Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door Bjornski1976 »

Voor afdichten van lagerhuizen gebruiken wij op de zaak Curil-T of Hylomar Advanced Formula. De laag dikte die je aanbrengt is wel heel minimaal en is alleen om de oneffenheden te vullen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Dank je.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Ik zat me nog iets af te vragen:
Als ik straks (vanavond) die deksel weer monteer met die siliconen pakking, en de bouten eerst licht aandraai tot ik aanslag voel (geen kracht zetten dus), dan de siliconen 1-2 dagen de tijd geef om uit te harden, en pas daarna de bouten stevig aan te draaien.

Ik twijfel, enerzijds geeft het wat meer druk op de siliconen (bij een papieren pakking geeft dat betere afdichting), anderzijds bestaat de kans dat je scheurtjes in de siliconen perst waardoor het juist gaat lekken.
Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DaBit »

Ik stem voor de Curil-T. Dat is een niet-uithardende vloeibare pakking (het blijft een taaie stroop) die heel goed werkt in dit soort situaties. Dan heb je dat aandrukprobleem ook niet meer.

Ik heb een hoop ervaring met vloeibare pakkingen en oude economische-levensduur-allang-voorbij motorfietsen met licht kromgetrokken gietwerk. Curil-T en Loctite 510 doen hun werk meestal uitstekend. Threebond 1216E ook, maar die is lastig te vinden. De rest van de siliconenprutjes laat ik voor wat ze zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Dank je.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door Kjelt »

Vraagje:
Wat was de oorzaak van het defect raken van de lagers of was het gewone slijtage?
Indien gewone slijtage wat was het aantal uren dat deze meegaan?
Ik zit nog te twijfelen om zo'n spindel aan te schaffen vandaar.
bedankt alvast :)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Kjelt schreef: 28 jan 2018 22:59 Vraagje:
Wat was de oorzaak van het defect raken van de lagers of was het gewone slijtage?
Er waren 2 oorzaken:
Het gaat om een watergekoelde 2.2 kW Chinese freesspindel.
Bovenop zit een dikwandige (10mm of zo) deksel, waarop de stekker is gemonteerd en de koelwateraansluiting.
Het koelwaterkanaal (2x, aan-/afvoer) loopt door het deksel naar het koellichaam van de motor.
Op de overgang zit een klein rubber ringetje in een uitsparing, die een waterdichte aansluiting moet bewerkstelligen.
1. één van de twee ringetjes was licht beschadigd => lekkage

Het koellichaam zit in het motorhuis geperst.
Aan de onderkant is die naad dicht, aan de bovenkant niet.
Er zat geen pakking tussen die bovenkant en het deksel.
2. Daardoor kon daar ook koelwater lekken.

Alle gelekte koelvloeistof (kleine hoeveelheid) is de motor in gelekt (gelukkig koelvloeistof en niet water, dus geen roest).
Maar die alcohol heeft dus wel langzaam aan het vet uit de lagers gespoeld.
En da's nie goed voor lagers ....
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Voor wat betref het af stellen van die lagers:
Bovenop zit een bout waarmee je de as (inclusief beide onderste (gefixeerde) lagers) naar elkaar toe trekt.
De passing van al die lagers is zodanig dat opwarmen naar 40-50 grC voldoende is om ze over de as te laten schuiven. Met de hand.
Maar eenmaal afgekoeld zijn ze met de hand niet meer te verschuiven.
Door het aandraaien van die top-bout is dat top-lager (LINKSE schroefdraad) nog wel te verschuiven.
Maar dat loopt dermate zwaar dat niet of nauwelijks te voelen is of 'je er bent' ...
Ik heb de motor zonder deksel en zonder koeling gemonteerd een aangezet op 2000 rpm.
Op die manier kun je goed met de hand de motor temperatuur voelen.
Eerst een kwartiertje rustig warm laten draaien: de as wordt warm en dus langer waardoor de speling op het lager toeneemt.
Telkens het toerental met 2000 rpm verhogen en luisteren.
Als er nog te veel speling is, gaat de motor boven een bepaald toerental ongezonde herrie maken.
Motor uit, bout 1/8e slag vaster, motor weer aan, en testen.
Zo ben ik doorgegaan tot 24000 rpm een gezond geluid gaf (ja, dat kost veel tijd ....).
Nog eenmaal 1/8ste slag strakker draaien gaf geen verandering meer.
Bout eruit gedraaid, middelsterke locktite erop en er weer ingedraaid, toen 1/8ste slag los, en de locktite laten uitharden.

Afgelopen weekend heb ik een hoop freesuurtjes ingehaald.
Hij loopt nu weer als vanouds.
Naar volle tevredenheid! :P

N.B.
Met de nieuwe lagers erin vond ik eerst dat hij iets zwaarder draaide. Als je met de hand de motor-as een zwaai gaf, liep die minder lang uit dan voorheen in mijn herinnerring (maar ja, daar lette ik toen niet op ...). Maar nu, na een paar freesklusjes draait hij weer net zo soepel als eerder ... :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de informatie, het maakt me wel wat huiverig om een watergekoelde spindel te nemen.
Als je opnieuw zou kiezen en even het evt. prijsverschil vergeet zou je dan weer een watergekoelde spindel nemen of toch een lucht gekoelde ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door benkr »

Audiomaniacs roept hier heel luid en duidelijk dat een luchtgekoelde spindel evengoed voldoet. Mijn watergekoelde spindel doet het ook goed, en met regelmaat vergeet ik de waterkoeling aan te zetten, ik heb eigenlijk nog nooit (maar ik ben nog maar een echte beginner op dit gebied) gevoeld dat de motor, ook zonder ingeschakelde koeling, warm werd. Hugo gaf laatst een hint om de vloeistof er niet doorheen te blazen of persen, maar die er doorheen te zuigen dan heb je never nooit last van lekkages, immers de vloeistof staat altijd op onderdruk i.p.v. overdruk. Ik moet nog steeds uitproberen of het bij mij werkt door simpelweg de zuig en blaas aansluiting van de pomp te verwisselen, wie weet? Als dat werkt dan zie ik geen enkele reden meer om geen watergekoelde spindel te nemen, die kan immers ook bij lage toerentallen nog vermogen leveren terwijl de luchtgekoelde dan beslist externe ventilatie nodig heeft, maar hoe vaak gebeurd dit, dat draaien bij lage toerentallen, zo'n spindel is gemaakt voor hoge toerentallen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DaBit »

Als je altijd in het officiele werkgebied van zo'n spindel zit (dus zeg 6000-24000rpm) en je bouwt het ding niet strak in dan is er weinig mis met een luchtgekoelde.

Aan de andere kant word die ellende van waterkoeling ook overdreven (evenals de voordelen). Er zijn zoveel watergekoelde chinaspindels in omloop dat het me eerder zou verbazen als er niet zo af en toe eentje zou lekken. Die ene lekkende lees je over, die 1000 anderen die probleemloos draaien hoor je niks over. Ik zou de moeite van zuigen ipv persen niet doen, dat is min of meer toch een oplossing voor een probleem dat er vrijwel nooit is. Hooguit pers je de spindel een keer af als je 'm net hebt, als die dan dicht is dan zal het ook wel zo blijven.
Benodigde pomp, radiator, reservoir, slangen en koppelingen zijn als PC-koelingsspul te koop, bijvoorbeeld bij aquatuning.nl. Of op fleabay/aliexpress voor minder. Of als je lui bent: een koeler voor lasapparaten zien te vinden op marktplaats. Slangen nemen wat ruimte in in je kabelketting, maar als je dat weet pak je die gewoon een maatje groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door janplastiek »

benkr schreef: 29 jan 2018 23:10 maar hoe vaak gebeurd dit, dat draaien bij lage toerentallen, zo'n spindel is gemaakt voor hoge toerentallen.
als je kunststoffen zoals pp en pe gaat frezen en boren, dan heb je wel eens lagere toerentallen nodig, anders smelt de pp of de pe spaan draait rond de boor omdat de spanen zo dun zijn dat ze net op een suikerspin lijkt.
ik heb een bereik van 3000rpm bij 100 Hz tot 18000rpm bij 600Hz op mijn machine, maar ik heb de minimum toeren al direct naar 1000rpm gebracht door de vfd naar 33Hz te brengen bij de minimum in te stellen rpm.
nu zeg ik dus dat ik 3000 rpm wil en de motor draait dan 1000rpm, deze manier was voor mij als elektronica leek het simpelste
Breek de dag, frees een lijntje.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Kjelt schreef: 29 jan 2018 22:25 Bedankt voor de informatie, het maakt me wel wat huiverig om een watergekoelde spindel te nemen.
Zoals Dabit zegt: bij 1 op de 1000 zal vast wat mis zijn. Bij welk apparaat niet?
Bij 1 op de 1000 luchtgekoelden zal (bij wijze van spreken) de fan losbreken o.i.d.
Kjelt schreef: 29 jan 2018 22:25Als je opnieuw zou kiezen en even het evt. prijsverschil vergeet zou je dan weer een watergekoelde spindel nemen of toch een lucht gekoelde ?
Zonder meer watergekoeld. Ik heb een maatje met een luchtgekoelde Kress. Zelfs als die niet freest, maar enkel lucht staat te roeren kun je niet meer met elkaar praten ...
Bij mij kan ik nog lekker van een muziekje genieten als hij aan het warmlopenen is. En tijdens het frezen zelf is het nog steeds een stuk stiller (vinden de buren ook wel prettig in de zomer ;-) )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door serum »

Kress kan je onder geen beding vergelijken met een dergelijke spindel. Het geluid van het te frezen materiaal overstemd ruimschoots het geluid van de ventilator, de kress is gewoon een kabaalschopper pur sang, de luchtgekoelde chinese spindels kunnen af met een veel kleiner ventilatortje. (brushed tegenover brushless, behoorlijk verschil in rendement, dus minder hitte)
Plaats reactie