Bt30 motorspindle gezocht

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Scraper »

Hallo,

Voor mijn project ben ik opzoek naar een bt30 atc watergekoelde motorspindel. Ik ben al geruime tijd hiervoor het internet aan het afstruinen maar echt iets gevonden... nee.
Wat ik zoek is het volgende;
  1. Atc motorspindel Bt30
  2. min. 6Nm bij 4000 rpm.
  3. 6000-8000 rpm
  4. Watergekoeld
  5. geschikt voor frezen van laag gelegeerd staal
  6. 220V. 3600W max.
  7. max. €3000-€4000
Wie kan mij verder helpen?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door ruudpg »

Pas is in DEZE post aan de orde geweest dat bijvoorbeeld Skyfirecnc.com een BT-30 cartridge aanbiedt voor rond de 450 euro, met je budget hem je dan nog ruim voldoende geld over om er een leuke elektromotor met frequentieregelaar aan te koppelen of nog beter een mooie servomotor met driver. Dat moet voor die 3-4000 wel lukken lijkt me. Die cartridges worden overigens te kust en te keur aangeboden op internet, ebay, banggood, aliexpress, etc of zelfs bij Tormach voor een redelijke prijs.
Scraper schreef:Hallo mede cnc fanaten,

Na vele maanden maar weer eens gestart met mijn machine.
Zoals jullie al aangaven is het toerenbereik wat lastig te verwezenlijken. Ik heb mijn eis dan ook drastisch bijgesteld en ga nu voor een bereik van 0-6000 rpm.
Op internet heb ik een spil, AMT-22, gevonden van de firma Eastern Electromechanics Industrial Limited. (zie pdf hieronder)
http://www.dedicated.nl/CNC%20Spindle%2 ... atalog.pdf
Wat was overigens de prijsindicatie van deze spindel? Lijkt me op zich geen verkeerde keuze...
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Scraper »

Helaas past in mijn ontwerp geen spindel met losse motor. Ik ben op zoek naar een gesloten unit waar alles in zit.
Ik zie dat je mijn oude post erbij hebt gepakt. Mij is verteld dat chinese spindels vaak specificaties opgeven waar de spindels in werkelijk helemaal niet aan voldoen. Ook weet ik niet of Eastern Electromechanics Industrial Limited een betrouwbare partij is. Als je hier andere ervaring mee hebt, of specifiek met deze fabrikant, hoor ik het graag.
Gr, Scraper
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Damocles »

http://damencnc.com/en/milling-motors/t ... otor-iso30

Zullen ook wel bestaan in lager toerental versie denk ik?
Je kan ook eens bij HSD kijken.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door mlrs »

Heb eventueel wel een bT40 motorspindle. is wel een stapje groter....
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Danny »

Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Scraper »

@ Danny,

Heb je ervaring met deze leverancier?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Danny »

Scraper schreef:@ Danny,

Heb je ervaring met deze leverancier?
Neen, ik heb nog nooit iets besteld op Aliexpress maar neem er geregeld wel een kijkje om te zien wat er zoal verkocht wordt (you never know).
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Chibs »

Aliexpress is meer een eBay-achtige front voor verkopers die je vaak ook op Alibaba vind, maar dan meer voor enkele verkoop. Ligt dus aan wie de verkoop doet voor feedback e.d., maar zelf verder geen slechte ervaringen gehad met Aliexpress (Ook maar enkele keren besteld).
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Caesar »

Mocht TS het niet erg vinden, wil ik graag mijn vraag stellen in dit draadje om alle informatie voor andere geinteresseerden bij elkaar te houden.

Ik heb op dit moment een BF20L met een homemade powerdrawbar ISO 25 die op luchtdruk werkt. Ik werk voornamelijk met aluminium, dus ik zoek een zo hoog mogelijk toerental.

Dat werkt zo ontzettend goed, dat ik niet meer zonder ATC wil werken; echter is het probleem dat de toolholders nagenoeg niet los te krijgen zijn (of voor een absurde prijs). Toen ik de machine overkocht in onderdelen kreeg ik er 4 bij, maar je voelt al aankomen; 4 is nooit genoeg.

Een gemiddeld project heb ik er al 6 of 7 nodig, en het lijkt me heerlijk om alle tools in een tabel te zetten (incl hoogte-correcties) zodat je alleen nog maar handmatig de tool in het slot hoeft te steken. Nu moet ik telkens weer een freesje in de toolholder stoppen en weer handmatig Z nullen (of telkens laten tasten).

Nu heb ik 2 opties: ISO 25 toolholders bij laten maken (ik heb de tekeningen), wat x-bedrag gaat kosten en ik nog steeds niet flexibel ben om bijvoorbeeld op een mooie dag een goede taster of facemill te kopen die meteen past.

of gewoon in 1 keer goed: nieuwe spindel kopen.

Na lang, erg lang snuffelen denk ik dat de BT30 opname aan mijn eisen voldoet: betaalbare en grote verscheidenheid aan toolholders te koop via vele kanalen en de spindels hebben afmetingen die vergelijkbaar zijn met huidige setup (nieuw clamp/behuizing voor de spindel + motor ontwerpen is geen probleem).

Nu ben ik veel op internet geweest, maar eigenlijk zijn er niet veel opties behalve alibaba, althans betaalbare bruikbare koopkanalen komen uiteindelijk in China terecht.

Mijn gewenste eisen/richtlijnen:

*MUST: pneumatische powerdrawbar met grippers (en dus geen draadeind)
*minimaal 8000rpm, maar liever 10k/12k
*runout 0.005mm realistisch als hobbyist?
*relatief betaalbaar: +/- 1000 euro is mijn richtprijs max (incl evt inklaren + verzenden)
*liefst beltdrive: dan kan ik zelf een motor uitzoeken, ik heb niet veel vermogen nodig (werk nu met 0.75kw) en kan ik in de toekomst altijd een andere motor erop zetten + als deze kapot gaat kan ik hem makkelijk vervangen dan dat het geintegreerd is

Ik kan online weinig ervaring vinden met spindels uit China; wat de kwaliteit is van de runout, of de geadverteerde snelheid ook echt kan, of dat je dat met een chineese korrelzout moet nemen.

Een aantal voorbeelden de ik gezien heb, en waar ik eventueel wel oren naar heb:

https://wholesaler.alibaba.com/product- ... 47600.html

BT30, 12000rpm met ATC, maar niet omschreven hoe die ATC precies werkt (wellicht schroef ipv pneumatische grijper), weinig informatie bijv over koeling: staat olie, maar me dunkt gewoon gevette, gesloten lagers ipv dat je actief met olie (en dus pomp) moet gaan koelen? Ook de 'schroefdraad' aan de buitenkant van de spindel; waar is die voor? Montage? Kanalen voor olie koeling, zodat je die spindel in een passende mantel moet plaatsen?

Op de tekening staat dat de aandrijving met een HTD5-8m (of HTD35-8M) gebeurd wat na googlen op een soort T-riem vertanding lijkt. Maar als ik naar het plaatje kijk lijkt het meer een V-vertanding (zoals een traktorband), iemand daar wat meer informatie over?

Een ander soort gelijk voorbeeld:

https://www.aliexpress.com/item/BT30-12 ... 33b9&tpp=1

Lijkt optisch op de eerste (als de foto klopt), maar dan 100mm buiten diameter ipv 90mm...betekent dat meer stijfheid, door grotere lagers, of wat mag ik daar dan van verwachten?


Een type (wat volgens mij allemaal dezelfde is, o.a. via SkyfireCNC) waar het internet vol mee (behalve onderbouwde ervaringen) staat is deze:

https://www.aliexpress.com/item/on-sale ... 4fdae05a68

Wordt vaak geadverteerd als 6000rpm, maar soms ook als 8000rpm. Zou me echter niet verbazen dat max 8k is, maar continue 6k waarbij de ene dus met een ander getal adverteert dan de ander. Ik werk gerust een paar uur achter elkaar dus ik ben geïnteresseerd in continu RPM. Ook hier staat niet expliciet bij of, en hoe de powerdrawbar werkt.

Bovenstaand voorbeeld is wel goedkoper, en wellicht is er de optie om de lagers te vervangen zodat 10k gehaald kan worden met eventueel laten balanceren, aan jullie de vraag of dat een realistisch plan is?

Een ander voorbeeld, welke helaas niet geschikt is:

http://www.tormach.com/store/index.php? ... _Cartridge

Ze leveren een kit om hun CNC om te bouwen naar ATC, maar bij bovenstaande advertentie staat specifiek bij dat deze niet geschikt is met die kit. De kit:

http://www.tormach.com/products_power_drawbar.html

M.a.w. vragen vragen vragen, en tuurlijk een emailtje naar ze is makkelijk gestuurd, maar ik heb in het verleden al een paar keer contact gehad met dit soort bedrijven (die via alibaba/express), maar daar krijg je alleen maar antwoorden die je wilt horen, maar wel je spambox voor 6 maanden gevuld.

Daarom een beroep op jullie kennis of dit realistische opties zijn die de moeite waard zijn van de investering? Met mijn machine kan ik sowieso niet nauwkeuriger werken dan op 100ste mm en gezien ik een hobbyist ben, vraag ik me af of ik ooit nauwkeurig dan dat kan/wil werken gezien ik geen climate control etc heb of uberhaupt ga investeren in meetapparatuur die dat betrouwbaar kan aantonen ;). Zolang ik een gat voor een lagertje glijpassend of perspassend gespecifieerd kan frezen ben ik al blij.

Ik lees veel over DIY oplossingen, maar ook dat het eind resultaat dan toch net niet is wat het had moeten zijn (runout/gripping force etc). Wellicht dat ik het binnen NL / Europa kan kan laten maken voor mijn richtprijs, maar ik weet niet of dat realistisch is en of er iemand is die het dan volgens die specs kan maken (zeker de de conische vatting voor de BT30 is denk ik een 'vak apart').

Ik heb er ook over na zitten denken om mijn huidige spindel om te laten bouwen tot BT30, maar met 80mm buiten diameter zal er niet genoeg vlees overblijven in de spindel zelf, als ik een schatting maak op de tekeningen; is toch 1 maat groter.

Daarnaast, is BT30 altijd BT30, met name de pullstud, of moet ik daar ook nog naar uitkijken dat ik niet met een spindel zit, waar je moeilijk bijpassende pullstuds voor je toolholders kunt krijgen?

Ik sta open voor alle suggesties, koopkanalen, ideeen. Wellicht ken je iemand die de 'gok' heeft genomen en wat ervaringen wilt delen, of wellicht mis ik op google een buitenlands CNC forum waar ervaringen van een gekochte BT30 spindel staan beschreven.

Ik loop hier nu ongeveer een jaar mee en elke keer ga ik google op om te kijken of ik toch niet iemand kan vinden die een goede BT30 spindel heeft gekocht en daar tevreden mee is!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door serum »

Als je een reden zoekt voor je vrouw om iets anders te kopen is dat prima hoor, maar je mag ons gewoon de waarheid vertellen :)

Hoog RPM in aluminium is wel lekker.

https://nl.aliexpress.com/item/ISO25-ER ... 47683.html

Redelijk betaalbaar toch?

Ik zit net op Alie omdat mijn 24000rpm watergekoelde spindel mij zo goed bevalt (nadat ik de runout eruit heb gekregen tot >0,001mm, bij inpsanning van een 8mm staf en een goedkope china-ER20 zit hij op 40mm uit de neus nog op 0,01mm) dat ik wel naar een ATC zou willen voor mijn volgende frees. Ik weet niet of je beschikking hebt over een draaibank, maar het is mij gelukt om de runout nagenoeg te reduceren tot 0 dmv mijn trouwe kleine emco. Een ISO20 of ISO25 ATC is waar ik naar kijk. Rond de 2000-2500euro moet je een heel eind komen. Nadeel is dat je geen idee hebt wat voor lagers er zijn gebruikt. (en mijn ervaring met de chinese beloften op gebied van runout maken mij wel wat nerveus. Aan de andere kant; Een ER20 naslijpen gaat prima, dus wellicht dat een ISO20 of ISO25 mij ook lukt.

Voor aluminium icm een 8mm frees werk ik op 21000rpm, een 6mm wil je eigenlijk al op 24000rpm hebben om aan de 450m/min te zitten. (vhm icm alu wil graag rond de 500m/min)

ATC met ISO20;

https://www.aliexpress.com/item/water-c ... 77506.html
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Caesar »

serum schreef:Als je een reden zoekt voor je vrouw om iets anders te kopen is dat prima hoor, maar je mag ons gewoon de waarheid vertellen :)

Hoog RPM in aluminium is wel lekker.

https://nl.aliexpress.com/item/ISO25-ER ... 47683.html

Redelijk betaalbaar toch?
Haha, vrouwen geven altijd immateriele kado's waar ze zelf ook wat aan hebben ;).


Sorry vergeten te melden; de pullstud van huidige setup volgens mij niet zo 123 standaard EN ik heb drivedogs nodig (dus inkeppingen in de ISO 25 toolholder).



Daarnaast kan ik dan nog steeds geen vinden die ook een facemill ondersteunt of een flycutter etc etc...ik denk dat ik er goed aan doe ipv 20 van die te kopen, 1 keer te investeren in iets waar ik de rest van mijn leven écht blij mee ben ipv halve maatregelen.

Ik heb verscheidene offertes destijds ook opgevraagd via Ali om meerdere af te nemen en custom bewerkt te hebben met inkepingen, en juist die ervaring leert mij dat ik heeeeel zeker wil weten dat het product naar verwachting is, ipv dat er nog nabewerkingen moeten volgen bij hun (hier thuis is iets anders).


Ik draai op dit moment met 8k rpm wat tot 5 mm uitstekend gaat, 4mm redelijk maar 3mm en kleiner, zeker met het zachtere aluminium toch net te kort komt. Het is allemala te doen, maar dan moet je er wel echt met je nevelaar, koelvloeistof, borstel en WD40 naast gaan staan, zomaar weglopen kan dus nooit dan.

M.a.w. ik wil wel even prijs vs RPM en kwaliteit verkennen vooralleer ik een keuze ga/kan maken waar ik toch een sloot geld aan uit ga geven (ik ga er mijn geld niet mee verdienen :( ).

Echter vind ik een ATC/powerdrawbar belangrijker dan feedrate. Tijd heb ik,maar geneuzel heletijd met freesjes wisselen heb ik geen zin in, als ik een mooie oplossing kan kopen en maken!

M.a.w ik heb echt besloten om niet voor 15k+ toeren spindel te gaan, per project wissel ik gerust 10x van frees en ik wil juist af van dat nullen; ik wil een mooie tool library opbouwen.

Geld voor een 20k RPM ATC heb ik niet en kan ik ook niet naar mezelf verantwoorden. Dan heb ik andere prio's in mijn leven.

Ik heb ook gekeken naar een ISO spindel waarvan de toolholder wel makkelijk zijn te krijgen, maar de prijsverschillen zijn wel groot in de toolholders zelf, als ook de verkrijgbaarheid en diversiteit. Ik koop bijna alles via een goede Engelse leverancier en als je de prijsverschillen + aanbod zit tussen BT30 en een ISO 30 bijvoorbeeld is dat naar mijn mening te groot. Ook 2e hands is er veeeeel meer BT30 te vinden en het gegeven dat een ISO spindle net zo moeilijk, al dan niet moeilijker te vinden is dan een BT30, blijf ik denk ik wel bij deze optie.

Ik wou dat ik het geld had voor een 25k rpm ISO30 5kw spindel, maar zoals gezegd, ik ga er mijn geld niet mee verdienen, m.a.w. ik moet ergens de grens trekken!

Ik heb geen draaibank, en ook niet makkelijk toegang dat ik weet, en ik ken al helemaal niet iemand waarvan ik weet dat ik die kan vertrouwen om dan eraan te laten pielen zonder dat het opgekloot wordt :).

Overigens wel bedankt voor je input, zeker je ervaring m.b.t. tot jouw HF spindel, suggereert dat, ondanks dat het wat beter zou kunnen zo'n spindel dat je er wellicht zelf, met beschikbaar budget, er verbeteringen aan kan doen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door zeeschuim »

Ik heb nog een nieuwe watergekoelde 5,5kw iso30 ATC spindle .
Hij mag weg voor 2450 ex btw
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door serum »

Wat is het toerentalbereik van die spindel, Zeeschuim?
Plaats reactie