NEMA17 (17HS4401N) + DM420A driver

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: NEMA17 (17HS4401N) + DM420A driver

Bericht door DaBit »

Ja, een stap is een stap, en die heb je er 200 bij een 2-fasen 1,8-graden motor. Dat je ze verder nog op kunt delen in sub-stapjes is een ander verhaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Atmoz
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2011 08:25
Locatie: Eijsden

Re: NEMA17 (17HS4401N) + DM420A driver

Bericht door Atmoz »

DaBit schreef:met 750rpm zit je bij stappenmotoren al ver in het gebied dat het koppel af begint te nemen. Om je een idee te geven een curve van de X/Y motoren van mijn 3D printer, 1,9Nm NEMA23 steppers, 24V voeding:

Afbeelding

Kijk je naar het grafiekje dan zie je dat rond de 600steps/s de volle 24V nodig is. Wil ik harder, dan ga ik koppel inleveren, en rap ook. Met 200 steps/omw is 600 steps/s 'slechts' 180rpm....
Wil ik bij hogere toerentallen meer koppel overhouden, dan moet de voedingsspanning omhoog.

Bij jouw motortjes en 24V ligt dat punt ietsjes hoger dan 180rpm, maar niet heel veel hoger.

Tweede nadeel in jouw geval is het lage koppel dat de motoren zowiezo al leveren en de lage efficiency van trapeziumdraad met kleine spoed.
Thanks voor de info DaBit 8)

Dus ik heb 't goed gedaan om 3 sterkere/zwaardere motoren te nemen :mrgreen:
Kunnen die wél sneller? Ze zullen uiteraard (veel) sterker zijn, maar als ze niet ook sneller kunnen, dan zal ik de kracht moeten gebruiken om een grotere verhouding overbrenging te maken (3:1 ofzo). Ik hoop echter dat dit niet hoeft, en dat deze nieuwe motoren dus "uit zichzelf" al sneller kunnen. (uit jou bovenstaande verhaal maak ik dan weer op dat ook dat tegen zal vallen, of klopt dat niet?)

Ik dacht dat TR12x4 trapeziumdraad al een vrij grote spoed had... 2 weken heb ik voor een ander project bij Kevin 12x3 gekocht, en dat is natuurlijk weer een stukje trager. TR12x5 (of hoger) bestaat toch niet? Dus wat zou ik dan moeten nemen om sneller te kunnen? (oke, grotere diameter trapeziumdraad zijn er natuurlijk, maarja, dat is ook weer veel zwaarder, duurder, etc...)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: NEMA17 (17HS4401N) + DM420A driver

Bericht door DaBit »

Ik denk dat als je sneller wil dat je al gauw op het punt komt dat je of de motor zodanig moet versnellen dat je beneden de zuig uit de duim 500rpm blijft, of de voedingsspanning naar de drives op moet voeren. 36V ipv 24V scheelt alweer wat.

Microstepping helpt ook; eenmaal in resonantie staat je motor stil. Verder niet trager accelereren dan nodig; resonantiebanden wil je zo gauw mogelijk doorheen accelereren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: NEMA17 (17HS4401N) + DM420A driver

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afhankelijk van de toepassing kun je overwegen om niet met een draadstang te werken, maar met een lange tandriem.
En als je overstapt op kogelomloop, is er misschien wel iets met een veel grotere spoed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie