2 fase of 3 fase closed loop

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

ES-DH is rechtstreeks aan te sluiten op de 230V netspanning.. ook de motoren die daar bij horen kunnen een hogere spanning aan. Maar kijk eens op eBay naar HBS507 en consorten.. vaak ook met een 573-nogwat motor 2nm..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Daar had ik nog niet naar gekeken omdat ik denk 12 nm nodig te hebben. Nu blijkt dus dat de meeste closed loop steppers 3 fasen zijn. Die zwaardere die ik van de week gekocht dus weer ner niet. Shit.
We gaan steeds meer snijden met de plasma. Nieuwe platen worden ingelegd tegen een aanslag. Nu blijken er stappen te missen. Daarom closed loop gekocht. Maar eerst moet de huidige motor zijn werk doen om een goed vergelijk te kunnen maken. Inmiddels van de 10 m min en 600 mm/s2 naar 2,5 m/min en 100 mm/s2, en nog blijft ie stappen missen. Bedrading lijkt er goed uit te zien, dan blijft pulstijd over. Geen idee wat anders
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Sven »

Steppers zijn rare dingen.

Ik had 6,4 nm motoren met 16 mm spoed, nu zou ik met 2 van 2 nm en 10 mm spoed hogere snelheden en acceleraties moeten kunnen halen. (ik moet nog een kogelomloop slip richten)

Aan steppers moet je rekenen voor je ze koopt, groter is vaak niet beter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

He Sven, gerekend heb ik genoeg. Inclusief koppelverlies als functie van stapgrootte en toerental.
Net even de drives gewisseld van x en y, het probleem lijkt te zijn opgelost.
X as 6 Nm met msd 50 en y as 12 Nm met msd 230. Nu dus op beduidend lagere spanning en amp, loopt als een zonnetje. En vlug naar binnen voor de pleuris uitbreekt, dat was al weer lang genoeg in hobbyhok.
Lijkt erop dat de easy servo ingebouwd gaat worden, als het euvel blijft moet het toch in de bekabeling liggen. Raar , die msd230 is toch ook niet prullen. Eens half current zetten misschien. Doet iemand dat wel eens?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Opgelost!!!!! Kon het niet laten. Die msd mag je op komen halen Ben. En snel anders krijgt ie een gratis vliegles. Blijkt dus de driver te zijn. Het was het plan komende week een proma thc te monteren (niet eerste keus maar is in een verleden al aangeschaft) samen met een dm556. Dingetje doet een 4 amp bij 48 V ipv 8A met 230 voeding.
Eerst het stapverlies eens goedmaken voordat we verder gaan. MSD230 met de dm556 gewisseld.
En rennen de brug! Boven de 15 m/min en 1.5 m/s2 begon ie stappen te missen. Stall kwam pas bij 17,5 m/min en 1700 m/s2. Ik ben om, buiten Leadshine komt hier niets meer binnen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door benkr »

Okee, graag zelfs. En ik heb toch goede ervaringen met die MSD drivers, doen het bij mij net zo goed als Leadshine, met één van mijn motoren zelfs beter, daar had de DM556 echt moeite mee en de MSD helemaal niet, en zo ongeveer dezelfde snelheden. Maar die MSD 230 ken ik niet, dus daar heb ik (voorlopig) ook geen mening over.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

kawarider schreef:Eens half current zetten misschien. Doet iemand dat wel eens?
Ik denk dat je beter kan vragen "doet iemand dat wel eens niet?"
Het is een prima optie die bij langdurig (langdurig is in elektronica land langer dan een halve seconde) stilstaan de stroom door de motoren halveert. Het vermogen komt daarmee op een kwart en zo ook de warmteontwikkeling.
Zodra de motor weer moet gaan bewegen gaat de stroom weer voluit.
Bij stilstand heb je ook lang niet zoveel koppel nodig en is het koppel dat je dan hebt voor 99,999% van de gevallen ruimschoots voldoende..
Gewoon doen dus..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:
kawarider schreef:Eens half current zetten misschien. Doet iemand dat wel eens?
Ik denk dat je beter kan vragen "doet iemand dat wel eens niet?"
Ik...
Zeker voor de Z-as.

Half current betekent ook de halve positioneringsstijfheid, en ik zou niet weten waarom ik die zou willen halveren voor het dubieuze voordeel van iets minder warmteproductie. De wat grotere frezen (zeg 10mm+) in een stuk metaal zijn ooit best rottig kwa krachten in de Z, en bij de Z heb je het minste voordeel van de massa van het geheel. En zou je een 3D-freesprogramma draaien dan lopen alle 3 de assen continu dus dan zou het anders alsnog te warm worden.

Je word officieel geacht steppers te koelen via de montageflens. Zo uit het hoofd raden de fabrikanten 150x150x10mm aluminium aan voor NEMA23 motortjes, maar als je het zeker wil weten moet je even googelen.
Verder lopen de motoren over het algemeen het soepelste over het hele bereik als je ze niet helemaal de maximumstroom voert, maar 70-90% ervan. En dat scheelt ook al 20-50% warmteproductie in stilstand.

Doe je beiden, dan word zo'n motortje ook zonder half current helemaal niet zo heel warm meer. De Z-as stepper van mijn frees: aanraken geen probleem, langdurig vasthouden wel, dus zeg 60 graden buitenkant? Dan is de binnenkant een graad of 80-90, en daar word zo'n bonk koper en ijzer echt niet ongelukkig van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:Verder lopen de motoren over het algemeen het soepelste over het hele bereik als je ze niet helemaal de maximumstroom voert, maar 70-90% ervan..........................dus zeg 60 graden buitenkant?
Dat is wat ik over het algemeen voor stroominstelling van gewone steppers aanhoud: half-current af, half uurtje wachten, OF half-current aan en dan een half uurtje continue sturen.... temperatuur zo'n 50-60 graden.. (mits fatsoenlijk gemonteerd op een montageplaat/frame, geen hout)
Dan zit je toch al redelijk in de buurt van de verzadiging?
Of geeft een steppermotor een oranje gloed op het verzadigingspunt :roll:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Ben, die andere msd, de 50V doet het toppie.

Half current verhaal en het mooie presteren van de motor op de dm556 brengt me aan het twijfelen om de stroom terug te brengen. Geeft me toch een beetje omgekeerde wereld idee.

Eens kijken of er van de week nog tijd is voor die easy servo. Voor de nieuwe plasma zouden 2 2 Nm closed loop 3 fasen wel eens wat kunnen zijn. Met wat voor frequentie werken jullie doorgaans? Plasma is teruggezet naar 25 kHz (hielp ook niet trouwens). Toerental van de motoren ligt dan rond de 750 tpm max. Zou dat minder worden als er de motor voor thc bijkomt?

Over topicvervuiling....excuus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door kawarider »

Kon het weer niet laten, net nog even geprobeerd. Snijden 5 m/min, ijlgang 10 m/min, 24 boutgaten 10 mm, 32 gaten 200 mm , contour plaat 2 bij 1m met uithoekingen en nul stapverlies. Wat een opluchting.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door hrscharft »

Ben hier ook een beetje aan het twijffelen om de machine om te bouwen naar Closed loop steppers.
Zie nu alleen door het chinese bos ff de chinese bomen niet meer.

Welke type is een beetje gangbaar om te nemen voor een machine met het formaat van de open source machine?
En waar op te letten? 2 phase 3 phase alvast dank.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door Kjelt »

Hbs507 driver 3 fase met bijbehorende 573HBM20-1000 2Nm motor zijn meest gangbaar voor het opensource frees project.
Let wel op de juiste motor de goedkoopste aanbiedingen hebben een 573hbm10 en die is 0,9Nm die wil je dus niet.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: 2 fase of 3 fase closed loop

Bericht door hrscharft »

Dank :)

nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het gebruik van deze sets icm Mach3?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie