2 fase of 3 fase closed loop

Moderator: Moderators

Tammerbol
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2017 22:18

2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Tammerbol »

Recent heb ik een XHC interface kaart voor Mach3 gevonden hier op het forum. Nu ben ik op zoek naar motoren voor de besturing. Nu kom ik regelmatig 2 fase motoren tegen maar ok 3 fase motoren. Iemand die er ervaring mee heeft, wat is beter?
Bij Aliexpress is mijn oog gevallen op Lichuan 3nm nema 23 motoren (LC57H3100) met drives (LCDA357H ) voor rond de 125 Euro inclusief verzenden, er zal nog wel wat bij komen maar toch een zeer redelijk bedrag. Heeft iemand ervaring met de Chinese drives en motoren?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door benkr »

Ik ken deze motoren en driver helemaal niet, maar..........

Dingen kopen bij Ali betekent dat je te maken krijgt met de douane en dat de vervoerder, vaak DHL of zoiets, ook nog kosten gaat berekenen voor het douane traject. De toeslag die de douane rekent is redelijk onvoorspelbaar dus het zou zo maar kunnen dat je setje van 125 Euro op Ali het dubbele kost voor het bij je op de deurmat ligt.
En als het eenmaal in Nederland is heb je eigenlijk geen keuze meer want weigeren en terugsturen kost evengoed flink geld.

Een leverancier uitzoeken die levert vanuit Europa (Schengen land) is wat dat betreft al beduidend beter, dan hoef je niet langs de douane en zijn de totale verzendkosten al vooraf duidelijk.

Daar komt nog bij dat ik ervaring heb met kopie drivers van allerlei vage merken, ze zijn beduidend (een factor 2 tot 3) trager dan echte Leadshine drivers.
En Leadshine drivers zijn duurder, klopt, maar zijn daarom ook wel stukken beter.

Er zijn natuurlijk ook andere merken die goed voldoen, maar laat je dan wel adviseren door mensen die er ervaring mee hebben.

Bij de open source machine worden setjes gebruikt die goed presteren en zeker betaalbaar zijn, kijk eens na welke daar gebruikt worden en wat ze jou gaan kosten. Informeer eens bij audiomaniacs, hij weet er alles van.

Ook worden er geregeld setjes conventionele motoren en drivers aangeboden door mensen die hun machine ombouwen naar closed loop, deze week was er nog iemand hier op het forum die 8Nm motoren en Leadshine drivers aanbood, staan ook op Marktplaats.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

Ja...
De 2Nm Leadshine closed loop setjes zijn tegenwoordig nog geen 135 euro.. Als je mazzel hebt blijft het daarbij.. anders betaal je nog zo'n 13-16 euro behandelingskosten (douane) en 21% over het totaalbedrag (+ transportkosten dus).. Daarmee kan het totaal zo'n 190 euro worden.
Maar, dan heb je wel wat.. Snel, betrouwbaar en vooral: geen stapfouten meer. Mits je de error-uitgang goed geprogrammeerd hebt (met protuner 1.2) stop je hele machine als de boel knijp loopt.
Waar ik vroeger met veel geluk ongeveer 3 meter per minuut haalde met gewone stappenmotoren en drivers (die waren overigens ook van Leadshine) haal ik tegenwoordig makkelijk het 3-voudige..
Ik wil niet anders meer. Ik heb nu al heel wat jaren van die setjes in gebruik en ingebouwd. Wel eens een drivertje kapot gekregen, maar dat kan met ieder brokje elektronica.. Daarom heb ik er ook een paar op voorraad liggen.. twee schroefjes los, stekkertjes er uit, nieuwe plaatsen en weer verder.. 10 minuten oponthoud...
En even godveren, want het is toch weer bijna 50 euro voor zo'n drivertje..
Al één keer gehad in de afgelopen jaren..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Ervaring heb ik nog niet. Dat moet komende week veranderen. Er is een 8 nm leadshine onderweg van hardwarecnc. Net zo duur als uit china. Via google eens wat testen gevonden waarin leadshine toch weer beduidend beter uit de bus komt dan livuan of wat het was. Die gele motoren.
3 fase is dan nog wat beter maar prijsverschil is me te gortig.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door leopard »

benkr schreef: Een leverancier uitzoeken die levert vanuit Europa (Schengen land) is wat dat betreft al beduidend beter, dan hoef je niet langs de douane en zijn de totale verzendkosten al vooraf duidelijk.
benkr, even iets rechtzetten :lol:
"Schengen" heeft geen betrekking op goederen. De verdragen van Schengen regelen het vrije verkeer van personen.
Het vrije verkeer van goederen tussen de EU lidstaten is vastgelegd in het Verdrag van Maastricht (1992).
Zwitserland bijvoorbeeld is wel een Schengen land, maar maakt geen deel uit van de EU.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Breaker »

