Chinese spindle koelen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Chinese spindle koelen

Bericht door Sven »

Mijn nieuwe spindles hebben van die fijne koelslangaansluitingen waar ik denk ik ook maar gebruik van moet maken.
Aquariumpomp is bijgeleverd, net als een hoeveelheid slang waar ik waarschijnlijk net mijn portaal mee kan beslangen.

Nog nodig:
- Nattigheid
- bak om nattigheid in te doen
Maareh, in hoeverre is er nog meer nodig?

In het draadje van Dabit is er een mooi radiatortje+ventilator in het circuit opgenomen maar ik heb een voorkeur voor eenvoudig.
Klopt het dat je met een flinke bak water ook uit de voeten kan?
En wat voor nattigheid gebruik ik het beste?
Echte koelvloeistof? Gewoon water?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Chinese spindle koelen

Bericht door javanree »

Als dat water z'n werk maar kan doen...emmertje met 5 liter of een radiatortje, resultaat zal gelijk zijn.
Het moet de warmte aan iets anders overdragen. Je wilt het niet in je frame dus blijft lucht over en dan wil je veel overdracht oppervlak. Met een radiator is het alleen compacter en heb je minder vloeistof nodig.

Doe er geen puur water in maar water plus een beetje (auto)koelvloeistof of zo. Vanwege corrosiebescherming en tegen vuil/algen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Chinese spindle koelen

Bericht door DaBit »

Echte koelvloeistof of niet hangt wat af van de materialen die in contact staan met je vloeistof. Als dar verschillende zijn zoals ijzer (motor) en aluminium (radiator), dan autokoelvloeistof gebruiken. Daar groeien ook geen beestjes in trouwens.

Van mijn spindel komt aardig wat warmte, dat red ik niet met een emmertje vloeistof van een liter of 10-20. Het is namelijk de bedoeling dat die kvs onder de ca. 35 graden blijft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Chinese spindle koelen

Bericht door Zee&Zee »

Als je machine groot genoeg is koelt het gebeuren reeds voldoende in de slangenbende heen en weer. Bij mijn 2*3 mtr portaal igg wel. Makkelijkste test is de boel ff aanknallen voor een paar uur en de temp meten op je spindle en in je bak vloeistof.

Anders kan je een radiatortje met evt een ventilator voor een geforceerde luchtkoeling toevoegen.

Je kan er ook nog een flowmeter tussen zetten en een temp meter, kan je de boel laten afslaan bij kapotte pomp. Je kunt het zo luxe maken als je wilt.

In de basis is een afgedekte emmer en een pompje en water met koelvloeistof (anders geheid algen) afdoende. Neem een pompje dat sterk genoeg is om de vloeistof lekker rond te pompen bij het hoogte verschil.

Te goede koeling is overigens ook niet goed, je wilt het ding op bedrijfstemp laten werken. Dus bouw geen koelkast :-)
CNC you later
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Chinese spindle koelen

Bericht door FSSF »

Bij mij lopen de slangen via de Z as kabelrups door de X as kabelrups naar het pompje wat op de brug staat, zeg twee meter heen en twee meter terug. Voor mij voldoende, moet de spindel ''echt'' werken dan is een radiateurtje geen overbodige luxe.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Chinese spindle koelen

Bericht door michel pet »

Afbeelding

Afbeelding

koeling op de brug zelf.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie