Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door leendertvdhart »

Hallo,

Sinds een paar dagen maakt mijn Kress FME 1050 een vreemd knetterend geluid. Ook heeft hij moeite om op toeren te komen, en frezen is er al helemaal niet bij, daar heeft hij het vermogen niet meer voor. Dit is plotseling begonnen, van het een op het andere moment, tijdens frezen met een 8mm vingerfrees in een stuk steigerhout.

Na wat rondgelezen te hebben hier op het forum was me meteen duidelijk dat het de koolstofborstels zouden moeten zijn die vervangen moeten worden.

Deze besteld er gemonteerd:

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/ho ... 1050-fme-1

Echter, het geluid is nog precies hetzelfde.......... Alles gechekct, gekeken of de draadjes goed vast zitten etc, maar niks kunnen ontdekken.

Kan dit nog iets anders zijn?

Groeten Leendert
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door Ballegooijen »

Geen idee maar ik heb binnenkort wel een 800FME te koop.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door Hessel Oosten »

Leendert,

Ik had dit laatst net zo als jij beschrijft bij een polijst-machientje.
Ook de koolborstels prima en toch knetteren.

Bleek bij openmaken dat (waarschijnlijk door overbelasting) de isolatie van de koperdraad-windingen her en der kapot was en er dus kortsluiting ontstond. Overspringende vonken van de ene winding naar de andere.

Ik zag zoiets laatst ook bij iemand waarbij de oppervlakken van de stator en de collector (heet dat niet zo ?) niet meer glad over elkaar liepen. Dat was op te lossen door heel voorzichtige rondjes in de draaibank en daarna polijsten.

Misschien heb je er wat aan ?

Hessel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen ervaring met onwillige kress freesmotoren.
Maar, waren de oude koolborstels versleten ?
Knetteren, ik kan me er niet direct iets bij voor stellen.
Bij koolborstels is het belangrijk dat de boel ook schoon is, en ze zonder enige weerstand in en uit kunnen veren.

Ik zou in jouw geval ook de toeren regeling verdenken. Er schijn ook nog een magneetring in zo'n kress te zitten die voor de toeren regeling gebruikt wordt, en waar wel eens iets mee is.https://damencnc.com/nl/tools/kress/kre ... otoren/376
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door audiomanics »

leendertvdhart schreef: plotseling ........frezen met een 8mm vingerfrees in een stuk steigerhout.
Voor een Kress zijn dit tegenstrijdigheden..
Raar reutelend lopen, niet op gang willen komen is OF de koolborstels zijn te kort of zitten vast (ophoping van vuil in de schacht beperkt de bewegingsvrijheid van de koolborstels) OF de toerenregelaar (die kan je zo los bestellen) Of één of meerdere steekconnectoren (en er zitten er genoeg in) is begonnen met zachtjes knetteren en is er nu bijna geheel uitgefikt... Kan ook vervangen worden, maar die onderdelen zijn bijna even duur als een nieuwe Kress..
De koolborstels heb je al gedaan dus blijven de laatste twee over..

Misschien dat je je nog kan beroepen op garantie?

En anders rap vervangen door een chinese spindel met VFD is mijn wel gemeend advies.. (ik heb overigens die stap pas gedaan na minimaal 5 Kressen, en toen had ik mijn buik er echt van vol)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door leendertvdhart »

Als ik de reacties zo lees dan is het niet echt zeker na hoeveel onderdelen/euro's/weken ik mijn Kress weer aan de praat krijg.

Dan lijkt het me toch handiger om nu meteen voor een chinese spindel te gaan. Heeft iemand een aanrader?

Mijn eerste gevoel zegt dat ik het beste voor een 1.5KW luchtgekoelde variant met VFD kan gaan. Mijn machine heeft een 80x80mm alu profiel brug, daar gebeurt niet zoveel mee lijkt me als er een paar kilo extra bij komt (weegt zoizo al snel zo'n 25 kg nu).. Hoe verhoudt bv een 0.8kw chinese spindel zich tot de 1.05kw Kress?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door audiomanics »

Een 1,5KW luchtgekoelde spindel is een hele prima keuze. Het gewicht is niet veel hoger dan van je Kress.
(de 2,2KW spindels zijn echt veeeeel groter en zwaarder)
Qua warmte ontwikkeling hoef je je geen zorgen te maken: bij mij draait hij geregeld het klokje rond en wordt dan nauwelijks meer dan 30 graden.
Wel is het aan te raden om de bovenzijde, waar de lucht aangezogen wordt, te voorzien van een filtertje. Dat kan gewoon een lapje zijn dat je in de vorm van een kaboutermutsje om het snoer plaatst (klittenband bijv). Dat houdt de grote brokken stof uit de motor.. Het hele fijne stof blaast wel door de luchtkanalen.. (eens per jaar ofzo blaas ik die weer schoon met perslucht)
Op eBay en Ali vind je heel veel aanbieders met uiteenlopende prijzen (vaak is de som van product + transport ongeveer gelijk) Er zijn er die het verzenden vanuit de EU, hoofdzakelijk UK, dat scheelt je een mogelijke douane-aanslag..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door assink »

Even letten op de collet maat. Bij er11 wordt 8mm al lastig, beter een ER16 of ER20 nemen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door audiomanics »

assink schreef: Bij er11 wordt 8mm al lastig, beter een ER16 of ER20 nemen.
Als ik het verhaal zo gelezen heb en Leendert al gekeken heeft naar een 0,8KW motortje, dan verwacht ik dat hij met maximaal 8mm schachten ruim uitkomt... De motoren met ER16 of ER20 opname zijn echt veel lomper en zwaarder, dat moet ook wel op de machine kunnen zonder dat er een hele inrichting gemaakt moet worden om de Z-as omhoog te tillen en niet naar beneden te laten vallen als de spanning er af gaat.
En zelfs met redelijk zwaar verspanen (bijv mijn 50mm 90 graden V-groef of 24mm rechte frees met 8mm schacht) heb ik nog niet de behoefte gehad om een nog grotere frees/spindel te willen plaatsen..
Maar ieder mag het natuurlijk zelf weten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door leendertvdhart »

assink schreef:Even letten op de collet maat. Bij er11 wordt 8mm al lastig, beter een ER16 of ER20 nemen.
Ik heb tot nu toe nog nooit iets groters nodig gehad dan een schacht van 8mm, dus dat vind ik niet zo'n probleem. Maar als ik het zo lees is 8mm ook al een probleem met ER11? 8 mm heb ik nl wel zo nu en dan nodig.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door javanree »

De 1500W spindel met ER16 is amper groter/zwaarder dan de 1500W spindel met ER11
Maar een 8mm frees past wel in een overmaatse ER11 spantang , oa te vinden bij Sorotec
Enig nadeel : spantang heeft minder raakvlak en (dus) minder klemkracht, bovendien dunner dus gevoeliger voor vervormen.

Als je kunt kiezen neem gewoon een ER16 spantang. Dan kun je tot 10mm klemmen zonder trucs.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door assink »

8mm collet is wel te verkrijgen bij sorotec.
De normale range loopt bij mijn weten tot 7mm.
Geen idee of een spindle met ER16 veel groter/zwaarder is. Maar als je groter spul gebruikt dan 8mm is het wel iets om rekening mee te houden. Ik ben spindels tegengekomen die verder kwa maatvoering identiek zijn op de collet na.
Dan praat ik wel over de 2,2 kw versies.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door audiomanics »

javanree schreef:De 1500W spindel met ER16 is amper groter/zwaarder dan de 1500W spindel met ER11
Ik kom ze inderdaad tegen op eBay, zo op het oog hetzelfde formaat (dus ook gewicht? rond 65mm, 180mm lang)
Als ik op het plaatje afga is die ER16-klemmoer precies even groot als de ER11.. Dan blijft het spannend of je ook een ER16 krijgt, bij die chinesen...Zou in ieder geval even navragen wat het formaat van die betreffende spindel is. Als dat ook rond 65 met een lengte van 180 mm is zijn ze precies even groot..
Maar als dat zo is, zou ik ook voor een ER16 gaan.. Vroeger waren ze er nog niet, een aantal jaren geleden toen ik de mijne kocht..

Edit: na wat kort speurwerk kom ik er achter dat dezelfde 1,5kw luchtgekoelde ER16 een diameter heeft van 80 en een lengte van 200, die is dus beduidend zwaarder qua gewicht... Misschien niet zo lomp als de 2,2kw, die bijna twee tot drie keer zoveel weegt, maar toch minimaal 1,5 maal het gewicht, gok ik..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Knetterend geluid uit mijn Kress FME 1050

Bericht door leendertvdhart »

Dank voor jullie reacties!

Zojuist de 1.5KW luchtgekoelde variant besteld met ER16:

http://www.ebay.nl/itm/252821700662?_tr ... EBIDX%3AIT

Nu nog een ER16 setje zien te vinden. Eigenlijk gebruik ik alleen deze drie maten:

- 1/8" (3.175mm)
- 6mm
- 8mm

Dus een beetje jammer van een complete set, waar dan ook meestal nog geen 1/8" bij zit. Iemand een idee waar ik die goed(koop) vandaan haal?

Is er verder nog iemand die interesse heeft in de Kress? De historie is bekend. Maar misschien is er iemand die reserve onderdelen heeft liggen, dan heb je redelijke kans dat je hem zo weer aan de praat hebt.

Edit: type van de Kress is FME 1050-1. Alle gangbare maten van spanmoeren zitten er bij. Koolstofborstels zijn dus net nieuw ivm bovenstaande....
Laatst gewijzigd door leendertvdhart op 22 mar 2017 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie