Closed-loop stappenmotor foutmelding

Moderator: Moderators

bert1989
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2011 23:29
Locatie: Westerhaar Overijssel

Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door bert1989 »

Hallo ik heb en datron M3
Daar heb ik de oude besturing/motoren uit gehaald en vervangen door closed-loop stappenmotordriver pakket bevat 2,2 N, aandrijving HBS57, DC20-70V

Ik heb er en 48 volt 8 ampère voeding aan zitten
Er zitten 5 drivers in de kast

Maar nu gaat de drivers in storing staan als ik ze Aan zet en als ik en aarde draad naar de motor doe maakt die en sissend geluisd wat kan dit Zijn

De driver fout is Over current protection

De encorder kabel is af geschermd
De motor kabel niet

Wie heeft er en op lossing
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moet je iets meer achtergrond informatie geven, zoals:
Heeft die al in die configuratie gedraaid, of ben je hem voor het eerst aan het opstarten ?
Heb je dat closed loop systeem ook vooraf 'op de werkbank' getest?
Volgens mij zit er bij die closed loop drives ook een programmeermogelijkheid om vanuit de PC alle instellingen te doen, en te testen.
Bekabeling tussen motor en drive gecontroleerd, UVW goed aangesloten, klemschroefjes vast, geen slordige verbindingen oid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door benkr »

Het lijkt er op dat er een probleem is met de nul van de voedingen en drivers.
Het aansluiten van die aarddraad zou niet uit mogen maken normaal gesproken. dat dit nu wel effect heeft doet mij in die richting denken.
Normaal gesproken liggen alle minnen van de verschillende voedingen ergens op één centraal punt aan elkaar, als dat bij jou om wat voor reden in je oude machine b.v. de plus was van 'n bepaalde voeding en je legt nu ook de min aan aarde dan heb je daardoor een probleem, maar het kunnen nog heel veel andere dingen zijn die dit probleem veroorzaken.
Meten en een schema zullen je daarbij moeten helpen, eerst moet je weten hoe het nu zit, en dan bepaal je hoe het moet worden, vervolgens de verschillen wegwerken.

Oh ja, in je persoonlijke gegevens invullen waar je woont is ook wel handig, misschien woont diegene die de oplossing weet wel bij je in de straat.
bert1989
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2011 23:29
Locatie: Westerhaar Overijssel

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door bert1989 »

Hallo
ik heb 1 motor op de werkbank ge test
Dat ging goed

Ik heb alle elektronica uit de machine gehaald
Ik heb er nu en cs-lab in zitten en de 5 drivers
Als ik de drivers aan zet blijft er elke keer 1 aan
De anderen gaan in storing staan het is elke keer en ander as die werkt

Kan het aan mijn kabel liggen naar de motor dat
Die niet is af geschermd de kabel is 5 meter lang
4x0,75 mm de motor is 2,2 nm
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door benkr »

Ja, dat is redelijk zeker.
Maak de kabels zo kort mogelijk en gebruik voor elke driver een eigen kabel vanaf de voeding.
Moeten de kabels om welke reden dan ook zo lang blijven en is het probleem nog niet opgelost, plaats dan een elko van b.v. 1000uF en een werkspanning die hoger is dan de voedingsspanning heel dicht bij elke driver, zet daar ook nog een klein condensatortje van b.v. 100nF aan parallel.
Het kan zijn dat je voeding deze elko's helemaal niet prettig vindt, dan blijft de enige optie de kabels korter maken, of de voeding richting de drivers verplaatsen zodat ook dan de kabels korter worden.
bert1989
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2011 23:29
Locatie: Westerhaar Overijssel

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door bert1989 »

Heeft u en schema van hoe u dat bedoelt met die Eelco’s

Ik ga kijken als ik de kabels nog kotter kan maken

Is het dan verstandig om de kabel naar de motor te vervangen voor afgeschermde kabel of eerst aleen de kabel in korten
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien alle drives loskoppel op één na. Als dat werkt, steeds 1 er bij zetten, totdat er iets vreemds optreed, die overslaan, of de vorige weer ontkoppelen en de gene waar het mis ging alleen aansluiten. Zo kun je uitvinden of er in specifiek 1 drive iets fout gaat, of dat het in de combinatie van meerdere bij elkaar zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door benkr »

Afgeschermde kabel is iets wat storing op de omgeving verminderd, daar hebben we het nu even niet over. Wat wel belangrijk is, is dat de drivers elkaar zo min mogelijk beïnvloeden, vandaar het advies om elke driver zijn eigen kabel te geven, en zeker als het gaat om zo'n lange en relatief dunne kabel, dat is heel belangrijk hier.
Probeer dat eerst, pas daarna aan het einde van elke kabel, dus eigenlijk bij de driver een elko plaatsen maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn, de drivers hebben die zelf ook aan boord. De kabel van de voeding naar de driver hoeft eigenlijk nooit afgeschermd te worden, de draden van de driver naar de motor echter wel, of de draden die naar elke aparte spoel lopen (A+ en A-, en B+ en B-) goed in elkaar twisten, dat vermindert ook storing op dingen in de omgeving.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 28 jan 2018 13:19 of de draden die naar elke aparte spoel lopen (A+ en A-, en B+ en B-) goed in elkaar twisten, dat vermindert ook storing op dingen in de omgeving.
@Ben, ik begrijp uit het type nummer dat het een 3 phase setje is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door benkr »

Dan de 3 draden goed twisten, is ook goed. Maar dat is alleen om storingen te verminderen, nergens anders voor.
Dit probleem los je alleen op met kortere of heel veel dikkere kabels, maar in ieder geval elke driver zijn eigen voedingskabel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door audiomanics »

Volgens mij is het afschermen van de UVW-motorkabels ook wel wenselijk, niet om storing van buitenaf af te schermen, maar juist om het strooiveld in te perken.
Die motoren werken met frequenties die ons gehoor te boven gaan en met relatief grote stromen.. Dat geeft best wel wat strooiveld. 3x0,75 afgeschermde flexibele kabel voor in de kabelrups is prima. Ik gebruik meestal IGUS CF6.07.03
Overigens weet ik niet beter dat de HBS57 te gebruiken is van 20-50V met als advieswaarde 36V (zo staat het ook in de manual van die driver).
Hybrid_Servo_Driver_HBS57eng.pdf
Je 48V voeding kan wel eens op het randje ingesteld staan..
Veel van die geschakelde voedingen hebben een instelpotmetertje waarmee je de uitgangsspanning kan regelen.. Ik zou dat een leuk stukje terug regelen voor deze drivers. Indien mogelijk ca 40V
Als je een conventionele voeding hebt (trafo-gelijkrichter-Elco) dan wordt het problematisch en zelfs wat gevaarlijk: fluctuaties op het lichtnet worden gewoon doorgegeven.. lichtnet +10%, dan ook de uitgang +10%.. Dan moet je zeker onder die grens zitten.

Kees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bert1989
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2011 23:29
Locatie: Westerhaar Overijssel

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door bert1989 »

Dit zijn de gegevens die er bij staan in China

Name:stepper motor set
Model:57HSE2N-D25
Specifications
Color:black+blue
Power Supply:DC
Drive:HBS57
Voltage:DC16-70V (with 57 motor recommended DC24V)
Breakdown:256 subdivision
Current:4A
Torque:2.2N.m
Rated Speed:1000rpm
Maximum Speed:2000rpm

Features
-57 closed-loop stepper motor driver package includes 2.2N, drive HBS57, DC20-70V power supply (with 57 motor recommended DC24V), supporting 1000-wire encoder, high-speed response, torque, stepper motor fighter, widely used in Engraving machine, the need for high-speed high-torque occasions.
-Low heat (static, the current is almost zero, no heat).
-Smoothing (based on the feedback vector space vector current control algorithm and vector smoothing filtering technology, the traditional stepping motor troubled low frequency resonance has a very good resistance).
-High-speed response (advanced servo control technology provides a large torque output, making the system has a very high dynamic response, stepping servo speed to 600-2000RPM).
-Applicable industry: dispenser / woodworking machine / welding machine / screw machine / zipper machine / winding machine / placement machine / packaging machine / engraving machine / laser machine / LED / electronic equipment.

Motor Leads
A+:red A-:green B+yellow B-blue

Encoder Leads
EB+:yellow EB-:green EA+:black EA-:blue VCC:red EGND:white

Package Included
1 x HBS57 driver
1 x 57HSE2N-D25 closed loop motor
1 x coding line



Ik ga morgen eerst de draden van de driver naar de motor vervangen door 4x1 afgeschermde kabel
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door audiomanics »

Ah, ik zie het al... dit zijn geen Leadshine's de motoren ook niet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bert1989
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2011 23:29
Locatie: Westerhaar Overijssel

Re: Closed-loop stappenmotor foutmelding

Bericht door bert1989 »

Klopt als ze niet gaan werken ga ik
Er Leadshine’s voor bestellen
Plaats reactie