Keuze stappenmotoren

Moderator: Moderators

MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Keuze stappenmotoren

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een CNC router (xyz portaal). Mechanisch ben ik er al een heel eind uit, alleen kwa keuze van de electronica eigenlijk nog helemaal niet. In Nerderland zijn er 2 bekende leveranciers, nl. Kevin Damen (http://www.damencnc.nl) en (http://www.stappenmotor.nl). Beide hebben naar mijn idee degelijke spullen.

Wie heeft ervaring met de apperatuur van deze leveranciers?
Wat is de beste keuze?

Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Erik »

Bij beiden heb ik wel spullen besteld en bij beiden was de service en ondersteuning goed te noemen. Met beiden heb ik getelefoneerd en er werd een goed mondeling advies gegeven. Ik krijg de indruk dat beiden hetzelfde merk motoren verkopen. Veel kan er niet kapot aan een stappenmotor, de prijs is doorslaggevend (shoot me when I'm wrong).

Hoewel mijn drivers bij Kevin Damen vandaan komen krijg ik nu toch de indruk dat de drivers van stappenmotor.nl de betere zijn met kleinere microstappen en een fatsoenlijke behuizing.

Je vraagt; Wat is de beste keuze?

Ik denk dat het zoals met zoveel dingen lood om oud ijzer is.
Mercedes of BMW
Aldi of Albert Hein etc.

Gr.

Erik
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door aw »

Hallo Marien,

Ik heb zowel de linistepper van Damen als de kleine driver van stappenmotor.nl uitgeprobeerd.

Ik heb uiteindelijk die van stappenmotor.nl gekozen, het lukte mij niet om de linistepper voldoende stroom te laten leveren aan de steppers.

Ook de stepper komen van stappenmotor.nl, maar ik zou zeggen: kies voor unipolair of bipoliar afhankelijk van je driver. Kijk dan hoeveel NM je nodig hevt. Zoek er dan de voordeligste stappenmotor bij.

PS - Ik heb dus nog een netjes in elkaar gesoldeerde linistepper driver (= 1 kanaal) liggen. Alsook een pulsgenerator.

Mvg
Arthur
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Erik »

@Arthur,

Op welke manier heb je de stroom gemeten door je motoren? De enige manier lijkt me met een oscilloscoop maar als je een andere manier weet houd ik me aanbevolen.

Gr.

Erik
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door aw »

@Erik,

Het is een tijdje terug, maar ik herinner me het volgende:

1) Ik heb extra weerstanden bijgesoldeerd volgens de instructies op de linistepper website

2) De opgenomen stroom (aan de voedingskant) was met de 1.3 NM (bipolaire) stepper slecht 350 mA en de motor had bijn ageen koppel.

3) Nieuwe (bipolaire only) driver: ineens massa's koppel en meer stroomopname.

Een scoop heb ik niet, dus echt wetenschappelijk verantwoord zijn die waarden niet, maar het opgenomen vermogen uit de voeding kreek ik niet erg hoog.

Arthur
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door MJB Agribouw »

@Erik,

Allereerst bedankt voor je reactie.
De rede waarom ik dit draadje ben gestart is inderdaad omdat ik bij het bekijken van de beide sites het gevoel van lood om oudijzer kreeg.

Ik ben echter geneigd de motoren en drives van stappenmotor.nl de voorkeur te geven. Rede: behuisde drives, mogelijkheid tot voeden vanuit de pc.

Ik ben benieuwd wat de performance is als de drives worden gevoed door een pc voeding. Levert deze spanning (12V) genoeg om een beetje kracht te leveren?


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door aw »

Hallo Marien,

De behuizing vond ik ook een pre. Mijn drivers zijn mooi tegen de achterkant van mijn frees geschroefd.

12v moet je niet gebruiken, dit beperkt de nuttige (genoeg koppel) toerental range enorm.

Sluit een externe voeding aan. Ik gebruik nu een 18 v notebookvoeding wat al een hele verbetering is. Maar die ga ik ook nog vervangen.

De 5 volt heeft maar een lage stroom nodig, die pak ik uit de usb poort van mijn computer.

Arthur
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door dirk w »

MJB Agribouw schreef:Ik ben benieuwd wat de performance is als de drives worden gevoed door een pc voeding. Levert deze spanning (12V) genoeg om een beetje kracht te leveren?


Marien
Als je een beetje snelheid wil zal je met 12V niet ver komen, mijn 2Nm motoren van stappenmotor.nl halen met 42V en nc-step drive's net 600RPM.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Erik »

Zoals Arthur en Dirk al schreven, geen 12V gebruiken. Een voedingsspanning gebruiken die je motoren en/of je drivers maximaal aankunnen. Reden;

Stel je stuurt de motoren met 12V aan. Je motoren gaan draaien. Terwijl de motoren draaien gaan de spoelen ook als dynamo werken. Hoe hoger het toerental, hoe hoger de opgewekte spanning. Als de opgewekte spanning door de dynamowerking 12V heeft bereikt (je voedingsspanning was ook 12V) kan er geen stroom meer vloeien. Om stroom te laten vloeien is er immers een spanningsverschil nodig. Omdat er geen stroom meer kan vloeien is ook het magnetische veld weg en is ook het koppel weg.

Door nu een hoge voedingsspanning te kiezen is het toerental veel hoger waarbij de voedingsspanning gelijk is aan de opgewekte spanning door de dynamowerking. Kortom, veel hogere toerentallen zijn haalbaar.

Hoe zit het dan met met spoelweerstand/aangelegde voedingsspanning en de stroom door de spoelen?
Bij elke motor hoort een datasheet waarin de spoelweerstand en max. stroom word opgegeven. Zou je de hoge voedingsspanning rechtstreeks op een motorspoel aansluiten dan zou de spoel verbranden doordat er een te hoge stroom gaat vloeien. Hier komt de betere driver om de hoek kijken. De driver zet een hoge voedingsspanning op de motorspoel maar zorgt er daarbij voor dat er niet meer stroom kan vloeien dan de ingestelde waarde. Op deze manier haal je het maximale uit een stappenmotor; hoge voedingsspanning > hoge toerentallen, hoge motorstroom > hoog koppel.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door create »

haal je het maximale uit een stappenmotor; hoge voedingsspanning > hoge toerentallen, hoge motorstroom > hoog koppel.
Kijk nu begin ik het te snappen :lol:

goeie uitleg

gr Create
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Brunow »

Haha :) setje 4.3a?

ben ik ook aan het bezien om te kopen. En idd ik zou ook voor externe voeding gaan van 40V (al is deze net iets minder gemakkelijk te vinden = richtprijs 100€ :? )

Nja ter info: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=29583
hier heb ik wat uitleg gekregen ivm de berekeningen al ben ik er nog niet 100% uit :|

Nuja eerst machiene maken en dan verder zien wat voor stappenmotoren of verhouding ik nodig zal hebben
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Erik »

Een voeding is makkelijk zelf te maken met 2 onderdeeltjes en een trafo. Als je meer wilt weten zet dan even een nieuwe vraag in betreffende forum dan vervuilen we dit topic niet teveel.

Gr.

Erik
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Mi-Hoen »

ik heb ook zitten twijfelen tussen dezelfde 2 drivers als in de startpost. ik heb tot zover gekozen voor de 4amp drivers van NC step (via damencnc) dit omdat er een grotere stroom gebruikt kan worden. tevens zijn de onderdelen online verkrijgbaar.

in combinatie met de interface kaart en een voeding ben je al bijna klaar. zitten aansluitpunten voor temperatuur en stekkertjes voor limited switches op. handig :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Leeuwinga »

xxx
Laatst gewijzigd door Leeuwinga op 17 dec 2007 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie