welke drive nodig

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

welke drive nodig

Bericht door cncjohn »

beste allemaal

ik heb hier een aantal ac servo motors liggen met een nogal beperkt type plaatje (komen uit een robot arm)
wat ik graag zou weten is wat voor drive hiervoor geschikt zou zijn

gegevens van de motor zijn AC Servo motor
type usaded-15-ma12
1.5 kw 73 kg/cm 2000omw/min 8.0 A cont
merknaam matushita electric Industrial

motor is voorzien van absolute encoder
model utmah- B15ASB

vraag is dus eigenlijk of er met deze info iets zinnigs te zeggen is over de motor spanning (is dat simpelweg 1500/8=187.5volt) en wat voor drive hier dus voor geschikt zou kunnen zijn

google bied mij geen uitkomst

mvg John
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door cncjohn »

Niemand???
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door HD13 »

Misschien foto's plaatsen, datasheet ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke drive nodig

Bericht door benkr »

Wel gezocht, niets gevonden waar je wat mee kunt.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door cncjohn »

hd13 foto's hebben denk ik niet veel zin de enige info die ik heb staat hierboven
data sheet niet aanwezig vandaar de vraag

benkr google bied mij ook geen uitkomst

maar de ene vraag die ik eigenlijk stel klopt dat?

1.5 kw = 1500 watt / stroom 8 amp = 187 volt of gaat dit bij een servo motor niet op

misschien nog goed om te vertellen de motor (buiten de encoder) heeft 6 draden
ik meet tussen drie draden een weerstand (3 fasen)
1 draad aarde
2 draden rem

bestaat er zoiets als een universele drive (wel van het juiste vermogen natuurlijk) waar spanning is in te stellen?

mvg john
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door HD13 »

cncjohn schreef:hd13 foto's hebben denk ik niet veel zin de enige info die ik heb staat hierboven
data sheet niet aanwezig vandaar de vraag

benkr google bied mij ook geen uitkomst

maar de ene vraag die ik eigenlijk stel klopt dat?

1.5 kw = 1500 watt / stroom 8 amp = 187 volt of gaat dit bij een servo motor niet op

misschien nog goed om te vertellen de motor (buiten de encoder) heeft 6 draden
ik meet tussen drie draden een weerstand (3 fasen)
1 draad aarde
2 draden rem

bestaat er zoiets als een universele drive (wel van het juiste vermogen natuurlijk) waar spanning is in te stellen?

mvg john
Helaas ik zie geen foto of afbeelding staan.
Foto, er zitten op dit forum veel mensen die regelmatig met dit soort spul hobbieen.
Vaak zegt een typenr ze niets of weinig maar een foto des te meer.
Meer in de trant van, oh bedoel je zo'n ding, effe kijken had een tijdje geleden ...........

Andere info is dus wel goed bruikbaar.
3 fase motor dus.
Om even te testen achter een Frequentie regelaar hangen van 1.5kW, en tussenkringspanning instellen op 187Volt.
Mocht je het volle vermogen willen gebruiken dan heb je toch al gauw een regelaar van 4kW nodig, komt omdat je de 8 Amp nodig hebt.
Een frequentie regelaar kan deze motor wel aansturen maar deze kan waarschijnlijk niet zo snel regelen als een servosysteem.

Is er niets meer van de originele sturing te achterhalen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke drive nodig

Bericht door benkr »

Ik ben geen expert op dit gebied maar ik doe toch een poging om het een en ander hierover te roepen.

Ja, spanning is denk ik bij allemaal in te stellen maar die is mede afhankelijk van het toerental.
Wat vooral van belang is, is de stroom want die bepaalt eigenlijk het vermogen.
En nee, die komt niet uit zo'n eenvoudige formule.
Het is denk ik wel te doen maar dan moet je wel je drive heel goed kennen en trouwens eigenlijk je motor ook.
Ook dien je je motor goed te kunnen belasten om ook bij belasting wat dingen (zoals de stroom) goed in te stellen.

Ik heb toevallig een week of twee geleden flink gespeeld met een servomotor waarvan de encoder verkeerd was aangesloten (had ik zelf gedaan notabene), dat was niet makkelijk. Ik had ook nog het geluk dat ik nog een (goed werkende) tweede motor er naast kon leggen en zo kon vergelijken, dat was voor mij de oplossing want meten kun je pas wanneer je de aansluitingen goed hebt.
Ook van deze encoder heb ik helemaal niets kunnen vinden, dus ook de aansluitingen van de encoder moet je waarschijnlijk uit gaan vinden, dat zal nog best niet meevallen denk ik.

Ik vraag mezelf dan toch echt af of het deze moeite allemaal wel waard is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: welke drive nodig

Bericht door DaBit »

Die frequentieregelaar zou ik wat mee oppassen. Ik heb wel vaker permanent-magneet motoren op VFD's geprobeerd, maar ideaal is het niet tenzij de VFD ingesteld kan worden op dat type motor.

Kwa drive; deze zal het wel kunnen: https://granitedevices.com/digital-servo-drive-argon/
Even contact opnemen met de fabrikant voor wat betreft de absolute encoder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door skillalot »

En als je je vragen eens aan Yaskawa stelt?
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: welke drive nodig

Bericht door cncjohn »

beste allemaal

dank voor de reacties
de enige reden dat ik dacht om deze motoren te gebruiken is omdat er een harmonic drive aan gemonteerd zit.
de motoren passen hier dan ook netjes op en zijn nogal degelijk uitgevoerd wat ook wenselijk is
als ik bouwmaten van een nieuwe 1.5kw ac servo bekijk dan is dit allemaal stukken kleiner
vandaar de wens om het als geheel te gebruiken

maar door alle reacties lijkt het mij dan ook beter om nieuwe motoren met bijpassende drives aan te schaffen en dan verloop motorplaten te maken zodat ik de h.drives wel gewoon kan gebruiken
vooral voor de latere uitwisselbaarheid en bedrijfszekerheid wil ik geen risico lopen om een motor te gebruiken waar later op korte termijn niets van te krijgen is (mijn eerste idee was dat dit veel simpeler en compatible zou zijn) maar blijkt dus niet zo te zijn

de machine waar ik ze voor nodig heb komt in een productie omgeving waar bedrijfszekerheid nogal een ding is

misschien dat in de toekomst nog een toepassing wordt gevonden voor de motoren wellicht in de hobby sfeer

toch bedankt voor het meedenken

john
Plaats reactie