Bt30 motorspindle gezocht

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door zeeschuim »

18000 rpm max
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Caesar »

Zeeschuim,

bedankt voor je reactie, maar zoals aangegeven is dat ver buiten mijn budget (ik zoek iets rond de 1000 euro). Ik zou het graag willen hebben, maar dit is helaas niet waar ik geld voor kan vrij maken.

Heb je toevallig wel wat meer specificaties zoals merk/type, om wat feeling te krijgen wat je kunt krijgen voor welk bedrag? ik zag ook dat je in een ander (oud) topic een aantal HF spindles te koop had destijds. Heb je toevallig een webshop o.i.d.?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door andrefc101 »

Wat jij wilt met atc ga je waarschijnlijk niet vinden. Ik vond dit al een schappelijke prijs!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Caesar »

gegeven dat de links die ik vermelde zo tussen de 700 -1000 dollar zitten (ex verzenden / import) zou het wel mogelijk moeten zijn denk ik .

Ik heb wellicht een optie gevonden via ebay.de die (naar wat het lijkt) een Chinese spindel aanbiedt, die normaal geadverteerd staat als 6000rpm, geupgrade kan worden naar 12k d.m.v. keramische lagers. Maar uiteraard geldt er zijn 'keramische' lagers, en er zijn keramische lagers..............

http://www.ebay.de/itm/Frasspindel-mit- ... SwyZ5UqwFZ

Geen idee wat de kwaliteit van dit alles zal zijn, maar is er niemand die toevallig iemand kent die dit pad al bewandelt heeft, of iets op een ander forum is tegengekomen (niet zijnde DIY?)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door D9R »

Volgens mij is het één pot nat die BT30 spindels.
In mijn machine zit ook zo'n BT30, maar die kan dan weer 0-8000rpm

Wat er nu qua lagers inzit? geen idee.
Maar ik vertrouw niets meer uit China als het om dit soort dingen gaat :lol:
Kom je alleen maar achter door ze open te maken.

Wat ik zou doen is de goedkoopste nemen en daar zelf kwalitatief goeie lagers inzetten.
Zou ik nog eens willen proberen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door DaBit »

Dan moet je voor de gein eens kijken wat een setje 'kwalitatief goede lagers' je gaat kosten...

Gepaarde setjes spindellagers zijn dure dingen, en je hebt de gepaarde setjes niet alleen nodig voor je rondloop maar ook voor je maximale toerental. Nauwkeurigere lagers met de juiste hoeveelheid smeermiddel mogen harder draaien.

Al met al vind ik die 2450,- die Zeeschuim rekent voor de ATC spindel zo gek nog niet. Veel geld, ja. Duur, nee.
Als dat mijn wens was dan zou ik een keer hard slikken, heel lief zijn voor de rondborstige directie, en die doen.
Als je losse BT30 cartridge a $1000, shipping a $300, invoerrechten waar je niet onderuit komt, een losse motor, riemschijven, de riem, de luchtcylinder, het materiaal om de boel aan elkaar te knopen, etc. bij elkaar optelt ben je niet zo gek veel goedkoper uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door D9R »

De spindel incl shipping kost je 700usd (670,- euro momenteel). Met wat gemail krijg je hem goedkoper.
Tik je dan wel nog invoerrechten en btw op af (invoerrechten zijn een paar tientjes, valt reuze mee). Je blijft in ieder geval een aardig stuk onder de 1000,- euro!
Kant en klare luchtcilinder (voor op de bt30 spindel) kost je 170usd.
Dan heb je nog een aardig bedrag over om er goeie lagers in te zetten.
Je hebt dan wel nog een motor om de spindel aan te drijven nodig.

Ik heb geen idee welke spindel zeeschuim aanbied (ik heb wel een vermoede :roll: )
Maar als TS ook staal wil frezen (zoals hij aangeeft) zou mijn keuze niet voor een 18.000rpm spindel gaan.
Ik stond namelijk voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk een machine aangeschaft met een 0-8000rpm bt30 spindel om het wat universeler te houden (gebruik van tooling zoals flycutter etc).
Laatst gewijzigd door D9R op 19 dec 2016 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door keesfrees »

Ik ben ook nog steeds op zoek, ik lees vol interesse mee :
freesmotor ISO30, ~24.000 tpm
viewtopic.php?f=21&t=13422
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door DaBit »

D9R schreef: Dan heb je nog een aardig bedrag over om er goeie lagers in te zetten.
Je hebt dan wel nog een motor om de spindel aan te drijven nodig.
Ja, maar die motor kost je ook niet niks, daar zal wel weer een losse ventilator op moeten voor laagtoerig bedrijf die je een paar tientjes aan ventilator, bevestiging, bekabeling, etc kost, en je hebt een beste bonk staal nodig om het allemaal te monteren wat ook niet gratis is. Nog wat boutjes, moertjes, ditjes en datjes erbij, en het totaal-prijskaartje loopt ook op.

