Van Kress naar ATC

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door robvos »

Hoeveel vermogen heb je nodig?

Is de kress zwaar genoeg? Dan een 800 Watt Chinees en usovo snelwissel.

Of de basis van de kress gebruiken met usovo snelwissel en de kress basis aandrijven met een 1.5 kw Chinees.

De usovo houders zijn ook niet zo duur.

Of een lichte Chinees met snelwissel en een zware zonder snelwissel voor het voortgezet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door DaBit »

Sven schreef: De spullen die skyfire op dit moment op de site heeft staan gaan maar tot 9000 toeren.
Ja, die ISO25 spindel staat niet op z'n site. skillalot attendeerde me er destijds op. Die gaat tot 12000 toeren, misschien inmiddels meer (de BT30 mocht destijds ook nog geen 9000 hebben). Knetter er geld tegenaan voor P4 of beter lagers en bijvoorbeeld oliemist-smering, en het kan vast hoger.

Toerentallen klinken laag, maar ATC op 24000 toeren is nogal een beste klus. Bij die toerentallen word de conus groter en gaat de houder of dieper in de conus zitten, of komt-ie los te zitten. Bij die hogere toerentallen zal daarom MK3 of R8 met aangedreven trekstang voor los/vast ook niet lekker werken denk ik, anders was dat nog wel een goedkope oplossing.

Zeeschuim heeft me destijds aan de huidige spindel geholpen. Ik denk dat zijn fabrikant ook wel een versie heeft met ISO/BT conus, iets vergelijkbaars met de Mechatron ATC-8022-30-SK20. Maar als dat bij de Chinezen alsnog 2000 euro moet kosten kijk ik niet raar op.
Aan de andere kant: je hebt het over het draaiend hart van je machine. Dat is net zoals je frame niet het punt waarop je moet bezuinigen, zeker niet als het ding geld moet verdienen voor je.

En nogmaals: ik zou niet voor een Kress gaan. Een 2,2kW Chineesje kost de wereld niet en is in alle opzichten de betere keuze tov een Kress. Kun je ook nog eens een 12mm (of 1/2" van fleabay) frees monteren; dat knauwt toch heel wat vlotter dan een 6mm freesje, mag een stuk langer zijn, en in bolkop-vorm leveren ze bij 3D-frezen in een fractie van de tijd beter werk af dan een 6mm bolkopje.

Die dingen in z'n geheel wisselen is ook geen drama trouwens. De klem is met een paar boutjes los (net zoals de kress), voor water heb je zelfafsluitende snelkoppelingen, elektriek is met een stekker net zoals de Kress, en het gewicht is te behappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door mark3 »

Stappenmotor .nl heeft ook een spindel met atc op zijn (supermoderne :mrgreen: ) site staan. Aangezien de communicatie vanuit zuid-Limburg een beetje moeilijk lijkt te zijn, nooit informatie ontvangen over deze spindel. Misschien dat iemand van hier wat meer weet over deze spindel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Sven »

mark3 schreef:Aangezien de communicatie vanuit zuid-Limburg een beetje moeilijk lijkt te zijn, nooit informatie ontvangen
Dat ligt niet aan jouw locatie...

Eerdere ervaringen met Stapjesmotortjes doet mij niet enthousiast nogmaals kopen.
Maar de ervaringen lijken te varieren.

Ik had een klacht en moest uitgebreid met hem telefoneren. Elke keer braaf gereageerd op mijn vraag maar nooit vooruit- of meegedacht.
Bleek een pietluttigheid die wat mij betreft vindbaar op zijn site had moeten staan.

Maar owee als je over zijn site klaagt!
Klik tuut, tuut, tuut. (niet letterlijk maar de mailuitwisseling.)
Dat was in 2011....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie