Van Kress naar ATC

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Van Kress naar ATC

Bericht door Sven »

Ik heb het vermoeden dat als ik mijn nieuwe machine bouw/gebouwd heb, dat er een moment komt dat ik een stillere spindle wil.
Maar nog belangrijker, het zou goed kunnen dat een tool changer gewenst of noodzakelijk wordt.

Met de kressen (ik heb er twee) kan ik nu snel tussen twee freesjes wisselen.
Maar als ik een watergekoelde chinees heb dan kan dat niet meer en wordt frees wisselen een heel stuk meer werk.
En omdat ik verwacht juist te moeten wisselen bij relatief korte programma's is dat niet echt een optie.

Voor zowel kress als 80 mm chinezen kan je een wisselaar kopen:
http://www.usovo.de/shop/Milling-spindl ... 0thmqkhp66

Die kunnen alleen niet zo heel grote freesjes aan, tot 8 mm.
Maar tot nu toe gebruik ik ook niet groter.

Als je dan naar spindles met ingebouwde ATC kijkt, dan springt de prijs weer flink omhoog om meteen daarna uit de klauwen te lopen.

Al met al krijg ik niet goed overzicht van wat het beste pad is om van kress naar stille spindle te groeien.

Heeft een van jullie tips?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: Voor zowel kress als 80 mm chinezen kan je een wisselaar kopen:
http://www.usovo.de/shop/Milling-spindl ... 0thmqkhp66
Voor €600.- meerprijs, koop je dan nog geen spil met autom wisselaar ( luchtbediende spantang )?

Maar.. zo'n voorzet hulpstuk is dan dus eigenlijk je freesspil geworden, en de motor is alleen aandrijving.
( hoef je in ieder geval geen 4 voudig gelagerde freesmotor voor te gebruiken)
Dat ding is best kort, ik zou eerst wel een willen zien hoe dat gelagerd is en wat de rondloop is.

Voor €600.- koop je 3 kressen extra. Dan wordt het wisselen van de hele unit (automatisch) misschien wel een uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Fredsan »

Volgens mij is die Usovo ATC alleen voor een 65mm chinees.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door H@ns »

Voor €600.- koop je 3 kressen extra....
Ik zie een AKC voor me............. :roll: :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door DaBit »

Voor mij voldoet een spindel met spantang, meerdere setjes moer+spantang+gereedschap en automatisch gereedschaplengte inmeten prima. Voordeel is ook dat ik de uitsteeklengte kan kiezen per klus.
En ik heb toch ook al gauw 5 wissels per freesklus.

Versnellen van de wissel kan eventueel nog met een luchtrateltje en lange custom 'dop'. Trr los, setje aan de kant, nieuw setje erin, trr vast.

Alles wat significant beter is dan dat loopt heel erg uit de klauwen kwa kosten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Sven »

Fredsan schreef:Volgens mij is die Usovo ATC alleen voor een 65mm chinees.
Ja, dat idee kreeg ik ook toen ik het bijgesloten tekeningetje opende. En ik ga er wel van uit dat ik een 80 mm spindle wil hebben.

Ze maken 'm ook voor kress maar dan blijf ik veel langer aan die jankers vastzitten.....
DaBit schreef:En ik heb toch ook al gauw 5 wissels per freesklus.
Ja, maar als ik de klusjes voor ogen neem die ik bij jou heb gezien dan zijn dat gauw klusjes van een tot enkele uren.
Ik denk hier aan klusjes van minuten (een stuk of 15) waar ik er heel veel van hoop te gaan verkopen.
DaBit schreef:Alles wat significant beter is dan dat loopt heel erg uit de klauwen kwa kosten.
Pcies!
De voordeligste opties die ik zie beginnen bij zo'n eu 1500.

Als ik in dit verhaal zou gaan werken met de huidige frees dan was de kress atc best een optie maar juist met de hopelijk snel te starten bouw van de nieuwe vind ik het ingewikkeld worden.

Misschien moet ik de z-as voor de nieuwe nog niet meteen volstorten met EB.
Dan kan ik later wat makkelijker een andere bevestiging maken als er een nieuwe spindle komt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of bedenken met hoeveel gereedschapjes je echt moet werken, en bekijken of je iets kunt verzinnen met een paar kressen op een rij. Eventueel om de beurt een stukje naar beneden als ze aan de beurt zijn.
Kost je natuurlijk ergens altijd bereik.
Maar als je het over 3 of 4 gereedschappen hebt, 2 voor de portaal en 2 er achter of zo.
Geeft wel een hele snelle 'gereedschapwissel'
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Ja, maar als ik de klusjes voor ogen neem die ik bij jou heb gezien dan zijn dat gauw klusjes van een tot enkele uren.
Ik denk hier aan klusjes van minuten (een stuk of 15) waar ik er heel veel van hoop te gaan verkopen.
Dat zie je fout; ik denk dat 90% van de werkstukjes beneden de 20 minuten freestijd zit. Het is wel zo dat ik zelden wat anders doe dan enkelstuks.

Magoed, als het ooit meer dan enkelstuks is dan probeer ik ervoor te zorgen dat ik eerst allemaal freesbewerking A kan doen, dan allemaal freesbewerking B, omdraaien en C,D en E, dan splitsen en indien nodig per stuk nog F.

Dat geintje loopt overigens meer dan eens stuk op opspannen en in mindere mate rotzooi verwijderen. Daar zou ik nog eerder geld in stoppen dan in ATC; ATC heeft pas echt zin als het ervoor zorgt dat je 's ochtends de machine aan kunt zetten met de tafel ramvol ruwmateriaal en 's middags de onderdelen eraf kunt plukken. Als je moet babysitten heeft ATC geen zin.
DaBit schreef: De voordeligste opties die ik zie beginnen bij zo'n eu 1500.
Juist.
Meneer SkyFire heeft ook een ISO20 spindeltje dat toeren mag draaien. Heb ik destijds ook nog even naar gekeken, maar ik vond ISO20 net iets te iel en samen met een zwik houders te prijzig worden voor hobby.
Spindel was $950 ofzo. Met een stel houders en verzendkosten erbij dus 1300 euro ofzo.
Aandrijfmotor en VFDtje erbij, wat pneumatiek, slangetjes, kabeltjes, houder voor de tools, etc.: zit je op zuiguitdeduim 2000 euro als haalbare ondergrens. Of zie het anders: 500-1000 euro en zeker 100 uur werk meer tov iets met vergelijkbare specs zonder ATC.

Als je voor productie effectief gebruik kunt maken van die ATC en de gewonnen tijd in geld om kunt zetten dan is dat een schijntje en zou ik er persoonlijk ongeveer 3 seconden over nadenken en niet langer.

Maar realiseer je dat als ATC je in staat stelt om de tafel vol te laaien met dikke platen en je de machine een trap geeft om een paar uur later terug te komen dat je ook weer geld moet gaan stoppen in andere zaken zoals opspanning.
Als ik in dit verhaal zou gaan werken met de huidige frees dan was de kress atc best een optie maar juist met de hopelijk snel te starten bouw van de nieuwe vind ik het ingewikkeld worden.
Inmiddels ervaring met een OEM BF20 spindel, een Kress, een 'goedkope' Chinees en een 'dure' Chinees.

Ik kan je vertellen dat ik die Kress niet gauw meer zou doen. Een 800W Chineesje is met $150 aanschafprijs goedkoper, stiller, handiger kwa spantangen en beter te regelen vanuit de CNC-sturing. Frequentieregelaar is voor 100 euro wel te vinden, en het watergedoe kost je ook maar een paar tientjes hooguit.
Meerdere 800W spindels kan ook; met $150 goedkoper dan een Kress, met 65mm diameter pakken ze best dicht op elkaar, ze kunnen allemaal op dezelfde waterpomp en frequentieregelaar, en op en neer kan pneumatisch wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door keesfrees »

ik schraapte ooit de laatste centen bij elkaar voor een wisselmotor
je komt dan direct in een heel ander deel vd prijscurve, maar nooit spijt van gehad

bij het wisselen met de hand is een automatische lengte procedure wel heul handig

nu zit ik tegen een klus aan te kijken waar bij ik steeds moet wisselen tussen 2 frezen, dan zou ik een dubbele Z-as wensen
ik heb alle onderdelen in huis, maar best een klusje . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Sven »

Dank voor alle gedachten mannen, daar heb ik echt wat aan.

Ik denk ook dat ik als ik echt investeer in een atc dat dat wel even slikken is qua munten maar dat ik er later geen spijt van krijg.
Maar als ik kijk naar mijn boodschappenlijstje voor de volgende frees dan zit die wisselaar er gewoon nog niet in tijdens de bouw van de volgende machine.

De kwestie is daardoor dus tweeledig:
- Wat is het einddoel
- Wat is het pad dat ik ga volgen

Ik denk dat freesje wisselen met gebruikmaking van een toolsetter op zich een prima start is, dus dat is al een mooie conclusie.
Maar ik vermoed dat het voor een dagproductie voor mij nogal wat uitmaakt of ik zelf het freesje wissel of dat de machine dat doet, zelfs al wordt ik er zo handig in dat ik het even snel kan als de machine.

Ik heb inmiddels te vaak gehad dat ik aan het eind van de dag fouten maak die ik niet zou maken als ik lekker fris ben, en ik denk dat juist die freeswissel een prima gelegenheid biedt voor die fouten.

Maar goed, alles in ogenschouw nemend denk ik nu aan de volgende twee opties:

- Starten met kressen en het lawaai voor lief nemen, daarna als de productie daadwerkelijk de moeite waard blijkt in een keer naar de wisselaar toe
- Meteen een goede chinees er op en goed oefenen in wisselen, (Wild idee: freesje in de spantang lijmen met PU?) toolsetter.
Dit draadje brengt me wel tot de conclusie dat ik een flexibele wisseloptie voor de montage van de spindle moet voorbereiden.

Gaan we effe doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Swake »

Zijn er nergens plannen van een opensource (of gelijkaardig) ATC te vinden?
When it fits stop using the hammer.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Tiny »

Swake schreef:Zijn er nergens plannen van een opensource (of gelijkaardig) ATC te vinden?
jawel maar dan met je er ook niet eentje laten maken om kosten te besparen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Swake »

Helemaal automatisch lijkt deze niet te zijn, maar helpt toch goed op weg:
http://www.hightechsystemsllc.com/rapid_changer.html
Laatst gewijzigd door Swake op 28 mar 2016 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van Kress naar ATC

Bericht door Sven »

Dat is ook een optie.
Heb snel even gezocht naar de basis-as maar zo snel niets op ebay iets gezien.

De spullen die skyfire op dit moment op de site heeft staan gaan maar tot 9000 toeren.

Maar echt helemaal zelf bouwen loopt denk ik ook al best snel in de papieren en kost een heleboel tijd. Niet alleen het maken zelf maar ook het doorlopen van de leercurve.

Da's best leuk maar ik hoop dat ik wel wat anders aan mijn hoofd heb tegen die tijd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie