datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Moderator: Moderators

Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door Benny_DS »

Hey

Ik zoek de datasheet voor de motoren die op men chinees zitten.
Dit staat erop:
JKONGMOTOR
JK567HS76-3004ZB-01AF
Lot NO. 1603290337

google geeft me deze links:
http://www.jkongmotor.com/Product.asp?A ... Catalog=16
http://www.jkongmotor.com/Product.asp?A ... Catalog=17

In de 2e link komt deze het dichts in de buurt: JK57HS76-3006, denk ik...

Ik ben aan het kijken om de motoren te upgraden, want hij gaat veel te traag op het momen. Max 1.3M/min.

Het is een 6040 met kogelspindels.
Iemand advies voor welke motoren ik best kan gaan?

Mercikes.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door benkr »

De motor is meestal/vaak niet de bepalende factor, de driver en de voedingsspanning wel, en in alle gevallen de stroom die de driver toelaat, en die is vrijwel altijd instelbaar. Zolang de motor nog vast te pakken is mag je best wat meer stroom instellen.
Hoe hoger de voedingsspanning hoe sneller de motor kan.
Ik heb wel eens een Wantai driver (geloof ik, kan ook Longs zijn geweest) vergeleken met een Leadshine driver, dat scheelde een factor 2 tot 3 bij verder dezelfde omstandigheden.
Als je motor 8 draden heeft kun je ook nog kijken of de spoelen al parallel staan, als ze in serie staan dan is er met parallel schakelen ook nog een boel te winnen. (maar dan moet je wel de toelaatbare stroom minimaal verdubbelen in de instellingen van de driver)
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door benkr »

Even aangenomen dat je in het typenummer een typfoutje hebt gemaakt kom ik hier uit:

http://jkongmotor.en.made-in-china.com/ ... -Free.html

In de tabel vind je hem niet terug maar daarboven staat eigenlijk alles van de motor gegeven, behalve de zelfinductie. Die is bij geen van de motoren in de tabel hoog dus dat zal wel loslopen.
De motorstroom mag 3A eff. zijn, dat betekent dat je je driver in mag stellen op 3 wortel 2 = 4,2A max.
Zolang de motor niet veel meer dan 50 a 60 graden warm wordt (bij 45 graden trek je al terug) is er niets ergs aan de hand. Op de meeste drivers kun je ook nog de stroom bij stilstand automatisch terug laten regelen naar (meestal) de halve waarde, hierdoor wordt de warmte ontwikkeling behoorlijk beperkt.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door Benny_DS »

benkr schreef:Even aangenomen dat je in het typenummer een typfoutje hebt gemaakt kom ik hier uit:

http://jkongmotor.en.made-in-china.com/ ... -Free.html
Hey geweldig. Geen typfoutje, maar een foutje op het etiket dan.
Achteraf vraag me ik me af waarom ik dat zelf niet gezien heb...

Als ik het zo bekijk zouden de motoren dan toch moeten voeldoen voor deze machine? Zeker voor hobby gebruik.
Ik denk dat ik ga beginnen met deftige drivers en een 48V voeding. Nu is het de originele chinese driver (3A max) en een 24V voeding.

Dank u!
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door benkr »

Die Chinese driver is waarschijnlijk een TB 6560 ding, die blinken niet uit in prestaties.
Ja, die 24V is echt aan de lage kant, maar voor veel drivers is 50V het maximum, ga daarom niet hoger dan 45V, de meeste voedingen kun je een beetje regelen, meestal 10% dus 45V is goed haalbaar, dat geeft je net een beetje ruimte voor wat nare bijverschijnselen die voor kunnen komen. (dat gebeurd overigens lang niet bij iedereen, maar kapotte drivers is ook balen en de snelheidswinst tussen 45 en 48V is echt verwaarloosbaar)
Als je wat gaat kopen, koop dan wel merkdrivers, b.v. Leadhine DM542 of zoiets.

