de motor in 1 van zijn 200 stapjes gaat staan. Resonanties zullen dan groter worden, afhankelijk van je constructie.'

waarmee ik toch duidelijk aangeef dat 100A en 0,1mh niet perse de beste oplossing biedt.

Ik zeg toch niet dat het ene beter is dan het andere? Ik geef gewoon aan wat spanning, interne weerstand met de daarbijbehorende stroom en inductie voor effect hebben op een stappenmotor in het algemeen.
Plaats reactie