Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door DirkSchipper »

Ik hoor het geluid nu pas voor het eerst.
Dit klinkt voor mij niet als een stepper-probleem, maar eerder als een lager probleem.
En dan denk ik m.n. aan het vast-lager van de KOP-spindel. In die Chinese dingen van mij zat er eentje in waaraan een kogel ontbrak, bij de andere KO-spindel zaten ze (hoekcontactlagers dus) verkeerd om gemonteerd.
Bij de lineaire lagers klinkt (als ze vrij lopen) het een beetje als geen/te weinig vet ...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

Sjips, ik kreeg geen email meldingen meer dus ik dacht dat niemand meer gereageerd had...

Super bedankt voor de vele tips die ik zeker ga navolgen.

Ik heb vandaag de boel weer aangesloten en dacht met hele conservatieve settings weer wat te kunnen frezen zoals voorheen maar helaas. De stepper van de X-as rammelde de hele boel zowat uit elkaar, ook met zeer lage snelheid. Jeemig, heb ik wat gesloopt met al die testjes??

Ik heb toen de X stepper losgehaald en met een accutol de X-wagen in beweging gezet en dat liep soepel dus geen rotte lagers neem ik aan. Enfin, ik heb een nieuwe stepper besteld
BennedeBakker schreef: 08 mei 2018 18:22 Op wat voor stroom heb je de driver ingesteld? Zou even proberen om deze naar 2-2.5A te zetten (dipswitches 1 t/m 3 volgens mij), als het dan wel goed gaat loopt er toch ergens iets (te) stroef.
Met de stroom heb ik ook gespeeld, van iets te laag naar 2,67RMS/3,76Piek
Maar dat gaf geen oplossing...

Kjelt schreef: 08 mei 2018 17:56 Zet hem eens goed waterpas zodat de Y as stil blijft staan, lijkt er nu op dat de motor alleen de ene kant meer kracht moet leveren om ook de zwaartekrachtvector op te heffen?
Hij klinkt beter als ie kracht moet leveren linkerkant op dan als het makkelijk gaat naar rechts. Ik wil even goed het verschil kunnen horen in de motorgeluid.

Om defect in de motor uit te sluiten kun je hem verwisselen met een motor van de x-as.
Als de x-as dan dat vreemde geluid maakt is het de motor als de yas blijft is het misschien een instelling in de driver die is omgevallen? Of nog steeds een andere oorzaak.
Ik weet niet of waterpas zetten echt helpt want ook de Y-as gaf dezelfde problemen. Wel een goeie tip hoor, ga ik nog wat aan doen. Omdat de Y as dus ook zo raar deed, werd het helemaal een raadsel. Motoren/drivers onderling wisselen ook geen verschil.


DirkSchipper schreef: 09 mei 2018 16:49 Ik hoor het geluid nu pas voor het eerst.
Dit klinkt voor mij niet als een stepper-probleem, maar eerder als een lager probleem.
En dan denk ik m.n. aan het vast-lager van de KOP-spindel. In die Chinese dingen van mij zat er eentje in waaraan een kogel ontbrak, bij de andere KO-spindel zaten ze (hoekcontactlagers dus) verkeerd om gemonteerd.
Bij de lineaire lagers klinkt (als ze vrij lopen) het een beetje als geen/te weinig vet ...
Ik heb de boel goed ingevet, de machine is pas een maand in gebruik maar het zou beter kunnen wellicht. Maar in dit geval heb ik hetzelfde probleem met de X-wagen losgekoppeld.


Waar ik echt verbaasd over ben is het gierende geluid van die steppers?! Geen beweging dus waar komt dat geluid dan vandaan?? Hier nog heel duidelijk: (weer een video...)
Laatst gewijzigd door WWJD op 09 mei 2018 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door Kjelt »

Als ik die video zie dan lijkt het of dat de as in je motor niet meer goed vast zit aan de rotor.
Je hoort de motor wel maar de as draait niet. Heb ik nog nooit van gehoord, vreemd. En dan nog bij meerdere steppers tegelijk ?
Vraag anders Dabit eens dat is toch wel een kenner hier op het forum.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

hfjbuis schreef: 09 mei 2018 12:46 Bij een losgekoppelde motor hetzelfde probleem, Dan ligt het aan de stepper, de driver, de controller de instellingen of je hebt last van storingen. Meer kan het gelukkig niet zijn.

Je hebt de driver al gewisseld, dat loste niets op. 1 down, 4 to go.

Wissel de stepper. De kans dat het daar aan ligt is vrij klein als je ten minste dat ding met hand kan bewegen en hij kraakt en knarst niet!
Ik heb 1 extra stepper besteld, komt hopelijk deze week nog binnen. Ben benieuwd!
hfjbuis schreef: 09 mei 2018 12:46 Wissel de aansluiting op de controller, mogelijk dat daar een poort defect is. (je hebt geen scoop denk ik) Ik denk niet dat het daar aan ligt, maar het is snel te proberen!
Ja ik heb een scoop maar ik ben wat huiverig om te meten aan een systeem wat ook aan aarde ligt.
1 foutje met de kroko van de scoop en ik ben de sigaar. Helaas heb ik geen isolatie transformator.
hfjbuis schreef: 09 mei 2018 12:46 Sluit maar één stepper aan. Zet de stepper op half step en de stroom op 2A. Zet de acceleratie een factor 1000 lager. Dan moet dat ding toch zeer langzaam (belangrijk) zonder vervelende bijgeluiden (resonantie) op snelheid komen. Als het geluid (vervelend) veranderd, zit je aan je max. Daar mag je niet boven gaan, maar dat max hoor je niet als je er met een hoge acceleratie over heen fietst. Ligt dit max lager dan je huidige instelling, dat heb je mogelijk een deel van het probleem opgelost. Ik zelf draai op 80% van dit maximum en dit maximum word ook beïnvloed door de voeding die beïnvloed wordt door de belasting.

De acceleratie test ik zelf alleen maar door aan het einde van de job te controleren of de positie nog klopt. En ik ga er met een ruime marge 25% onder zitten want e.e.a. is ook afhankelijk van de belasting. Ik begin zeer laag en voer dit langzaam op. Op mijn draaibank heb ik daar een testprogramma voor, starten en koffie drinken!

Vergewis je er van dat de instellingen kloppen (puls/mm)
Nu heeft de controller ook een maximum step frequentie. Daar moet je zeker onder blijven! Als je de pulsduur kunt instellen, dan mag je die op 50 % van de ingestelde max stepfrequentie zetten. (1 kHz = 0.001 sec step frequentie = 0.0005 sec puls duur).

De storingen is een ander verhaal.
Houd de kabels van de voeding , steppers en stuursignalen gescheiden.
Gebruik een centraal aardpunt en aard afscherming maar aan een kant van de kabels aan dit punt!

p.s.
- Ik hoor alleen maar gestotter tijdens het accelereren.
- Het kan natuurlijk ook aan de voeding liggen. Met een multimeter een goede stabiele spanning meten, is geen garantie voor goede werking, wel een voorwaarde.

Veel succes, Huub
Ik heb het tijdelijk zo aangesloten, de boel gaat naar een oude pc kast als het goed werkt:
16879


Bedankt voor de suggesties, ik ga eea proberen en uittesten en laat dan weten hoe het gegaan is...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door benkr »

Met die motoren is helemaal niets mis, je stuurt ze gewoon veel te snel, verlaag de steprate eens met een factor 10 of zo en pas ook je acceleratie aan. het gaat gewoon te snel. Misschien moet je ook de step puls breedte nog instellen, 5 a 10 milliseconden is een redelijk normale waarde.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door benkr »

Even aangeven waar je woont in je profiel is wel makkelijk, als je bij mij in de straat woont kom ik morgen wel even langs om je te helpen, als het aan de andere kant van Nederland is is er wel een ander forumlid die je kan helpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 09 mei 2018 22:51 Met die motoren is helemaal niets mis, je stuurt ze gewoon veel te snel, verlaag de steprate eens met een factor 10 of zo en pas ook je acceleratie aan. het gaat gewoon te snel. Misschien moet je ook de step puls breedte nog instellen, 5 a 10 milliseconden is een redelijk normale waarde.
Waarom heeft het dan eerst wel gewerkt ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door hfjbuis »

WWJD schreef: 09 mei 2018 22:10
Sluit de scoop en de rest aan op een niet geaard stopcontact. Dan kan de kroko ook geen sluiting maken. Heb je weinig ruimte, schroef er dan een kabeltje bij. Je kunt dat de uitgang van de voeding bekijken onder belasting. Ik vermoed dat je schrikt van de pieken. De "hoofd lijn" mag niet te ver dalen, een paar volt is geen probleem. Ik zal volgende week bij mij eens kijken hoe "stabiel" het is ter vergelijking.

De bedrading is niet verkeerd maar als je de definitieve opstelling maakt:
- hou de kabels zo kort mogelijk zonder lussen.
- bundel de kabels van de voeding van de drivers en die van de steppers en leg ze zover mogelijk uit elkaar.
- onder in de kast lopen ook nog wat kabeltjes, gezien de dikte vermoed ik voeding voor de controller. Hou die weg bij de stepper kabels.
- Boorgaten zijn scherp, kijk eens voor wat kabel thules, anders glad maken. Je wilt niet over een jaar naar wat zwarte draadjes staren. Zeker bij de 220V kun je geen risico lopen. Een stukje tuinslang er om kan ook.
- Bij flexibele kabels, kun je beter ader eindhulzen gebruiken, dat voorkomt sluiting en is ook wat makkelijker (her)bedraden. Conrad heeft ze in alle maten.

Deze week helaas geen speeltijd meer, maar uiteindelijk komen we er met z'n allen wel uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

benkr schreef: 09 mei 2018 22:51 Met die motoren is helemaal niets mis, je stuurt ze gewoon veel te snel, verlaag de steprate eens met een factor 10 of zo en pas ook je acceleratie aan. het gaat gewoon te snel. Misschien moet je ook de step puls breedte nog instellen, 5 a 10 milliseconden is een redelijk normale waarde.
Je hebt gelijk hoor. De hogere feedrate was alleen voor wat testjes al is de feedrate in de video's erg laag met dezelfde problemen.
de step puls breedte bij Eding niet instellen, alleen de freq. of zie ik iets over het hoofd?


>>> Maar wat nieuws: misschien heb ik de voeding gemold... :oops:
De machine heeft een maand gewerkt met een Feedrate van max 1200mm/min. Ik had wel in die periode regelmatig dat de X-as opeens 10 cm verschoof en het al gefreesde werkt gedeeltelijk verknalde voordat ik in kon grijpen.
(In Eding: X en Y as 40mm/s; acc: 120mm/s; z-as 10mm/s)

Dus het werkte redelijk goed behalve dan de sprongen van de x-as.

Maar toen heb ik geprobeerd wat het systeem aan zou kunnen, dus de boel even flink versneld.
Wel kort maar toch. Kon het niet laten... :roll:

Toen ik gisteren besloot de voeding weer op 36V te zetten (i.p.v. 30V) door de pot op de geschakelde babipanghang voeding even max naar rechts te draaien. Toen ik voor de zekerheid ging nameten, zag ik tot m'n schrik dat de Multimeter boven z'n bereik van 40 volt zat!
M'n DM442 drivers kunnen max. 40 Volt aan dus ik baalde als een (geaarde!) stekker.

Na de 1e installatie was de maximale spanning echt maar 36 volt, nu dus veel hoger (onbelast)

Dus ik weet wat ik EERST ga doen: een gewone ringkern met brug en elko's! Geen ge<beep> met die <beep> geschakelde voeding. Als worden die veel gebruikt en zonder problemen, dat weet ik wel...

Als de voeding gaar is kan ik wel blijven zoeken naar het probleem...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

benkr schreef: 09 mei 2018 22:53 Even aangeven waar je woont in je profiel is wel makkelijk, als je bij mij in de straat woont kom ik morgen wel even langs om je te helpen, als het aan de andere kant van Nederland is is er wel een ander forumlid die je kan helpen.
Ja das wel handig inderdaad... Ik woon in Zwijndrecht, naast Dordrecht...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

hfjbuis schreef: 10 mei 2018 00:07
WWJD schreef: 09 mei 2018 22:10
Sluit de scoop en de rest aan op een niet geaard stopcontact. Dan kan de kroko ook geen sluiting maken. Heb je weinig ruimte, schroef er dan een kabeltje bij. Je kunt dat de uitgang van de voeding bekijken onder belasting. Ik vermoed dat je schrikt van de pieken. De "hoofd lijn" mag niet te ver dalen, een paar volt is geen probleem. Ik zal volgende week bij mij eens kijken hoe "stabiel" het is ter vergelijking.

De bedrading is niet verkeerd maar als je de definitieve opstelling maakt:
- hou de kabels zo kort mogelijk zonder lussen.
- bundel de kabels van de voeding van de drivers en die van de steppers en leg ze zover mogelijk uit elkaar.
- onder in de kast lopen ook nog wat kabeltjes, gezien de dikte vermoed ik voeding voor de controller. Hou die weg bij de stepper kabels.
- Boorgaten zijn scherp, kijk eens voor wat kabel thules, anders glad maken. Je wilt niet over een jaar naar wat zwarte draadjes staren. Zeker bij de 220V kun je geen risico lopen. Een stukje tuinslang er om kan ook.
- Bij flexibele kabels, kun je beter ader eindhulzen gebruiken, dat voorkomt sluiting en is ook wat makkelijker (her)bedraden. Conrad heeft ze in alle maten.

Deze week helaas geen speeltijd meer, maar uiteindelijk komen we er met z'n allen wel uit.

Top! hartelijk bedankt voor de tips (geldt voor iedereen trouwens!)

Ik ben blij dat een houten freesmachine ook serieus wordt genomen hier, tussen al het aluminium geweld ;) Voor mij is deze frees echt genoeg voor nu en ik werk graag met hout dus ik kon dit overzien qua zelfbouw. De leerschool en de hulp van jullie is onbetaalbaar dus daarmee kan ik wellicht tzt een aluminium frees maken.

Overigens ging het dus mis toen ik 3D ging frezen. Ik had prachtige software ontdekt waarmee je verbazingwekkend mooie vingerverbindingen kan maken.
http://www.tailmaker.net/box-joints.html

Maar die snelle bewegingen van 3 assen tegelijk bleek teveel van het goede en toen begon dit verhaal (lees: topic ;)... alleen dit testblokje ging helemaal goed, al de rest niet...
16889
16888


Wat betreft de tips mb meten en bedraden:

ga ik zeer zeker naar kijken! Ik wil het echt veel beter bedraden allemaal.
Wat ik jammer vind is dat de BOB van die schroefterminals heeft waar bijna geen fatsoenlijke draad in kan, laat staan een ader eindhuls. als de frees weer werkt ga ik ws. zelf een BOB maken met betere schroefterminals.
Laatst gewijzigd door WWJD op 10 mei 2018 22:26, 4 keer totaal gewijzigd.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

Ik denk dus nu de eerste stap: een 'ouderwetse' voeding...
In dit forum is er veel over te vinden dus even spitten en rekenen.


Ik wilde eerst op 36-38 Volt gaan zitten voor de DM442 drivers maar toen zag ik dat Leadshine 24V als 'typical' aanraadt voor de DM442
Ik heb snelheid niet echt nodig (frees voornamelijk hout) dus beter maar meer kracht dan snelheid

16887

EOO heeft niet al te prijzige ringkern trafo's.
https://www.eoo-bv.nl/328-ringkern-trafo-s-vanaf-100w

UIT DE LEADSHINE MANUAL:
6. Power Supply Selection
The DM442 can match medium and small size stepping motors (from NEMA frame size 14 to 34) made by Leadshine or other motor manufactures around the world. To achieve good driving performances, it is important to select supply voltage and output current properly. Generally speaking, supply voltage determines the high speed performance of the motor, while output current determines the output torque of the driven motor (particularly at lower speed). Higher supply voltage will allow higher motor speed to be achieved, at the price of more noise and heating. If the motion speed requirement is low, it’s better to use lower supply voltage to decrease noise, heating and improve reliability.

Regulated or Unregulated Power Supply

Both regulated and unregulated power supplies can be used to supply the drive. However, unregulated power supplies are preferred due to their ability to withstand current surge. If regulated power supplies (such as most switching supplies.) are indeed used, it is important to have large current output rating to avoid problems like current clamp, for example using 4A supply for 3A motor-drive operation. On the other hand, if unregulated supply is used, one may use a power supply of lower current rating than that of motor (typically 50%~70% of motor current). The reason is that the drive draws current from the power supply capacitor of the unregulated supply only during the ON duration of the PWM cycle, but not during the OFF duration. Therefore, the average current withdrawn from power supply is considerably less than motor current. For example, two 3A motors can be well supplied by one power supply of 4A rating.

Selecting Supply Voltage

The power MOSFETS inside the DM442 can actually operate within +20 ~ +40VDC, including power input fluctuation and back EMF voltage generated by motor coils during motor shaft deceleration. Higher supply voltage can increase motor torque at higher speeds, thus helpful for avoiding losing steps. However, higher voltage may cause bigger motor vibration at lower speed, and it may also cause over-voltage protection or even drive damage. Therefore, it is suggested to choose only sufficiently high supply voltage for intended applications, and it is suggested to use power supplies with theoretical output voltage of +20 ~ +36VDC, leaving room for power fluctuation and back-EMF.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door benkr »

Ik heb nog wel een paar ringkerntrafo's liggen, zal morgen of overmorgen kijken welke spanningen en stromen ze hebben. Wat mij betreft mag je die zo hebben, je maakt mij blij met b.v. een stappenmotor of zoiets mits niet van die hele kleintjes.
Ook heb ik nog wel een paar elko's liggen. Laat maar weten of je interesse hebt.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Gierende stepper, waar moet ik het probleem zoeken?

Bericht door WWJD »

benkr schreef: 10 mei 2018 22:36 Ik heb nog wel een paar ringkerntrafo's liggen, zal morgen of overmorgen kijken welke spanningen en stromen ze hebben. Wat mij betreft mag je die zo hebben, je maakt mij blij met b.v. een stappenmotor of zoiets mits niet van die hele kleintjes.
Ook heb ik nog wel een paar elko's liggen. Laat maar weten of je interesse hebt.
Geweldig, alvast bedankt! ik zal 'ns kijken wat ik nog heb liggen aan steppers...


Even snel gerekend:

cnc power supply:
Ik ga maar uit van 36V, 6A

trafo = 36 / 1,41 = 25,6V (wordt dan denk ik 24 Volt)
Uitgangs spanning wordt dus 24V * 1,41 = 33,8 volt
Stroom: 3x 3A = 9A * 0.7 (voldoende volgens leadshine manual) = 6,3 A
Wattage is 33,8 * 6,3 = 212 watt

Grofweg allemaal, hoger vermogen kan geen kwaad natuurlijk
Plaats reactie