Help Bij keuze stappen motor voor bf20 frees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Help Bij keuze stappen motor voor bf20 frees

Bericht door mostudio »

Ik heb een vraag ik ben bezich met een ombouw van een bf20 frees met kogelomloopspindels,nu kom ik op het moment van de motoren. ik heb een meting gedaan; aan de as vd. spindel een arm van 100mm gemaakt en daar gewicht aan gehange +/- 0.4Kg toen sloeg de arm door dus als mijn berekening klopt (0.1mm X 4N = 0,4NM ??) ik heb mijn tafel ook spelings vrij afgesteld ik heb nog eenhonderste mm. wat ik over het algemeen lees is dat de meeste 1.7NM tot 2,5NM stappers gebruiken???
ik ga via riem overbrenging naar de motor ivm met me spoed van me spindels (4mm spoed)


De Drive's die ik gemaakt heb kunnen 3Amp/per fase en piek 6Amp/per fase leveren bij 55V en microstepping.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Help Bij keuze stappen motor voor bf20 frees

Bericht door Erik »

Ik heb hier het Huvema-broertje staan van die BF20 en ook omgebouwd naar cnc met 1 Nm motoren. De standaardspindels hebben 2 of 3mm spoed. Voor de x-as en y-as heb ik een vertraging 1:4 erop moeten zetten om aan voldoende koppel te komen. Tot 140mm/minuut gaat alles goed. Als ik het opnieuw mocht maken zou ik kiezen voor 2,5Nm en een vertraging 1:1,5. Andere electronica en andere motoren kosten een bak met geld dus heb ik maar besloten dat het goed genoeg is op deze manier.

Voor de z-as is er ook een 1Nm motor opgezet, eerst bovenop bij de spindel en later bij de boorhandle. Op beide locaties met een 1:4 vertraging te weinig koppel.

17

Zo zit het nu. Een 1:3 vertraging gevolgd door een 1:4 vertraging. Nog is er koppel te weinig bij induiken met grotere frezen of boren met boortjes >5mm.

Woon je toevallig bij de Leyweg in de buurt? Dan zou je eens langs kunnen komen.
Gr.

Erik
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Help Bij keuze stappen motor voor bf20 frees

Bericht door mostudio »

He bedankt alvast !! ja ik woon in loosduinen.. ik wil het graag eens zien als dat mag ??? ik zat zelf te denken aan stappers van 1.7NM voor de x en y as met een vertraging van 1:4 ijn spindel heeft een spoed van 4mm (kogelomloop). na de meting met gewichtjes kwam ik laag uit met de kracht die nodig is om de spindel krond te krijgen?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Help Bij keuze stappen motor voor bf20 frees

Bericht door Erik »

Je hebt PB
Gr.

Erik
Plaats reactie