Retrofit oude CNC

Moderator: Moderators

Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door Damocles »

Volgens mij zijn deze motoren voorzien van tachograaf en encoder. De encoder signalen gaan naar de besturing (linuxcnc) en doen de positie regeling. De tachos naar de drives en doen de snelheidsregeling.

Linuxcnc stuurt dan via een mesa kaartje een wens snelheid naar de drives welke de motoren sturen. Die wens waarde is dan afhankelijk van de gemeten positie.

De motoren en drives vervangen door moderne zal weinig verbetering teweeg brengen als je niet voor de echte highend motoren kiest.

Linuxcnc aan de praat krijgen met Mesa is ook niet onoverkomelijk. De pids in regelen is voor iemand met een beetje ervaring ook wel iets dat op een dag mogelijk is. Afhankelijk van hoe hoog je de ijsen stelt natuurlijk

Van welke regio ben je?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Momenteel heb ik 2 opties voor ogen:

De eerste optie is om de huidige servo's en drivers op de machine te houden.
Daarbij gebruik maken van Mesa hardware. Mesa biedt heel betaalbare stuurkaarten aan die overweg kunnen analoge dergelijke analoge drivers.
Het nadeel hier is wel de bedrading. Daar heb ik wat schrik voor.

De 2de optie is om de servo's en drivers te vervangen door Clearpath servo's. Voor een 2500 euro heb ik 3 nieuwe servo's met geïntegreerde drivers en encoders.
Deze servo's kunnen worden gevoed door 220V. Dit spaart me voedingen.
Het voordeel hier is dat deze Clearpath's makkelijk te tunen zijn, gloednieuw zijn en ook kunnen worden aangestuurd door bv mach3, LinuxCNC, Masso, ....
X-As : https://www.teknic.com/model-info/CPM-M ... P-RLN_Fan/
Y en Z-AS : https://www.teknic.com/model-info/CPM-MCPV-N1431P-RLN/

De overige "hardware" zou ik in beide gevallen sturen via een PLC.

Het wordt sowieso een uitdaging, maar ik zie het wel zitten.

Ik woon in Ieper/Belgie

groeten !
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door javanree »

Waarom zou je naast een Mesa oplossing nog een PLC willen? Dat is dubbel op...

Ik zou voorlopig de servo's en drivers, indien ze nog goed werken, handhaven en met Mesa de boel werkend maken. Je kunt dan relatief snel weer met de machine werken.
Wil je later over op iets anders hoef je alleen het Mesa servo board maar te vervangen, koppel je er een ander Mesa board aan dat de Clearpath drivers kan aansturen. Dat Mesa servo board raak je zo weer kwijt hier of op Marktplaats, verlies je er amper geld op en hoef je niet alles in een keer te doen.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Tja, in LinuxCNC zit inderdaad ergens een PLC geïntegreerd, maar die moet ik nog ergens zien te vinden ;)
Daarvoor zou ik allereerst Mesa hardware moeten aanschaffen en de beslissing laten afhangen van de complexiteit.

Ik heb nog een werkloze Siemens PLC liggen met voldoende IO's.
Daar kan ik na wat opfrissing van m'n kennis weer vlot mee overweg.
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door benkr »

Ga eens praten met medeforumlid popol167, hij heeft nog een aantal Beckhoff sevoversterkers en motoren (ik heb er ook een paar van hem) dat lijkt me wel iets voor jou.
Popol167 woont in of bij Ieper, dus eigenlijk zo ongeveer bij je in de straat.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Tx, dat is handig !

Ik stuurde hem een bericht.

gr, Peter
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Ik heb vanavond wat documentatie opgezocht en diagonaal bestudeerd.
Ik vond dit schama in een PDF over gelijkaardige servodravers:
Servo - driver.pdf
Voor zover ik dit hier juist interpreteer:

De DC servomotor is voorzien van een tachometer en een encoder.
De tachometer wordt verbonden met de driver : 2 draadjes
De motor aan de driver : 2 draadjes
De encoder naar de Mesa kaart (7I77) : 2 draadjes

En dat zou het zo'n beetje zijn?
Ik zie in het schema ook dat een PLC met de driver wordt verbonden. Is dat om de driver "enable" te maken en dergelijke dingen ?
Hoe werkt het dan? De Mesa stoort een signaal van 0 tot 10 v naar de driver om de snelheid te bepalen?
Door de 10V om te keren draait de servo de andere richting?
Bij beweging stuurt de encoder pulsen (500 per toer) naar de Mesa zodat deze weet hoeveel er werd bewogen?
De tachometer informeert de driver over de snelheid dat de motor draait?
Volgens de informatie (in de link hier meegestuurd) wordt de AC voeding (de spanning die de motor vraagt) (2 of 3-fasig) direct aan de driver aangesloten?

Sorry voor mijn "basic" vragen, maar in heb geen ervaring met servo's ;).
Tot nu toe gebruikte ik enkel steppers, en die moesten gewoon straight forward aan de driver worden aangesloten en de boel werkte altijd :)

http://www.emersonindustrial.com/it-IT/ ... rial-1.pdf

gr
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7728
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door benkr »

Ja, klopt, blokschematisch tenminste. Maar dan houdt het ook helemaal op.
Die motordriver of servoversterker zoals die ook vaak genoemd wordt heeft nog een hele boel parameters die ook moeten worden ingesteld. Om er een paar te noemen (ze zijn hier ook al langsgekomen) de PID karakteristieken, de soort encoder, de soort tacho, etc. etc. Om een voorbeeld te noemen, zo'n encoder heet echt nooit maar 2 draadjes, vaak 4 en soms zelfs 6 (en dan nog 2 extra voor de voeding).
Ja, in principe is het allemaal heel eenvoudig, maar een machine bedraden valt nog wel mee, maar alles instellen zodat het probleemloos gaat draaien dat is echt een heel ander verhaal, onderschat dat niet.
Ook het hele veiligheidsgebeuren rond zo'n driver moet worden ingesteld, anders gaat die echt niet draaien etc. etc. etc.
Ik ben geen machinebouwer in dit opzicht maar ik heb wel al diverse servosystemen gebruikt voor verschillende toepassingen, telkens weer is het een hoop gepuzzel voordat het een beetje begint te werken.
Onderschat dit zeker niet.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Maar gezien de servodrivers en de servomotoren reeds operationeel zijn op deze machine zal er aan de instelling niet veel moeten gebeuren toch?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door DaBit »

Een gemiddeld servosysteem uit jouw tijdperk is een opeenstapeling van 3 regellussen:

1) Koppel (indirect is dat de motorstroom, word intern gemeten in de drive)
2) Snelheid (gebruikt de tacho als terugkoppeling)
3) Positie (gebruikt een encoder of meetlineaal als terugkoppeling)

Ze zijn allemaal min of meer elkaars afgeleide, de wiskundige term afgeleide dus. De verandering van positie per seconde is snelheid. En om een verandering van snelheid teweeg te brengen is koppel nodig.

Nummers 1 en 2 zijn geimplementeerd in de drive, en daar zou je niets aan hoeven te veranderen.
Nummer 3 moet je in LinuxCNC implementeren met wat Mesa-spul om fysiek met de drive en encoder te kletsen.
Bij mijn machine heb ik nummer 2 naderhand ook richting LinuxCNC geheveld omdat de oude drives (mijn servos zijn ook uit het tijdperk dat de vissen nog over het land liepen) minder vlot en dynamisch waren dan een modern PCtje met LinuxCNC. De encoders op mijn motoren doen echter 8192 pulsen/omw; daar kan ik een aardig betrouwbaar snelheidssignaal uit destilleren.

Naast een analoog snelheidssignaal (0V is stil, 10V is maximale toeren) moet je de drive ook nog voorzien van 'is het veilig om te gaan draaien?' signaaltjes. Zoals benkr aangeeft wil dat nog wel eens ooit niet helemaal triviaal zijn. Het is eigenlijk wel heel gewenst om de handleidingen van die servodrives op de kop te tikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Het project kam even tot stilstand, maar ik wil het nu opstarten.
De Biesse Rover 18 is behoorlijk complex.
Maar ik wil alles van de machine verwijderen, met uitzondering van de hoofdspindel en de servo's met drivers.
Ik wil er een gewone "sterke" cnc-machine van maken zonder gereedschapswissel, booreenheden, ...
Het komt er dus op neer dat ik de machine wil aansturen met MAch3 of iets dergelijks.

Mijn eerste idee was om de servo's te vervangen door wat eenvoudigere servo's die makkelijk te besturen zijn met een gewone CNC-controller.
Maar die optie wil ik nu achterwege laten, gezien de servo's goede en sterke motoren zijn, en reeds op de machine aanwezig zijn.

De servo's zijn trouwens voorzien van encoders om hun positie te bepalen. :
https://www.ebay.ie/itm/Hohner-Encoder- ... 2459669909

Ik was daarnet wat aan het surfen, en merkte dat er eventueel een soort interfaceboards bestaan die een gewone STEP/DIR kunnen omzetten naar een +/- 10V signaal.
Dit zou natuurlijk supermooi zijn moest ik het op deze manier werkende kunnen krijgen. Een voorbeeld hiervan is de YAPSC:10V (denk ik toch)

Iemand die me daar wat in kan helpen? Welke interface moet ik aanschaffen, en hoe worden de kabeltjes verbonden? ;)

Groeten
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 09 okt 2018 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
PeterDeleu
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 apr 2017 20:23

Re: Retrofit oude CNC

Bericht door PeterDeleu »

Dit ziet er niet slecht uit.

Kan ik er dus vanuit gaan dat mijn servodrivers een 0 tot 10V signaal moeten krijgen om de motoren te laten bewegen, en dat pulsen komende van de encoder de positie bepalen?
Met ander woorden, mach3 duurt naar 1 bepaalde uitgang een + of een - 0 tot 10V signaal tot het vereiste aantal pulsen zijn geteld?

Daarnaast zullen er nog wel een aantal connecties moeten worden gemaakt om hem uiteindelijk in beweging te krijgen vermoed ik.
Plaats reactie