Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door Tolp2 »

Ik heb van leadshine de DM808 en de 3NM Easy-servo aangesloten, maar ben niet tevreden over de snelheden die ik op dit moment haal met mijn portaal.

Op een 'normale' driver zit altijd een tabel met de stand van de dip-switches en de bijbehorende Amperage. Bij de EasyServo-serie zit er geen dip-switches meer op de driver waarmee je de stroom mee kan instellen. De driver kan (zo uit mijn hoofd) 6 Amp leveren. Aangezien ik geen zin om mijn nieuwe aanwinzt direct in rook op te laten gaan, heb ik met ProTuner de stroom naar beneden geschroefd naar 3 Ampere.

Nu meerdere mensen zo'n setje hebben vroeg ik me af: is het bijstellen van de stroom in de ProTuner eigenlijk wel noodzakelijk? Dit aangezien de driver als plug en play wordt geadverteerd en ik met de huidige instellingen de performance van motoren vind tegenvallen...

Ben benieuwd hoe jullie de instellingen hebben staan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door audiomanics »

Even voor de duidelijkeid:
Wat verwacht je voor snelheden?
Wat gebruik je voor de aandrijving? (schroefspindel met spoed X)
Als de DM808 niet teveel afwijkt van de HBS507 dan zou deze driver automatisch de instellingen vwb stroom etc moeten instellen.
Normaal gesproken zou de motor zonder veel problemen zo'n 30 omw/sec moeten draaien. Daarboven neemt de kracht wat af en zal afhankelijk van hoe soepel de machine loopt de boel ergens tussen de 40 en 50 omw/sec in de fout gaan..
Instellingen die je met protuner moet doen beperken zich doorgaans tot het veranderen van een aantal logic levels (Alarm bijvoorbeeld)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door Tolp2 »

Kees, dank je voor het snelle antwoord.

De spoed van de schroefspindel is 10 mm. Met de y-as (waar een conventionele stepper op zit), haal ik met dezelfde schroefspindel een ijlgang van 9000 mm/min, dus ik verwacht dat ik dat ook moet kunnen met de closed-loop. Als ik zo het sommetje maak met 30 RPM, dan kom ik op een ijlgang van 18.000 mm/min. Dat gaat al de goede richting op.

Voor zover ik weet is de HBS507 voor de Chinese markt bedoeld en is de D808 het Westerse broertje daarvan. Dus denk ik dat je inderdaad ook voor de D808 geen stroom hoef in te stellen.

Voor je antwoord had ik al de stoute schoenen aangetrokken en het percentage opgetrokken richting default-waarden. Daarmee haalde ik een ijlgang van 6.000 mm/min met de eerste test. Ik kan weer vooruit met je antwoord!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door serum »

Ook niet onbelangrijk; Op welk voltage gebruik je deze? De set die je hebt is de krachtigste op hoge toerentallen uit die easyservo familie (ik meen krachtiger op hogere toerentallen dan de NEMA34 varianten), maar je moet ze dan wel op een hoger voltage aanlsuiten (zo uit mijn hoofd 70 of 75V). Als je de voedintsspanning lager hebt, leveren ze juist minder koppel/vermogen op een hogere toerental. (zoek de koppeldiagrammen van die motoren er maar eens bij)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door Tolp2 »

Op dit moment draaien de motoren op 36 Volt. Een upgrade naar 72 V staat op de planning wanneer het frezen gaa tegenvallen (Wat snelheid betreft). Het mooie van de drivers vind ik dat deze allemaal een error-out hebben die Mach kan stoppen als ze het niet meer snappen of behappen.

Bedankt voor de tip!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Easy-servo's stroom instellen noodzakelijk?

Bericht door audiomanics »

De HBS507 werkt op 36V, standaard.. 50V maximaal.
Volgens datasheets zou de 808 maximaal 80V aankunnen en 8A leveren. Ze zijn dus zeker niet gelijk, die 808 is aan alle kanten zwaarder.
Misschien dat je bij het motortype het een en ander kunt vinden omtrent de juiste instellingen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie