China spindle met 0 runout?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door tantan »

ik heb de advertenties van die verkoper even gekeken; het uitslijpen doet hij voor 60 euro. lijkt mij schandalig weinig. ik zou in eerste instantie de rondloopmeting ook doen zoals hij op het filmpje doet. maar m.i. zit het grootste probleem in het opspannen en. het overklokken van de conus. want zoals al gemeld is: ligt de spantang werkelijk helemaal over de volle lengte aan in de conus?.
ik heb onlangs wat opnames gemaakt voor mijn Lipemec vlakslijpbankje en ben in eerste instantie bezig geweest met een pupytaster (0.002) van mitutoyo. dat was toch niet helemaal 100%. volgens mij was de moeilijkheid ook om eerst de tasterpunt in het hart van de conus te krijgen (wellicht dat de werktuigbouwers/instrumentmakers daar een goed idee voor hebben?).'
ik ben daarna met een doorn en blauwsel aan de gang geweest, dat gaf een veel beter eindresultaat. Maar dan moet je wel een doorn hebben..... ik zou het me voor kunnen stellen dat je een goede spantang op een asje lijmt als doorn maar of dat het trucje doet....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een ouwe rot van een gereedschapmaker heeft me eens gewaarschuwd om een pupitaster te gebruiken in een glad geslepen gat. Doordat de beweging te weinig wordt gaat de pupitaster niet meer reageren.
( en dat zal wel erger worden als de prijs van de pupitaster daalt )
Wat ik daar van moet denken, ik weet het niet, maar ik houd het wel in m'n gedachte als ik met zoiets bezig ben.
Klokken die op nul staan moet je zowiezo mee oppassen.

En TanTan, als je zo'n mooi slijpbankje hebt, moet het toch mogelijk zijn een doorntje te slijpen ?
Die hoeken van de ER zijn bekend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Een ouwe rot van een gereedschapmaker heeft me eens gewaarschuwd om een pupitaster te gebruiken in een glad geslepen gat. Doordat de beweging te weinig wordt gaat de pupitaster niet meer reageren.
Oh, dus dat filmpje kan dus wel een kern van waarheid weergeven?

Of er is idd geen afwijking meer, of het is een pupitaster van de action. Dan is de afwijking iets minder te klein om gemeten te woorden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door mostudio »

Er zijn twee dingen de meetklok moet in het center gesteld worden en echt horizontale het supoort moet ook echt horizontaal bewegen. Dan moet je de slijpsteen ook echt in het center hebben staan en dan de slijpsteen ritsen dan kan je aan je slijp bewerking gaan beginnen.
Bij de laaste gang weer ritsen en de laaste gang slijpen tot dat hij helemaal uit gevonkt is.
De te slijpen spindel mag niet warm worden anders loopt de hoek weer weg.
En als laaste moet je hem met een pasdorn blauwen en na kijken of alles klopt.
Dit weet ik omdat ik verschillende spindels heb gebouwd.
En nooit echt te vrede ben geweest met het resultaat de laaste spindel heb ik buiten de deur laten slijpen.
Door een ex spindelbouwer die voor zich zelf is begonnen in het preciesie slijpen. En hij het een leuk project vond om het te doen. Ik was 400 euro kwijt en een hele hoop gepraat over hoe hij het deet.
Bij ander bedrijfen wilde ze er niet eens aan beginnen of ze vroegen er 2500 euro voor.
Ik vroeg een tir van 0 tot 0.005 over 200mm van uit me spindel neus ten opzichte van de lagervlakken. Die zijn ook na geslepen op de specs van de 7008 lagers van skf.
Dus dan praten we over micro finish.
En ja mijn spindel loopt zonder problemen 8000 rpm mas403 bt30

Er zijn mensen op het forum die er bij geweest zijn hoe stil hij loopt een accu boor maakt veel meer herrie.
Hij kon zijn ogen niet geloven hoe stil het liep.
Mijn spindel wordt aangedreven door een ac servomotor van 6000rpm nominaal
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door harry321 »

uit nieuwsgierigheid, zal wel een domme vraag zijn maar stel hem toch :mrgreen:

als de precisie slijpsteen langs een object loopt wordt de slijpsteen toch kleiner door slijtage ?
bv, ik moet een as slijpen van 300mm lang diameter30mm, als ik op de 1e cm begin met slijpen dan is de slijpsteen, zeg maar iets, diameter 40mm, en als ik dan eindig met slijpen op de 30e cm van de as dan is de slijpsteen toch minimaal iets gesleten, zeg maar naar 30.95mm, dus eindigt de as ook met een verschil van 0.05mm?

hoe krijgen ze dan een as zuiver van begin tot einde want die slijpsteen blijft m.i. slijten ?
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door Zitz »

harry321 schreef:hoe krijgen ze dan een as zuiver van begin tot einde want die slijpsteen blijft m.i. slijten ?
Precies dit vraag ik me ook al geruime tijd af.... Kijk ernaar uit om een antwoord te krijgen op deze vraag :D
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: China spindle met 0 runout?

Bericht door Danny »

Bij rondslijpen is de materiaal afname per pas ongeveer 0.01mm. Daarbij gaat de slijpsteen heen en weer langs de as. Als laatst laat je de slijpsteen nog een paar keer heen en weer gaan zonder toe te zetten.
Op een degelijke machine verkrijg je zo een perfect cilindrische as. ;-)
Plaats reactie