Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Hmm, ik heb mezelf mooi te pakken. :evil:

Morgenavond komt MichelB langs met z'n Sieg motor om te kijken of dat ding op een Danfoss VLT5000 VFD fatsoenlijk wil draaien. Dus vanavond even geprobeerd of die Danfoss MCT10 software het nog wilde doen, en even de huidige instellingen van de VFD opslaan zodat we naar hartelust kunnen spelen.

Dat gedaan, maar meteen de deceleratietijd van de spindel wat langer gezet, want bij afremmen boven de 15000rpm ging het bij gebrek aan een remweerstand mis met 10 seconden. Hoe ik de motor kan starten vanuit die MCT10 software heb ik nooit kunnen vinden, dus maar even proberen vanuit LinuxCNC. Euh, spindel gaat niet draaien. WTF? :shock:

Nouja, ik had net alle parameters uitgelezen en opgeslagen. Dan zet ik die wel weer even terug.
Maar helaas, dat mocht niet baten....

Ik snap er geen drol van; ding staat op 'remote control', referentie minimum en maximum staan goed (0Hz/900Hz), alle controlesignalen staan op 'logical or' (dus ook die 'invert coast stop'), terminal 27 hangt aan de +24V, ik kan prima kletsen met de VFD, het ding geeft aan 'ready to run' te zijn zonder fouten of alarmen, en als ik een ander toerental programmeer en de referentie teruglees uit de VFD (parameter 515) dan klopt die (dus 9000rpm = 50% referentie), maar de frequentie blijft braaf op 0Hz staan.
Hele avond aan het pielen geweest, nog steeds 0Hz. :evil:

Ik meen dat ik dit geintje ooit eerder gehad had, maar ik weet niet meer wat de oplossing was.
Wat het ook niet makkelijker maakt is dat ik het kreng op een nogal onhandige plek weggebouwd heb wegens 'past eigenlijk net niet' en eigenlijk niet bij het bedieningspaneel kan. Zou geen drama moeten zijn; via de RS485 bus kan ik immers ook het ding programmeren en besturen, en een Windows programmaatje is makkelijker dan dan geprut op die 3 knopjes, toch? :roll:

Heeft er hier iemand verstand van die VLT5000 dingen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door Zee&Zee »

Niet echt, maar when in doubt... factory reset. Weet niet wat dat is bij de danfoss , maar heb ook een keer wazige dingen meegemaakt bij mijn Siemens.... factory reset en stroom eraf voor 5 minuten deed de truuk voor mij toen.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Mjah, toch maar bij dat bedieningspaneeltje zien te komen dan. Via de bus kun je geen volledige factory reset doen, want dan zou je de communicatie ook wel eens kwijt kunnen raken als je die instellingen verandert.

Danfoss manuals zijn echt wel goed overigens :evil:
Serial Communication Protocol manual schreef: The value shown indicates the signal status from the 8
digital terminals (16, 17, 18, 19, 27, 29 32 and 33).
The read-out is binary and the digit at the extreme left
gives the status of terminal 33, while the digit at the
extreme right gives the status of terminal 16.
Instruction Manual schreef: Digital input, parameter 528:
The value shown indicates the signal status from the
8 digital terminals (16, 17, 18, 19, 27, 29, 32 and 33).
The read-out is binary and the digit at the extreme left
gives the status of terminal 16, while the digit at the
extreme right gives the status of terminal 33.
En de documentatie is het op wel meer punten niet met elkaar eens. Dat helpt enorm gelukkig. :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Afbeelding

Factory reset doen en dan NIET via die MCT10 software een backup van de parameters de VFD in schieten, maar kijken wat de verschillen zijn en handmatig aanpassen... :shock:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door Zee&Zee »

Altijd leuk, dat karweitje vloek ik ook over bij een upgrade/downgrade van eding. Gelukkig doet de compare plugin van notepad++ dan het meeste werk voor me, hoef ik enkel de ini door te scrollen.
CNC you later
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door hainjedaf »

Hoe stuur jij die danfoss aan vanuit LinuxCNC?

met 0-10V of via RS485?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef:Altijd leuk, dat karweitje vloek ik ook over bij een upgrade/downgrade van eding. Gelukkig doet de compare plugin van notepad++ dan het meeste werk voor me, hoef ik enkel de ini door te scrollen.
Bij Eding zijn de aantallen en de belangen dan nog wel redelijk minimaal, maar zo'n VLT5000 is een ding dat zeker in grotere vermogens serieus geld kost en waar nog veel serieuzere machines achter hangen, het ding is nogal lang in de handel geweest en er is zat concurrentie. Dan verwacht je dat gezeik toch niet? Ook vreemd dat je best veel niet kan met die software; kijken wat de status is van de signalen op de klemmenstrook gaat bijvoorbeeld niet, terwijl mijn LinuxCNC drivertje er geen moeite mee heeft. En ze kletsen toch echt allebei hetzelfde taaltje.

Zowiezo heb ik nog een probleemje dat ik via de MCT10 software niet opgelost krijg: ik mag de limiet op de maximale frequentie niet boven de 132Hz instellen van die tool; die zegt dan 'invalid value'. Wat gewoon een bug is, want als ik 0-1000Hz selecteer als bedrijfsmode ipv de default 0-132Hz mag ik de maximale frequentielimiet ook op 1000Hz zetten, anders heb je er zo weinig aan. Dat vind de documentatie ook.

Ik breid het LinuxCNC drivertje wel uit dat-ie ook parameters kan schrijven. Lezen kon ik al, schrijven is niet veel lastiger. Probleem (hopelijk) opgelost en anders word het pielen met een spiegelje en andere moeilijkdoenerij om bij het bedieningspaneel te komen.

Waar het 'm om ging lukte in ieder geval: zo'n brushless-DC motor doet het ook op een VFD als je die goed instelt, maar heel soepel liep het niet met een eerste gok op de parameters. Nouja, forumlid weer geholpen.
hainjedaf schreef:Hoe stuur jij die danfoss aan vanuit LinuxCNC?
met 0-10V of via RS485?
RS485.

Zo krijg ik ook nuttige extra informatie binnen zoals motorvermogen, koppelpercentage, foutcodes, bedrijfsstatus, of de spindel al op het juiste toerental is, etc. En ik heb maar 2 draadjes nodig.

Het plaatje hierboven is wat ik doorgeef aan LinuxCNC. Staan nu wel wat extra 'debugdingen' bij zoals de status van de ingangen, de actuele uitgangsfrequentie, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door hainjedaf »

Dus nog een voordeel van de MESA kaart.... RS485
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Nee, de VFD hangt met een FTDI USB->RS485 convertertje aan de PC, niet op de Mesa kaart.

Overigens is dat niet helemaal ideaal; als LinuxCNC het erg druk heeft met z'n realtime-taken, zoals bijvoorbeeld bij opstarten van het realtime-subsysteem, dan verlies ik wel data:

Code: Selecteer alles

dabit@snsmill:~/linuxcnc/configs/halrun_scripts$ halrun -I prog_vlt_param.hal 
Device is set to /dev/ttyUSB0
succesfull.
halcmd: Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in TransmitShortformTelegram(): only 1 bytes of 8 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in TransmitShortformTelegram(): only 1 bytes of 8 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in TransmitShortformTelegram(): only 1 bytes of 8 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in TransmitShortformTelegram(): only 1 bytes of 8 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in ReadParameter(): only 1 bytes of 16 received
Error in TransmitShortformTelegram(): only 1 bytes of 8 received
Da's gewoon de FTDI driver die bytes verliest..... :shock:
Wat dat betreft zou een echte seriele poort met RS232->RS485 convertertje erachter wel betrouwbaarder zijn denk ik.

Maar opzich is het geen ramp. Het probleem doet zich voornamelijk bij het opstarten voor als er tientallen RT modules geladen worden en daarna nog maar incidenteel. Daarbij komt dat de systeembelasting bij mij stik wat hoger is dan bij een 'normale' installatie. Verder kan de VLT5000 driver er (inmiddels) wel tegen als er zo af en toe iets misgaat.

De rest ook trouwens; er loopt een watchdog mee met de communicatie; als die communicatie langer dan een seconde wegvalt gaat LinuxCNC in Estop en de VFD start een rampdown van de spindel. Die zal-ie waarschijnlijk niet helemaal af kunnen maken want in E-stop word de prik naar de VFD en servodrives afgesloten, maar dat laatste stuk moet dan maar in 'coasting'.
Pauzes in de communicatie omdat de PC ergens anders druk mee is gaan ook goed; LinuxCNC wacht na een Sxxx My braaf totdat de VFD zegt dat de boel in orde is voordat-ie verder gaat met G-code uitvoeren.

Al met al is dit toch wel ontzettend veel beter dan 0-10V.

Als ik 15000rpm doorgeef is het ook 15000rpm. En de CNC-sturing is continu op de hoogte van wat de VFD en spindel aan het doen zijn en kan ingrijpen als er wat mis gaat.
Voorbeeld: de BF20 werkte met 0-10V en aan/uit. Na starten spindel moest ik maar even wachten tot de boel op toeren was. En op een gegeven moment overbelastte ik de spindel met boren. De VFD gaat dan in alarm, de motor stopt, de sturing duwt gewoon lekker door, einde werkstuk. Kun je wel weer oplossen door het alarmsignaal en at-speed signaal van de VFD terug te linken naar I/O's van de sturing, maar dat word al gauw een hele bos touwtjes en een berg optocouplers.

Met die digitale communicatie is reactie op echte foutsituaties veel makkelijker, en ik kan ook voortijdig signaleren dat er dingen mis dreigen te gaan. Meer dan enkele seconden >100% motorkoppel, temperatuur van de VFD die te hoog dreigt te worden, netvoeding van de VFD niet in orde, etc.

Ontopic: parametertje schrijven naar die VFD vanuit de LinuxCNC driver was inderdaad een klusje van niks en gaat goed. Mijn rapportcijfer voor die MCT10 software: een 3. Wat een bagger... :x
Laatst gewijzigd door DaBit op 28 mei 2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door hainjedaf »

Heeft dat voordelen t.o.v. de 485 op de mesa?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef:Heeft dat voordelen t.o.v. de 485 op de mesa?
Mijn drivertje/component gebruikt gewoon normale seriele communicatie via /dev/ttyX. Kun je elke RS485-omzetter gebruiken die je hebben wil en heb je ook niet perse Mesa-hardware nodig.

Overigens zit er standaard op die Mesa-kaartjes geen RS485 maar RS422, en worden die poorten gebruikt voor SSLBP (Smart Serial I/O).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door hainjedaf »

ah mijn fout... helder....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door Zee&Zee »

De meeste software die door fabrikanten wordt meegeleverd bij frequentieregelaars is huilen met de pet op qua userinterface en mogelijkheden. Bij Siemens heb je ook van die leuke geintjes als zet die parameter op die stand, die parameter op die stand, daarna krijg je super-user abilities...... en dan.... dan kan je eindelijk de taal instellen van je interface zodat je het menu kan lezen :?: :!: Alsof een vietnamees ooit door het Duitse menu en Handleiding heenkomt.

En nee....het was geeneens een europees model, ik kocht mijn Siemens via ebay in de USA en het was een amerikaans model ( presets stonden wel op Us voltage en Freq af fabriek) .. vandaar dat ie nieuw unused en voor extreem weinig te koop was wellicht :lol:

Wel raar als je bedenkt dat hele fabrieken met complexe machinerie draaien op die dingen, maar ja, dat is wel vaker bij de grote logge jongens, ze kunnen het zich permiteren blijkbaar.

Happy tinkering ! :mrgreen:
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Nouja, volgens mij werkt het weer (moet het nog even goed testen), maar dat had toch wat meer voeten in aarde dan ik van te voren gedacht had en m'n broek is tijdens dat proces wel 25 keer afgezakt plus dat ik 3 bulten heb van het omvallen van verbazing. :roll:

Maar gelukkig winnen dooie dingen nog steeds niet :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie