'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door nijsinkgj »

Beste forumleden, wie kan me helpen?
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen maar ik kom er nog niet helemaal uit, kan ik de motor zoals in de topictitel genoemd, gebruiken als spindelaandrijving icm een “normale” Vdf of heb ik hiervoor ten allertijde een servodriver voor nodig?



Groeten Gertjan
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door benkr »

Ja en nee, het ligt zowel aan de motor als aan de VFD denk ik.
Een moderne VFD scheelt eigenlijk in bijna niets van een servodrive, maar een al wat oudere scheelt erg veel en die kan het dus zeker niet.
Verder ligt het dan vooral aan instellingen, welke spanning bij welk toerental vooral.
Ik heb er zelf ook wel eens mee gespeeld met een Huang VFD, dat draaide wel, maar ik ben er toch mee gestopt toen want ik kon het niet echt goed krijgen, later bleek dat toch voornamelijk aan een bepaalde VFD instelling te liggen maar ik ben er nooit meer mee verder gegaan. Ik heb nog wel de motor liggen, is een servomotor waar de encoder vanaf is gesloopt omdat die kapot was. Servomotoren zijn wel leuke dingen omdat ze ook bij lage toerentallen nog enorm veel kracht behouden, dat heeft een draaistroommotor zeker niet.

Stel de vraag een specifiek aan DaBit, die heeft er denk ik meer mee gespeeld en dus ook meer ervaring mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door DaBit »

Het kan wel, maar de frequentieregelaar moet expliciet motoren met permanente magneten ondersteunen. Als je het motortype niet expliciet daarop kunt zetten dan gaat het niet fatsoenlijk lopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door nijsinkgj »

Top,

bedankt heren,
ik ga er ff wat mee stoeien,

@Dabit, zou je me kunnen helpen welke capaciteit (qua vermogen) frequentieregelaar ik moet selecteren?
alvast bedankt

16517
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door DaBit »

De S3 waarden zijn wel aardig om vanuit te gaan; heb je een beetje extra koppel bij boren enzo. Da's voor die motor zo'n 15Nm.
Motor doet 1,14Nm/A, dus de VFD zou zo'n 13 Ampere aan motorstroom moeten kunnen leveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door nijsinkgj »

Super bedankt voor je feedback,
Hier kan ik verder mee

Vr gr Gertjan
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: 'Rexroth, servomotor, MSK061C-0600-NN als spindelmotor?.

Bericht door nijsinkgj »

Collega cnc-ers,


Ik heb de nieuwe frequentieregelaar binnen (welke geschikt is een servomotor mee aan te sturen)
Na wat gechochel met de instellingen loopt de servomotor nu als een zonnetje, alleen haal ik niet de rpm,s die op het typeplaatje staan.(max 6000 rpm)
Ik haal maximaal 3000 rpm daarna geeft de motor stall verschijnselen en lopen de ampères ineens op.
Is dit normaal bij servomotoren dat je mbv een frequentieregelaar de rpm,s wat achterblijven?

het koppel is écht “amazing” 😳
Zelfs bij het uiterste minimum van bijvoorbeeld 1rpm is het koppel mega hoog en absoluut niet tegen te houden met de hand
Plaats reactie