Closed loop

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Closed loop

Bericht door Tomdekx3frezer »

Ik vraag me af zijn er mogelijkheden om van een bestaand systeem NIET closed loop om een closed loop er van te maken met behoud van de bestaande stappenmotoren en drivers zodat deze niet vervangen hoeven te worden e.e.a. doormiddel van een encoder op elke stepperas plaatsen en eventueel los te verkrijgen print?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Closed loop

Bericht door Bjornski1976 »

Ben het wel eens tegen gekomen dat men gebruik maakt van linuxcnc (EMC) met een glasliniaal. Ben zelf geen linux gebruiker maar Mach3 en daar kan het niet mee voor zover weet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Closed loop

Bericht door hfjbuis »

Ik vraag me af zijn er mogelijkheden om van een bestaand systeem NIET closed loop om een closed loop er van te maken met behoud van de bestaande stappenmotoren en drivers zodat deze niet vervangen hoeven te worden
Er zijn systemen die je achteraf kunt inbouwen. Kijk hier maar eens naar
https://hackaday.com/2016/06/01/mechadu ... -everyone/
Ook de sensor kun je los kopen.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed loop

Bericht door benkr »

Ze zijn er zeker weten, maar of je daar nu blij en beter van wordt vraag ik me heel erg af.
Het grote voordeel van een closed loop systeempje is dat het sneller is dan de niet closed loop broer.
En ja, je kunt geen stappen meer verliezen zonder dat dat een foutmelding oplevert maar als je toch een stap verliest en die wordt (later) gecorrigeerd dan vraag ik me af of je dat niet onmiddellijk in je frees resultaat gaat zien. Ook een goed ingeregeld niet closed loop systeem kan heel betrouwbaar werken maar dan moet je wel gaan werken met kwaliteitsspullen, Leadshine drivers bijvoorbeeld en niet die Chinese copie dingenen of van die TB6560 drivertjes van 6 Euro maar dat is zowiezo geen eerlijk vergelijk.

Maar of je die snelheid nu gaat krijgen wanneer je een niet closed loop systeem gaat voorzien van een encoder en terugkoppeling vraag ik me toch wel heel erg af, lijkt me eigenlijk onmogelijk.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Closed loop

Bericht door Hessel Oosten »

Op een van de filmpjes van Stefan Gotteswinter kun je zien dat hij met Linux CNC terugkoppelt naar de output van z'n glaslineaalen.

https://www.youtube.com/watch?v=XbNSKct0SJI

Hessel
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Closed loop

Bericht door Tomdekx3frezer »

.@ benkr » 02 jun 2018 18:55
Ik denk zelf dat snelheidsverlies niet aan de orde is als de machine met ijlgang zich zoiezo kan verplaatsen dan zal bij een voeding aanzienlijk minder snelheid nodig zijn althans of men moet met ijlgang frezen en dat lijkt me alleen dan raadzaam om dat in een klomp boter of vergelijkbaars dan te doen. :lol:
Of je nu een gesloten of open systeem hebt, stapverlies bij open systeem zal resulteren in maatafwijking met name bij nauwkeurige passingen waar elk honderste van een mm belangrijk is.

Bij een closed loop kan ik zo snel geen nadeel t.o.v. open loop bedenken, stapverlies en daarmee ongewilt verkrijgen van een afwijking is hier niet aan de orde omdat het kommando om van a naar b te gaan door de encoder zolang wordt gemonitord totdat punt b daadwerkelijk ook bereikt is zolang dit niet het geval zal deze de stepper blijven aansturen.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Closed loop

Bericht door benkr »

Als je encoder niet direct aan de motor is gekoppeld (zoals bij bijna alle closed loop systemen) maar aan het te verplaatsen item heb je gelijk, maar de meeste closed loop systemen vertellen je alleen maar dat je een stapje hebt gemist en meer niet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Closed loop

Bericht door Sven »

Als ik het goed heb gaat de closed loop driver bijregelen als er met de steppers iets mis lijkt te gaan.
Ik ben geen electro expert maar dat bijregelen zelf voor elkaar boxen via de controller lijkt me niet makkelijk voor steppers.

Dabit heeft glaslinealen toegepast, maar met servo's.
Laatst gewijzigd door Sven op 03 jun 2018 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Closed loop

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 02 jun 2018 20:55 Maar of je die snelheid nu gaat krijgen wanneer je een niet closed loop systeem gaat voorzien van een encoder en terugkoppeling vraag ik me toch wel heel erg af, lijkt me eigenlijk onmogelijk.
Niet als je de bestaande stepperdrives houd. Nouja, juist met die goedkope TB6xxx types zou het in theorie nog wel kunnen zelfs want die dingen hebben geen ingebouwde intelligentie.

Zou je van die Mechaduino printjes plaatsen, dan wel. Lijkt mij de beste oplossing, mits de stroom/spanning die die dingen kunnen hebben past bij jouw systeem. Zal met 25V/2Amp nog wel eens tegen kunnen vallen.
Sven schreef: 02 jun 2018 22:27 Dabit heeft glaslinealen toegepast, maar met servo's.
Niet alleen servo's. Mijn Z-as is gewoon een niet-closed-loop stappenmotor en aan die Z-as zit ook een glaslineaal gekoppeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Closed loop

Bericht door ruudderooy »

Maar als iemand geen ervaring heeft om minimaal kennis van systemen met feedback en iets van pid's afweet zou ik er niet zo snel aan beginnen.
en als je encoders aan stappen motoren koppelt moet je wel opletten dat resolutie van je encoder een beetje matched met de resolutie van (stappen/micro stepping) van de motor.
anders heb je weer kans dat je last krijgt van Limit cycling dus het beste is dan dat de motor een hogere resolutie heeft/ of je inpos error moet groter zijn dan de max fout tussen 2 stapjes.

Gr Ruud
Plaats reactie