Als je uren niks kosten, je de extra bulk kwijtkunt en je de kunde hebt om de losse onderdelen samen te voegen tot werkend geheel ben je goedkoper uit, iets flexibeler en heb je potentieel een betere spindel.

Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, ik zeg alleen dat het bedrag dat Zeeschuim voor de spindel vraagt hooguit veel geld is, maar niet heel erg duur als je het afzet tegen de alternatieven.
Ik heb geen idee welke spindel zeeschuim aanbied (ik heb wel een vermoede :roll: )
Ik ook; dat zal wel een broertje zijn van de mijne (4kW continu / 6-polige 900Hz motor / 18000rpm / constant koppel van 3000-9000rpm / constant vermogen van 9k-18k / 2x hoekcontactlager onderin, 2x hoekcontact bovenin / ER25 opname).
Alles bij elkaar toch een heel ander ding dan de 'standaard 2,2kW/3kW Chinese spindel'. Ook kwa prijsstelling overigens; die spindel neemt een significant deel van de totale bouwkosten voor z'n rekening.

De lagers beginnen trouwens inmiddels wel wat slechter te worden. Ik moet de runout weer eens opmeten en eventueel een zwikje spantangen verversen, maar vooral met hele kleine boortjes (<0,5mm) begin ik te merken dat het niet meer is wat het was.
Maar als TS ook staal wil frezen (zoals hij aangeeft) zou mijn keuze niet voor een 18.000rpm spindel gaan.
De mijne wel. Bewust.

Als je staal droog freest met een kleiner gecoat VHM freesje dan loopt het toerental alsnog flink op, en mijn 18k spindel levert op 9000rpm al z'n maximale 4kW continu / 6kW S6. Op 3000rpm heb ik dan praktisch gezien nog steeds 2kW ter beschikking en op 1500rpm zuiguitdeduim 0,75kW. Nu weet ik niet met welke vermogens jij freest, maar ik tik zelfs die 0,75kW maar heel zelden aan. Meer is zinloos in mijn geval.

Voor gebruik met frezen en wisselplaathouders tot grofweg 25mm voldoet dat uitstekend.
Als je intensief gebruik wil maken van flycutters dan is het een ander verhaal. Ik heb die behoefte niet zo; een paar halen met een dunnere frees en m'n oppervlak is ook vlak.

En zo komt het toch weer neer op wat de gebruiker ervan verwacht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door D9R »

Losse ventilator hoeft niet.
Wordt met een servo aangedreven.
Ditjes en datjes ben je ook kwijt met de spindel van zeeschuim. Is ook geen plug&play.

Maarja moet iedereen ook zelf weten he :)
Als ik TS zijn eisen lees dan kwam dat aardig overeen met die van mij. En dan was ik beter af met een 0-8000rpm spindel i.p.v. een hf spindel zoals de bekende chinese 2.2kw of chinese bt30 atc spindels met meer vermogen.

Ligt natuurlijk ook aan wat voor gereedschap je wil gebruiken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door DaBit »

Het topic werd weer omhooggehaald door Caesar: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=148281#p148281

Die heeft andere eisen: aluminium op een BF20L. Die is dus gebaat bij een hoger toerental al geeft-ie aan dat hij met een lager toerental prima kan leven.

Verder vind ik Niels z'n Z-kolom een prima voorbeeld van BT/ISO40 cartridge + motor + pneumatiek. Maar allejezus, wat een constructie is dat zeg...
Dat word met BT30 en een wat lichtere motor wel iets minder grofstoffelijk, maar dan zou ik dat een BF20L alsnog niet aan willen doen. Voor dat soort taken zijn de Chinese BT30 spindels best een hele mooie oplossing kwa volume en gewicht, en de oplossing die Zeeschuim levert is binnen de klasse 'Chinees' dan weer een van de betere, voor zover ik dat kan beoordelen op basis van ervaring met 1 van zijn spindels en een 24k ebay-Chinees.

Het lijkt trouwens of ik een Zeeschuim-advocaat ben, maar da's niet zo. Hij heeft mij destijds een spindel verkocht en ik ben d'r ook een aardige tijd later nog steeds blij mee. That's it.

@caesar: misschien eens contact opnemen met http://en.han-qi.com/. Eens kijken of ze wat voor je hebben dat past bij het prijskaartje dat je in gedachten hebt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door Caesar »

Allereerst bedankt ovor alle input; ik zie dat er een gezonde discussie ontstaat wat mij weer meer perspectieven geeft wat do's en don'ts zijn.
DaBit schreef:Dan moet je voor de gein eens kijken wat een setje 'kwalitatief goede lagers' je gaat kosten...

Gepaarde setjes spindellagers zijn dure dingen, en je hebt de gepaarde setjes niet alleen nodig voor je rondloop maar ook voor je maximale toerental. Nauwkeurigere lagers met de juiste hoeveelheid smeermiddel mogen harder draaien.

Al met al vind ik die 2450,- die Zeeschuim rekent voor de ATC spindel zo gek nog niet. Veel geld, ja. Duur, nee.
Als dat mijn wens was dan zou ik een keer hard slikken, heel lief zijn voor de rondborstige directie, en die doen.
Als je losse BT30 cartridge a $1000, shipping a $300, invoerrechten waar je niet onderuit komt, een losse motor, riemschijven, de riem, de luchtcylinder, het materiaal om de boel aan elkaar te knopen, etc. bij elkaar optelt ben je niet zo gek veel goedkoper uit.

Bij gebrek aan details van Zeeschuims spindel, maar wel het vermoeden (ik hoor graag als dat anders is!) zou het goed deze spindel kunnen zijn waar hij over praat:

Afbeelding

https://nl.aliexpress.com/item/ATC-5-5K ... 10fe243cc1

maar zoals geschreven, ik hoor graag als dat anders is, andere kwaliteit (beter/slechter) etc etc.....vandaar ook dat ik graag wat details zou willen weten.

Áls dit wel dezelfde type/leverancier is dan komen we dus weer terug op de vraag; maken deze Chinese spindels hun beloftes waar?

Maar linksom/rechtsom, deze ligt sowieso buiten mijn budget; heel simpel.


Daarnaast:

een losse motor, riemschijven, de riem, de luchtcylinder, het materiaal om de boel aan elkaar te knopen, etc. bij elkaar optelt ben je niet zo gek veel goedkoper uit
Op dit moment heb ik dit systeem van iemand overgekocht destijds:

https://www.youtube.com/watch?v=ZG6rIG-k6-I

dat werkt echt super goed; er zit al een motor op van 0,75kw (ik heb er een van 2.2kw hier al klaar liggen). De kop weegt zo'n 45kg op dit moment, maar is dus een verbouwde stalen behuizing van de BF20. Als ik mijn eigen behuizing opnieuw zou ontwerpen voor een BT30 spindel wordt het aluminium en dus per definitie lichter. Dit zou een zwaardere motor/spindel kunnen compenseren.

Pneumatisch mechanisme heb ik dus al, riem zal wel meevallen. Materiaal om de boel te knopen zal wel meevallen; ik kan mijn eigen behuizing frezen.

Ik geef er een grote voorkeur aan om het modulair op te bouwen zodat ik in de toekomst flexibel blijf.

M.a.w. aan onderdelen ben ik wellicht nog wel wat kwijt en tijd zeker, maar dáár ben ik me uiteraard bewust van voordat ik deze vraag stelde over de setup van een riemaangedreven spindel.

Ik heb inmiddels een 'offerte' / meer informatie aangevraagd bij de verkoper op ebay die eventueel (vermoedelijk) zo'n chinese spindel levert in 12k rpm (met waarschijnlijk keramische lagers). Ik hoop dat zijn antwoorden wat meer duidelijkheid geven wat de kwaliteit zal zijn van deze upgrade en of de specificaties ook waargemaakt worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door DaBit »

Wat die van Zeeschuim precies voor iets is weet ik ook niet, dat mag hij zelf uitleggen. Zoals ik al eerder zei: ik ken hem verder ook niet anders dan dat ik een spindel bij hem gekocht heb die prima waar voor zijn geld is, maar niet 'weinig geld'.

Jij geeft verder prima redenen om voor een losse cartridge te gaan. Doen dan. Welke je dan moet hebben weet ik niet, ik zou persoonlijk neigen naar die van Skyfire. Die heeft zijn zaakjes leveringstechnisch blijkbaar niet altijd even goed op orde, maar in diverse topics op cnczone.com wel laten zien dat hij weet waar hij over praat. Dat idee had ik in een mailwisseling met hem overigens ook.
Da's tenminste al iets; voor de meeste Chinezen is zo'n spindel een zwaar ijzeren ding in een doosje dat 3 straten verderop ingekocht kan worden.

Ik zou wel oppassen met het heel zwaar maken van de kop, zo stabiel is die Z-kolom niet. Dat de 2,2kW inductiemotor past wil dus niet zeggen dat het een goed plan is. Dan vind ik persoonlijk die 1kW servo of een BLDC motor ofzo een beter plan.

En even een wazig idee: met een oliemist als smering ipv vet mogen lagers veel en veel harder lopen. Perslucht heb je toch al nodig, dus de extra 'ellende' zou mee moeten vallen. Dat kan uiteraard ook later, als blijkt dat je die 6000-8000rpm niet genoeg vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bt30 motorspindle gezocht

Bericht door D9R »

Skyfire is in orde. Daar hoef je niet wakker van te liggen (kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen).
De negatieve ervaringen komen van de kerel van Thojomech. Die ook freesmachines/draaibanken verkoopt.
Plaats reactie