En UK is (nu nog) een prima land om spullen te bestellen zonder heffingen, maar geen onderdeel van Schengen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voordat het een ingewikkelde diskussie wordt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uitenland/

En met een zeer hoge waarschijnlijkheid zijn de regels in België hetzelfde. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Sorry, even vlug. Link heb ik niet gelezen. Moeilijk is t niet. Bij import buiten eu betaalt iedereen btw. Ook over transport. Als dit gratis is, wordt dat geschat (en vaak niet in je voordeel). Zorg dus dat er een bedrag voor transport opgenemen is. Daarnaast soms importheffing en een klein bedraag voor dhl. Zorg dus dat transport apart vermeld staat dan valt het meeste mee.
Import binnen eu gaat voor bedrijven zonder btw, partikulieren betalen hier wel btw.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

Vanuit China betaal ik, gemiddeld, over één van de acht setjes die kosten... De rest sluipt er keurig door..
Ik bestel ze ook altijd apart, bij verschillende aanbieders om het risico te spreiden. Vier komplete sets voor $23 komt niet geloofwaardig over.. Maar één enkele set gaat doorgaans erg goed.. (die Chinezen kennen de regels en zetten het er al heel vaak automatisch op :P )..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door veteq »

https://www.youtube.com/watch?v=vPGzV3Igaho

Hier een filmpje waar een vergelijk gemaakt wordt tussen de closed loop Leadshine vs Lichuan,
in het commentaar eronder laat de filmer weten dat er voor kleine hobby machines weinig verschil te merken is.

Is een stuk goedkoper in vergelijk met leadshine, als de machine niet zakelijk gebruikt wordt een prima keus lijkt mij, zeker aangezien pakketjes uit China bijna nooit bijbetaling behoeven wanneer enkelstuk besteld.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door benkr »

Ik krijg toch heel duidelijk het idee dat het beduidend langzamer gaat, en veel meer dan een klein beetje.
En inderdaad voor de hobbyist telt tijd niet, maar als ik ging investeren in een motor en driver dan zou ik toch kiezen voor de leadshine, die is toch duidelijk sneller en zeker uit China niet zo heel veel duurder.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door veteq »

benkr schreef:Ik krijg toch heel duidelijk het idee dat het beduidend langzamer gaat, en veel meer dan een klein beetje.
Kan je dat uitleggen,misschien zie ik het niet goed.
In het filmpje zit op de Y-as de Leadshine unit, en op de X-as de Lichuan, gaan precies even snel toch?
Zelfde versnelling en snelheid
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

veteq schreef:https://www.youtube.com/watch?v=vPGzV3Igaho

Hier een filmpje waar een vergelijk gemaakt wordt tussen de closed loop Leadshine vs Lichuan,
in het commentaar eronder laat de filmer weten dat er voor kleine hobby machines weinig verschil te merken is.
Beetje vreemde manier van vergelijken, als je de 2 systemen niet tot hun maximale mogelijkheden test. En b.v. ook niet het verschil in geluid laat horen. Misschien loopt die ene motor wel veel rustiger dan de ander. Maar dat kun je niet horen omdat ze steeds door elkaar heen praten.

Al heb ik inderdaad wel de indruk dat beide systemen niet echt voor elkaar onder doen. (maar dan kun je van de meeste dingen wel zeggen: het werkt toch, dan is het goed, en heb je ook geen closed loop nodig)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door benkr »

Ik heb het idee dat set je 1, de Leadshine dus wordt gebruikt tot zo ongeveer 1 minuut, daarna word hetzelfde gedaan met setje 2. Je ziet bij die over gang heel even iets veranderen, vandaar mijn aanname.
Plaats reactie