Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Ik weet het, maar ik laat het aan Andre over om het wereldkundig te maken. Hij zal best wel reageren denk ik.
Of niet Andre?
Maar of dat dezelfde is als waar Orderit het over heeft ???

En misschien ook wel leuk als daar wat budgetten bij genoemd kunnen worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef:Ik weet het, maar ik laat het aan Andre over om het wereldkundig te maken. Hij zal best wel reageren denk ik.
Of niet Andre?
Dat komt, maar niet in dit topic..... en ik heb geen idee waar Orderit het over heeft, die zal zelf wel duidelijkheid geven denk ik...
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door RikV »

Ik heb ondertussen over dit onderwerp wat gegrasduind op het forum, maar ben niet echt veel wijzer geworden wat betreft de concrete vragen waar ik mee zit om een concept te kunnen voorstellen.
Van plasmasnijden weet ik practisch niets. Vandaar:
- Welke positioneringsnauwkeurigheid moet ik minimaal nastreven in X en Y? Welke ijlsnelheden, max snijsnelheid?
- Hoe moet ik mij de Z-as voorstellen? Slaglengte, aandrijving?
- Kan de CSmio voor servomotoren daarnaast ook nog een stappenmotor aansturen (zonder extra module)?
- Enkele jaren terug was er nogal wat te doen omtrent de "UHU"-servocontroller. Is dat iets wat nog leeft? Is er ervaring mee op het forum?
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door skillalot »

RikV schreef:Ik heb ondertussen over dit onderwerp wat gegrasduind op het forum, maar ben niet echt veel wijzer geworden wat betreft de concrete vragen waar ik mee zit om een concept te kunnen voorstellen.
Van plasmasnijden weet ik practisch niets. Vandaar:
- Welke positioneringsnauwkeurigheid moet ik minimaal nastreven in X en Y? Welke ijlsnelheden, max snijsnelheid?
Als je op 0.1mm nauwkeurig kunt positioneren is dat prima. Ijlsnelheid zou ik zeggen hoe sneller hoe beter, maar een 12m/min moet je toch wel minimaal willen kunnen halen lijkt me. Snijsnelheid ligt aan de diktes die je snijdt en met hoeveel ampere. Gemiddeld genomen wil je een beetje mooie snijkwaliteit hebben zit je tussen de 1000 en 4000mm/min. Ga je naar erg dun materiaal en wil je dat braamvrij kunnen snijden, dan heb je ene goede stroombron nodig en zit je soms nog iets hoger, zeg max 6000mm/min, maar dan heb ik het over materiaal tot 1.5mm dik.
- Hoe moet ik mij de Z-as voorstellen? Slaglengte, aandrijving?
Slaglengte is niet echt belangrijk, aangezien je alleen plaatmateriaal gaat snijden. Dat materiaal kan een beetje krom zijn of gaan staan tijdens het snijden, dus je moet wel wat ruimte onder je brug hebben, een cm of 5 is in principe al voldoende, maar iets meer ruimte onder je brug kan wel eens iets makkelijker zijn. Aandrijving kan op verschillende manieren. In de praktijk kom je ook van alles tegen, trapeziumspindel, kogelomloopspindel, riemaandrijving, tandheugel, etc. Maakt voor het proces zelf niet uit, als die toorts maar omhoog en omlaag kan. Voor dun plaatmateriaal zie je ook nog wel eens een platerider, een plaat die met luchtdruk zachtjes omlaag gestuurd word, en een soort kogels onderaan heeft waarmee hij over de plaat heen rijdt.
- Kan de CSmio voor servomotoren daarnaast ook nog een stappenmotor aansturen (zonder extra module)?
Nee, een CSmio geeft alleen stuursignalen uit. Er zal nog een regelaar nodig zijn om die stuursignalen om te zetten naar vermogen naar de motor.
- Enkele jaren terug was er nogal wat te doen omtrent de "UHU"-servocontroller. Is dat iets wat nog leeft? Is er ervaring mee op het forum?
Weinig ervaring hier, ik zelf niet. Benkr heeft er volgens mij wel eens iets mee gedaan. Maar het blijft een hobbymatig iets. Als je bedrijfsmatig een machine om wil gaan bouwen zou ik toch naar iets bedrijfszekerders gaan kijken, met onderdelen die gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Dat is volgens mij ook de reden waarom je wil gaan ombouwen.

Overigens komt bij plasmasnijden nog wel iets meer kijken als de meeste denken. Het is niet even snel mach3 er aan knopen en het draait weer. Hoogteregeling, koppeling met plasmasnijder, plaatzoeken, etc...
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door karangetang »

benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door benkr »

Enkele jaren terug was er nogal wat te doen omtrent de "UHU"-servocontroller. Is dat iets wat nog leeft? Is er ervaring mee op het forum?
Ja, ik heb er flink mee gespeeld, ik heb er zelfs 4 omgebouwd naar een snellere processor (Henrik Olsen ontwerp), is inmiddels al weer een jaartje of twee geleden.
Ja, het werkte goed, maar het tunen kreeg ik niet overtuigend voor elkaar, ben nog wel van plan om er ooit weer iets mee te gaan doen maar voorlopig ben ik druk met andere dingen.

Ik denk wel dat het onderwerp zelf inmiddels een stille dood is gestorven, je hoort er nergens meer over, ook printen kun je denk ik alleen nog bestellen bij Ullie.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door karangetang »

Een paar post geleden gaf ik een link van van filpje waarin UCCNC met step/ dir servos met 0-10V aanstuurde
de maker van het filmpje berichte mij :
"Any Galil motion controller with auxiliary encoder inputs will work
This is a 2183 I had on the shelf"

Wellicht heb je er iets aan zal dus ook kunnen werken met Edin cnc of Mach 3 en zelfs Linuxcnc

http://www.galilmc.com/

zag wel dat het prijzig is
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door RikV »

Bon. We zijn nu weer al enige tijd verder en ik heb voldoende informatie verzameld om een conceptvoorstel te doen.
Maar er blijven voor mij nog een paar onduidelijkheden ivm de motoren.
Ik hou 2 opties open:
- Closed-loop steppers (hardware-CNC.nl Closed Loop Nema 34 - 4 Nm. Incl. driver set)
Ik vind nergens terug of dergelijke combinatie een fatsoenlijk koppel heeft bij hoge toerentallen (kan tot 3000rpm draaien???? Het blijft toch nog altijd een stepper toch?)
- Teknic Clearpath
Hier kan ik technisch geen bezwaren tegen vinden, maar moet ik tijdens de calibratie en/of metingen met mijn laptop meelopen? Is er in de EG een verdeler van deze dingen of moet ik invoertaksen gaan betalen? Hoeveel zou dat zijn in dit geval? 17%?
Ik heb een THC gevonden bij CNCdrive.com (THC-SD). Kent iemand dat ding? Zijn er meer betrouwbare?
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door serum »

Clearpath heeft een eigen ingebouwde kalibratieroutine, welke de motoren op de machine afstelt. Gemiddeld genomen is men daar erg enthousiast over. Er is hier echter 1 gebruiker bij wie dit mislukte en destijds waren hem de gegevens niet bekend om in de software bij de parameters te komen (je kan dmv een toetscombinatie bij de geavanceerde instellingen, deze zijn standaard niet zichtbaar). Hij heeft daarom de drive teruggestuurd en zijn geld teruggekregen.
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door RikV »

Heeft iemand ervaring met deze: https://cnc4pc.com/tmc3in1-torch-motion ... -3in1.html ?
Dit is een ethernet smooth-stepper met Torch control. Lijkt mij op zich niet extreem prijzig, maar het spook van de invoerrechten zit weer op de loer.
Zou dit materiaal aan deze kant van de oceaan verdeeld worden?
Hoe kun je de invoerrechten aan de weet komen?
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door skillalot »

serum schreef:Clearpath heeft een eigen ingebouwde kalibratieroutine, welke de motoren op de machine afstelt. Gemiddeld genomen is men daar erg enthousiast over. Er is hier echter 1 gebruiker bij wie dit mislukte en destijds waren hem de gegevens niet bekend om in de software bij de parameters te komen (je kan dmv een toetscombinatie bij de geavanceerde instellingen, deze zijn standaard niet zichtbaar). Hij heeft daarom de drive teruggestuurd en zijn geld teruggekregen.
Volgens mij was die optie er toen nog niet. Ik heb contact gehad destijds met Teknic, en ze hebben niks over die optie verteld. Denk dat dat in een latere versie pas er in is gekomen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door skillalot »

RikV schreef:Heeft iemand ervaring met deze: https://cnc4pc.com/tmc3in1-torch-motion ... -3in1.html ?
Dit is een ethernet smooth-stepper met Torch control. Lijkt mij op zich niet extreem prijzig, maar het spook van de invoerrechten zit weer op de loer.
Zou dit materiaal aan deze kant van de oceaan verdeeld worden?
Hoe kun je de invoerrechten aan de weet komen?
Vraag me af of dit inclusief de smoothstepper zelf is, of dat je die er nog los bij moet kopen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door serum »

Hier een leuke uitleg over de kalibratie;

https://www.youtube.com/watch?v=IDTW4QY33vQ

Mooie is dat je hem eerst 'leert' wat zijn werkbereik is, door hem over de volledige as te bewegen (hij registreert dan dmv de encoder zijn werkbereik). Daarbinnen gaat hij vervolgens zijn kalibratie uitvoeren.

Is mij alleen nog niet duidelijk hoe hij dit uitvoert bij een dubbele motor op een slave as.
De controller waarnaar je verwijst, lijkt erop dat alleen step/dir uit komt voor de motoren?

Is step/dir zoveel nadeliger dan de 'echte' servo-aansturing?

Zit voor mijzelf te loeren naar een nieuwe CNC, met fors werkbereik. Edingcnc als controller heeft mijn voorkeur, onlangs met linuxcnc gespeeld, maar dat is voor mij betrekkelijk minder intuitief als Edingcnc. Misschien moet het wennen.
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Servosturing: Puls/Dir naar +-10V?

Bericht door RikV »

Even tussendoor.
Ik ben nog op zoek naar een servodrive voor ac motor: 400W, 150V voedingspanning, +-10V aansturing, incrementele encoderingang.
Wie zou dit soort dingen leveren in België/Nederland/Duitsland?
Waar kan ik geanodiseerde Alu plaat van 3mm op maat bestellen? (Aluopmaat.nl heeft enkel tot 2mm)
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Plaats reactie