Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Breaker »

benkr schreef:Of je moet natuurlijk een echte software nerd zijn, dan zal het ook wel goed komen.
Valt wel mee, alle microcontroller platformen spreken wel I2C, Raspberry PI en Arduino zeker, heb je er al twee met veel beschikbare informatie en een heel actieve gebruikersgroep.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door audiomanics »

@ skillalot: die had ik nog niet gevonden, weer wat wijzer geworden..
Maar zie je die open aansluitingen? die fikken er geheid een keer uit als je die niet goed schoon en trillingvrij houdt.. (been there, done that... gelukkig niet op mijn eigen machines :mrgreen: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Muis »

Hartelijk dank voor jullie opmerkingen. Het is zo dat ik er twee heb liggen een van "leadshines" en een Chinese copy. Om te beginnen is er een verschil in prijs van ongeveer 40 %. Uiterlijk is er minimaal verschil b.v.b. de kleur van de aansluitingen bij de ene grijs de andere groen en de plaats van de dip sw. zit verschil.
Heb ze onbelast laten draaien op een soort van "simulatie / test generator" ik weet niet hoe je dat apparaatje noemt maar je kunt de snelheid / dir / eneble mee sturen naar een driver zonder tussen komst van andere hard of software.

Tijdens het draaien van de motoren kan ik geen verschil ontdekken, tot een redelijke snslheid geschat 400 omw. per min. direct hard omkeerbaar zonder probleem. Later bij redelijk meer toeren gingen ze beide in alarm. Normaal in de praktijk zal de aansturing natuurlijk aftoeren en daarna omkeren.
De opmerking over de aansluitingen: deze zijn degelijk en vallen er zeker niet uit. De aansluiting van voeding is geborgd d.m.v. schroefjes en de stekker van de sturing zit er met een klik verbinding.
Gevoelig voor stof en vuil: bij gebruik van een goede diameter bedraging sluit deze zeker stof dicht af. Door de motor zo te monteren dat de aansluitingen naar onderen wijzen zal het met spat water/vocht wel mee vallen. Echter onder dompelen in vloeistof is uiteraard geen aanrader maar dat moge wel duidelijk zijn. Verder kan ik eigenlijk niet testen vandaar mijn vragen. Had gehoopt dat iemand van de jongens er praktijk ervaringen mee zou hebben. Waarschijnlijk maar gewoon gaan proberen!!!

Hartelijk dank voor jullie inbreng.
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door serum »

Toch bijzonder, dat de man met de meeste ervaring met deze dingen tevens de TS is en klaagt dat er zo weinig input is. :mrgreen:

Aangezien ze toch gelijk zijn qua afmetingen etc; begin aan de bouw van je machine, maak 1 as af (bv de Z-as) en ga met beiden testen in extremen. Hoge acceleraties, zware belasting. Noteer de verschillen en bepaal welke volstaat voor je doel en bestel die bij.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door benkr »

Die aansluitingen naar beneden laten wijzen is een leuk idee, maar bescherming tegen metaalspanen heb je nog steeds niet, en dat zijn wel de grootste boosdoeners. Ze kunnen naast snijden ook nog behoorlijk warm zijn, beiden niet echt vriendelijk voor standaard bedrading. Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, wij kunnen niet zien hoe jij uiteindelijk de bedrading gaat beschermen.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Ervaring geïntegreerde Close Loop stappenmotor

Bericht door Muis »

benkr schreef:Die aansluitingen naar beneden laten wijzen is een leuk idee, maar bescherming tegen metaalspanen heb je nog steeds niet, en dat zijn wel de grootste boosdoeners. Ze kunnen naast snijden ook nog behoorlijk warm zijn, beiden niet echt vriendelijk voor standaard bedrading. Maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten, wij kunnen niet zien hoe jij uiteindelijk de bedrading gaat beschermen.
Die gedachte kan ik zeker volgen. Nu is de bedoeling om deze machine te gebruiken voor hout, kunststof en mogelijk een enkele keer voor alu. Voor als nog ga ik het de komende winter maanden maar eens proberen. Rekening houdend met extra ruimte in de besturing kast :roll: voor e.v.t. Inbouw.

Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie