Geluidsmeting aan spindels

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans Spaan
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 dec 2011 07:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Geluidsmeting aan spindels

Bericht door Hans Spaan »

Op youtube staat het volgende filmpje over de geluidsopbrengst van enkele spindels w.o. de Kress:
https://youtu.be/Kt1mYw1cz5Q
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Geluidsmeting aan spindels

Bericht door Swake »

Nice, dat is ten minste duidelijk. Jammer dat er geen relatie is tussen kwaliteit en stil.

Die spindels moeten natuurlijk allemaal 'koelen' en die thermische energie komt er voor een stuk uit in de vorm van akoestische energie. Dankzij koeling met behulp van vloeistof ipv 'wind' kan die akoestische energie dus voor een groot stuk vermeden worden. Jammer dat de 'grote spindel merken' niet frequenter vloeistofkoeling toepassen, het zou in sommige werkplaatsen veel aangenamer vertoeven zijn.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Geluidsmeting aan spindels

Bericht door DaBit »

Ik blijf erbij dat als je last hebt van dat spindelgeluid dat je beter af bent met een bouwen van een omkasting dan met een stillere spindel. Laat die Kress en die watergekoelde Mechatron allebei maar eens frezen in een stuk hout of alu, en doe de geluidsmeting dan nog maar eens. Dat is een veel realistischere situatie, want lucht frezen is niet zo zinvol.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Geluidsmeting aan spindels

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef:want lucht frezen is niet zo zinvol.
+1
De meeste herrie komt toch van het verspanen.. Als ik mijn luchtgekoelde 1,5KW chineesje op 24000 laat draaien zeg je "dat is nog best stil" maar als je door het materiaal heen gaat doe je spontaan je vingers in je oren of grijpt naar de gehoorbescherming..
Een stille motor alleen zegt niet zo veel... eigenlijk niets..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hans Spaan
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 dec 2011 07:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geluidsmeting aan spindels

Bericht door Hans Spaan »

DaBit schreef: Dat is een veel realistischere situatie, want lucht frezen is niet zo zinvol.
@DaBit Met de bijzin bederf je je stelling een beetje: mijn Elte gilt boven het frezen van kunststof uit (tot in de huiskamer aan toe :x ). Dat was nogal een verrassing. Maar ja als je het filmpje ziet is dat niet zo gek.
Plaats reactie