Je hebt best kans dat medeforumleden nog iets hebben liggen wat ze willen verkopen, de vraag hier stellen kan altijd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door audiomanics »

En als je "kosten wat het kost" snelheid wil halen, kijk dan ook eens naar de Leadshine hybridsteppers met drivers.. (HBS507 + motoren) Dan ben je voor 3 motoren+ drivers ongeveer 450 euro kwijt..
Maar dan maak je ook geen stapfouten meer... ik denk dat een meter of 8 per minuut wel haalbaar is
Nog sneller kan je met dikke servo's, maar dan moet je dat bedrag nog vermenigvuldigen met.....

Maar gewone goede stepperdrivers van Leadshine of Gecko op een redelijke spanning maken al een wereld van verschil..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door Benny_DS »

Nee die kosten wil ik niet maken, toch zeker niet voor een chinees :lol:
Als ik nu even snel rondkijk kom ik uit op een 250€ voor 3 drivers en een 48V voeding, (damencnc).
Ongeveer wat ik in gedachten had.
Ebay is aanlokkelijk maar ik denk dat ik deze keer voor kwaliteit ga ipv besparen.

*edit* Excl BTW... :roll: :evil:
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door Benny_DS »

Iemand nog andere adressen dan damencnc en stappenmotor.nl voor drivers?
Stappenmotor.nl zijn geen leadshine drivers als ik het goed bekijk. Zijn deze wel te vertrouwen?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door assink »

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door javanree »

Ik heb goede ervaringen met http://www.omc-stepperonline.com/ , komt douane overheen maar was voor mij alsnog goedkoper dan DamenCNC ed
Maar zeker de 48V voeding zou ik gewoon van eBay halen. Voor amper 20 euro ben je er dan
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door benkr »

Ik gebruik zelf een aantal drivers van Stappenmotor.nl, helemaal niets mis mee, ze doen het met de motoren die ik heb zelfs beter dan de DM556 van Leadshine die ik er eerst op had zitten. Maar dat geldt voor de motoren die ik op mijn machine heb zitten, net zo snel als de Leadshines en geen fouten, ik had met regelmaat bij het opstarten dat de driver (DM556) al meteen in de foutmode ging, dat is dan bij opnieuw opstarten weer weg maar is wel heel lastig. Ik kreeg ze ook niet goed getuned met mijn motoren en dat is wel heel belangrijk.
Dergelijke drivers van Stappenmotor.nl kun je niet meer (nieuw) kopen, de Nederlandse bedrijven op dit gebied verkopen eigenlijk allemaal alleen nog closed loop drivers.
Verder heb ik heel goede ervaringen met de Leadshine drivers.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door H@ns »

Ik heb dezelfde ervaring als Ben.
Drives van stappenmotor doen al jaren wat ze moeten doen.

Pakte laatst een nieuwe reserve Leadshines DM856 van het schap, niets.....
k'wist niet dat er een houdbaarheidsdatum op zat :|
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door benkr »

Hans, die DM856 of een andere driver kan ik misschien wel voor je repareren en anders heb ik er zelf ook nog wel interesse in, weggooien kan altijd nog, ik heb iets met die dingen.
Laat maar weten.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: datasheet gezocht + advies motor upgrade chinees.

Bericht door Benny_DS »

Even aanvullen voor de volledigheid.
Er hangt nu een 48V (45V afgesteld) aan en 3 leadshine dm542 drivers met de originele motoren.
Wat een wereld van versschil :shock:
Nog niets gefreesd, maar gisteren wel een klein dingetje laten draaien in de lucht. Voordien een ijlgang van 1.2M/min (bij 1.5M/min sloeg hij vast), nu staat hij op 3.5/min zonder problemen. Heb nog niet getest hoever hij zou kunnen gaan., maar het lijkt me ook niet echt nodig om nog sneller te gaan. Ook tijdens het testprogramma viel het me op hoeveel rustiger hij is. De motoren klinken ook helemaal anders (logisch maar toch).
Dus blij dat ik de stap genomen heb. Bedank voor het advies.
Plaats reactie