VFD aansluiten op Eding ICNC600

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

VFD aansluiten op Eding ICNC600

Bericht door stekkestim »

Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om mijn freesmachine van een andere controller te voorzien.
Alles werkt behalve de spindel. Hier kom ik niet uit.

Ik heb al een mailtje naar Bert gestuurd maar daar word ik ook niet veel wijzer uit.

De VFD is een Fuling DZB200B http://salecnc.com/manuals/DZB200&300CC.pdf
Controller een Eding ICNC600

Ik heb de 0-10V-out van eding aangesloten op De VI van de VFD
De GND-0-10V op ACM

Maar de tool out om de spindel te laten starten en tool dir om forward of reverse te kiezen loopt het mis
Volgens Bert moet ik deze aansluiten op S1 en S2 van de VFD (wat rechtstreeks zou kunnen zonder relais.)
Als ik dit doe en ik heb alles op Terminal staan gebeurd er niets. Wellicht toch verkeerd aangesloten of een setting verkeerd?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD aansluiten op Eding ICNC600

Bericht door keesfrees »

Dat is een kwestie van meten, testen en logisch denken.
Heb je een multimeter, sorry, overbodige vraag, die moet iedereen hebben :-)

Wordt de spanning op de ICN600 hoog bij het commando, en reageert de VFD op een spanning op de ingang ?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: VFD aansluiten op Eding ICNC600

Bericht door mjeuring »

Probeer eerst eens je VFD aan de gang te krijgen zonder de controller. Losse schakelaars en een potmeter voor 0-10V.
Pagina 48 Functie 2.07, van de manual, geeft al 4 opties, o.a. PNP of NPN. Als je PNP gebruikt moet de 0 van de controller aan de nul van de VFD liggen en bij NPN de DC+, mits deze voor de VFD en de controller gelijk zijn.
Volgens mij gebruikt Eding meestal een NPN uitgang, dan zou F2.07 op "3:three-wire c ontrol 2" moeten worden ingesteld.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: VFD aansluiten op Eding ICNC600

Bericht door stekkestim »

keesfrees schreef: 25 jun 2018 20:33 Dat is een kwestie van meten, testen en logisch denken.
Heb je een multimeter, sorry, overbodige vraag, die moet iedereen hebben :-)

Wordt de spanning op de ICN600 hoog bij het commando, en reageert de VFD op een spanning op de ingang ?
Net gemeten, ik krijg netjes 24v bij het aanzetten van de spindel. Aan de ICNC600 ligt het dus niet.
Ook als ik M4 doe krijg ik op Tool Dir 24V
Bij 0-01V en 0-10v gnd krijg ik ook wisselende waardes naar gelang ik het toerental percentage wissel.

mjeuring schreef: 26 jun 2018 11:53 Probeer eerst eens je VFD aan de gang te krijgen zonder de controller. Losse schakelaars en een potmeter voor 0-10V.
Pagina 48 Functie 2.07, van de manual, geeft al 4 opties, o.a. PNP of NPN. Als je PNP gebruikt moet de 0 van de controller aan de nul van de VFD liggen en bij NPN de DC+, mits deze voor de VFD en de controller gelijk zijn.
Volgens mij gebruikt Eding meestal een NPN uitgang, dan zou F2.07 op "3:three-wire c ontrol 2" moeten worden ingesteld.
"
Ik zie op de VFD enkel ACM, DCM en MCM staan maar geen COM zoals te zien in afbeelding voor "ThreeWC2"
Op de VFD zelf staat ook nog een microswitch om te kiezen tussen NPN of PNP. Momenteel staat hij op PNP
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: VFD aansluiten op Eding ICNC600

Bericht door stekkestim »

Geen idee wat er mis ging, maar spindel werkt nu netjes.
Heb hem staan op 2 wire control 2 maar moest blijkbaar nog op run duwen op het VFD keyboard. (Dit zag ik doordat "H" stond te knipperen en de frequentie wel omhoog en omlaag ging bij het aan en uitzetten van de spindel, maar geen draaiende spindel.

Bedankt voor het meedenken!!
Plaats reactie