2 fase of 3 fase closed loop

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Breaker »

Het model stepper op de brug is het hele filmpje precies gelijk, en closed loop steppermotoren zijn niet zo makkelijk uitwisselbaar tussen verschillende merken drivers. Ik vind er zelf niets uit af te leiden, maar misschien is hier iets meer context te vinden:
http://cncwerk.de/forum/viewtopic.php?f ... 1850#p4994
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

16074
Gewoon in de tekst kijken: Leadshine auf Y; Lichuan auf X
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Breaker »

En welk setje zie je? Is dat de Leadshine of the Lichuan? En is dat dan dus Y of X ?
Maar goed, trek je eigen conclusies er vooral uit, voor ieder wat wils denk ik zo... :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door veteq »

Duidelijk verhaal Breaker, dank voor de link.
setje bestellen om zelf te proberen, zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

Het enige dat ik zie is dat de Lichuan niet met software te configureren is. Voor de normale instellingen hoeft dat waarschijnlijk ook niet eens, althans, de Leadshine staat al behoorlijk goed ingesteld en leert zich dat ook zelf, maar er zijn een paar instellingen die ik in een werkend systeem toch moet veranderen (bijv het alarmnivo)
Dingen als Ki zijn toch voor de wat meer gevorderden. Ik heb er wel eens mee gespeeld, maar het werd me niet volslagen duidelijk wat de invloed nou zou moeten zijn..
Het prijsverschil is overigens ook niet bijzonder groot.. De Lichuan zie ik, met verzendkosten, voor 130$ en de Leadshine voor 150$ (in beide gevallen kan er nog wel eens wat invoer overheen komen... soms..)
Het zal best een prima motor/driver zijn, die Lichuan, maar hoelang bestaan ze al, wat doen ze aan onderzoek, hoe algemeen verkrijgbaar zijn ze..
Van Leadshine weet ik dat het tot in de woestijn verkrijgbaar is. Al heet het type in Europa anders dan in China, maar dat is meer politiek dan techniek...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door benkr »

Dus toch niet goed gelezen en verkeerde dingen aangenomen, krijg je als je een jaartje ouder wordt.
Maar ik blijf toch bij leadshine.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door veteq »

De winst is op 3 assen inderdaad maar 60 dollar, mits je de Leadshines in China besteld (en dit geen kopies zijn).

Leadshine lijkt idd overal de slimmere keuze.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door DaBit »

Aan de andere kant: een fatsoenlijke stepperdrive bouwen is tegenwoordig niet heel lastig meer. En met closed loop word dat eigenlijk alleen maar makkelijker...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Nu ben je me totaal kwijt Dabit. Voor mij is aansluiten lastig genoeg, laat staan zelf bouwen. Wat Ben doet qua reparaties is al abracadabra.

Inderdaad Breaker, die link bedoel ik. Leadshine komt er daar beduidend beter uit waardoor lichuan voor mij afgevallen ivm kleine prijsverschil tov betere prestaties. Prijsverschil hardwarecnc en alie is me niet geheel duidelijk. Voor die ene euro extra liever in nl.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Oh ja. Liefst zou ik naar 3 fase gaan. Prijs is me te gortig, ook op alie.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet wat je bedoeld met 3 fase?? De voedingspanning misschien?
Want zoals je uitgebreid kan lezen zijn de meeste Leadshine closed loop-sets met 3-fase (easy-servo) motoren uitgerust. Die hebben namelijk de aansluitingen U, V en W.
Een aantal zwaardere modellen zijn uitgerust zijn met 2 fase motoren, deze hebben 4 draden A+, A-, B+ en B- ..
Ik zie, eerlijk gezegd, niet het voordeel van de één tov de ander..
Maar als je op de driver U,V en W ziet staan, dan is het een 3-fase systeem..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Moet t eens opzoeken. A+ a- een fase en b+ b- fase/ spoel is toch 2 fasen? Dat kunstje denk ik te begrijpen. Er zijn in dezelfde momentklasse ook driversets die beduidend duurder zijn. De 3 fasen? Deze houden koppel bij hogere toerentallen vast.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

ES-DH2306, deze bedoel ik voor 3 fasen.

En deze heb ik onlangs aangeschaft:ES-D808. Is weer de verkeerde dus. Iedereen gaat naar 3 fasen u v w , al vanaf 2 Nm ES-D508. Nu zie ik het ook. Verdorie. Is dan weer net niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door DaBit »

kawarider schreef:Nu ben je me totaal kwijt Dabit. Voor mij is aansluiten lastig genoeg, laat staan zelf bouwen. Wat Ben doet qua reparaties is al abracadabra.
Ja, maar het is jouw vakgebied ook niet. Net zoals ik niet zou weten hoe ik fatsoenlijk met een plasmasnijder om moet gaan. Ik kan het schema van de benodigde elektronica voor zo'n closed-loop stepperdrive nog met 10 bier achter de kiezen op een A3 pennen (de software niet, daarentegen. Dat werkt nuchter beter).

Tegenwoordig levert elke chipfabrikant die chips maakt voor motorsturing de benodigde software en een referentieontwerp voor 'permanent-magneet AC motoren'. Dat maakt het wel heel makkelijk voor de techneuten, ook als ze Chinees praten. Zie daar ook een reden voor 3-fasen steppers; dat lijkt namelijk wel erg op de 3-fasen motoren in je elektrische fiets, auto, wasmachine, modern accugereedschap, etcetera... Je zou zelfs kunnen stellen dat een stappenmotor simpelweg een 50-polige brushless DC motor is. Knoop er een encoder aan, en je kunt als fabrikant je bestaande servodrive wat uitkleden en hergebruiken.
Het enige waar die Chinezen dus nog op kunnen beknibbelen is gebruiksgemak zoals softwarematig instellen via een USB of RS232 touwtje, of beknibbelen op de componentenkostprijs. Dat eerste hoef je niet perse last van te hebben, dat tweede heeft ook een ondergrens.

Verder kunnen die Chinezen voor een closed-loop oplossing niet 10-jaar oude meuk tot in den treure recyclen maar moeten ze wat enigzins moderns pakken. Het word dus automatisch beter dan een M542 drive, zeg maar. Dat een Leadshine closedloop zoveel beter presteert dan een kopiechinees geloof ik dus eigenlijk niet zo heel hard, mits je appels met appels vergelijkt.

Magoed, je merkt het ook aan de prijs. Zoveel prijsverschil is er niet tussen de appels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie