Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Erik »

Als je in dit geval netjes de theorie volgt en goed oplet op welke wijze je de motoren gaat aansluiten dan kan er weinig fout gaan. Nogmaals; let goed op de wijze van motoren aansluiten.

Afbeelding

Afhankelijk van de wijze van aansluiten kan er een factor 2 in de stroomsterkte zitten. Hoe meer stroom door de motor, hoe meer koppel.

Gr.

Erik
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Mi-Hoen »

Erik schreef:
Mi-Hoen schreef: ik wil 2 motoren van 2.0Nm/1.5A per spoel en 1 motor van 1.7Nm/1.4A per spoel
1,5A als totaalstroom klinkt als een beetje te weinig. Hoe ga je de motoren aansluiten? Geef anders een link naar de datasheet dan kunnen we verder kijken.



Erik
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/T ... 0Serie.pdf

de motoren hebben 8 draden, dus ik kan ze (volgens je schema) op 3 manieren aansluiten. welke van de 3 ik ga gebruiken weet ik nog niet zeker, een serigeschakelde bipolaire opstelling heeft de meeste koppel bij 42V toch?
ik wil gaan microstappen met de 4amp drivers van damencnc.

EDIT:
in de datasheet staat dat een unipolaire opstelling 1.4A per spoel heeft. dit valt binnen de specs van de drivers die ik op het oog heb, mijn probleem is opgelost (Y)

greets,

Klaas.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Joost »

De kleurtjes kunnen per motor verschillen!

Ik heb een motor van Damen met 6 draden. Het zijn wel dezelfde kleuren maar de aansluitingen zijn heel anders dan in bovenstaand plaatje.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door microstep »

hallo

ik heb motoren met 6 draaden dus unipolair,maar als ik ze volgens tekening 2 aansluit(met 4 draaden)
zijn ze dus bipolair aangesloten ,dus zijn het hybride motoren ? of niet
als ik ze bipolair aansluit moet ik kijken naar de plus en min of speelt dit alleen maar rol ik draairichting?
daar ik bij stappenmotoren .nl MSD-50 heb besteld kwestie van deze niet te kortsluiten

ik wil de motoren en drivers eerst testen zonder spindels via mach 3

groeten
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Mcgyver »

hallo allemaal.

Ik zie even het licht niet meer.

Ik heb een bipolair stappenmotortje (dus met 8 draden)

Welke schakeling geeft nu het meeste koppel en welke de meeste snelheid? bipolair serieel of bipolair parallel? .

Ik had het ooit eens opgeschreven maar ben het helaas kwijt..

Ik wil met het motortje (1,7nm) een verdeeltafeltje aandrijven, iuk stuur hem aan met een klein microstepper drivertje van leeuwinga.

Ik heb ook gemerkt dat als ik de driver instel op 1/8 step ik minder koppel overhoud dat als ik hem bijvoorbeeld op 1/2 of 1/4 step instel....

Uiteraard wil ik het maximale uit de configuratie halen dus probeer de juiste balans tussen koppel en snelheid te vinden...

Wie zet me weer even op de rails...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Floppy »

Parallel zou sneller moeten kunnen zijn dan serieel omdat de zelfinductie dan lager is.
Koppel maakt niet. Maar je driver moet natuurlijk wel de stroom kunnen leveren voor parallel want die is 2x zo hoog als bij serieel.
Sjuuls

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Sjuuls »

Hallo,

Ik zit ook met een aansluit vraagje:
Ik heb 3 stuks sanyo denki motoren van het type 103H7123-0456

Op internet kan ik helemaal niks vinden van datasheets, wel van de 103H7123-0440
Wellicht komt dit doordat de motors gesloopt zijn uit een grote label plotter, dus zijn ze misschien wel enkel voor deze klant gemaakt.

Dit is wat er op de motor staat:
Step-Syn
DC 2A 1.8 deg
Van achteruit gezien komen er de volgende draden uit
zwart, geel, rood, blauw, oranje, wit

Nu zit ik met de volgende vragen
Hoe moet ik deze aansluiten of hoe kan ik dit eventueel meten
Kan ik er wel wat mee. (ik wil ze gebruiken voor en portaal frees(je)

Ik heb er ook een foto van maar als ik die wil meesturen met dit berichtje in het tabblad "bijlage toevoegen"
zegt ie "De extensie jpg is niet toegestaan" dat zegt ie trouwens ook bij bitmap en bij gif
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door rsemotion »

Foto's plaatsen op het forum kan alleen via de gallery

lees even http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=1068
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Op welke wijze een stappenmotor aansluiten?

Bericht door Floppy »

Ik heb ook Step-Syn motoren en die hebben deze aansluiting:
Afbeelding
Met een Ohm- meter kun je de weerstand van de spoelen meten . Tussen de diverse draden meet je dan een oneindige weerstand of een weerstand x of een weerstand 2x Daaruit kun je opmaken hoe de draden aangesloten zijn in de motor. Hoe je hem moet aansluiten hangt af van de driver die je hebt Unipolair of Bipolair.
Plaats reactie