ER20 moeren balaceren

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door serum »

Is het de moeite om te (laten) doen, of kan ik beter de moeren gewoon weg doen
Beste Ben, ik kan je mij je persoonlijke beweegredenen en motivatie niet goed voorstellen, omdat ik je niet persoonlijk ken, maar mocht je de financiële ruimte hebben en een leuke vrouw/kinderen/hond/familie, zou ik persoonlijk de tijd die ik heb liever spenderen aan een leuke avond cq boswandeling met hen dan dat ik op mijn zolderkamertje moeren ging zitten balanceren. (ook weer sterk afhankelijk misschien is er een hittegolf en heeft je zolderkamertje een airco, zit je er wel graag) Ik ken je financiële positie evenmin, maar ik zie dat er op aliexpres moeren worden verkocht, gebalanceerd en wel, voor 18 euro per 2.

maar goed, dat is gebaseerd op behoorlijk veel aannamen, maar wellicht is het het antwoord dat je zoekt. Mocht het niet een pasklaar antwoord zijn, bied ik je op voorhand mijn excuses aan, voel je vrij om dit te ventileren.

Inderdaad, dynamisch balanceren is het beste. Er zijn diverse goed gedocumenteerde projectjes te vinden die middels wat acceleratiesensoren en wat aanverwante hardware een dergelijke balanceermachine maken, maar mijn advies is om die huidige moeren gratis weg te geven aan iemand op het forum en gebalanceerde exemplaren te kopen.

Je kan natuurlijk, zoals ik eerder aangaf, maar wat je kennelijk niet hebt gelezen, twee gaatjes boren zoals alle moeren hebben. Ik betwijfel of ze gebalanceerd zijn; zoals ik aangaf zijn ze eerder gecompenseerd; is je bijv. wel eens opgevallen dat er een exentriek inzit? dit geeft uiteraard onbalans.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door benkr »

Inderdaad, op de moeren zitten 2 gaatje geboord aan de kant van de schroefdraad, bij die ik bij mijn HF spindel heb is het er slechts eentje maar dan aan de buitenomtrek, maakt ook niet uit als het maar doet wat het moet doen.
Ik heb zeker niet de intentie om voor die moeren die ik heb zelf een balanceermachine te gaan maken, maar ik ben wel benieuwd hoe je dat (vooral simpel) zou kunnen doen. En wat ik op internet vind is niets simpels bij, maar misschien kan het wel niet simpel.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door assink »

Nee, dynamisch balanceren kan niet simpel. En statisch balanceren is verre van toereikend voor deze toepassing.
Deze moeren zijn te gebruiken op een conventionele freesmachine met toerentallen tot 2000 toeren per minuut, niet op HF spindels.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door benkr »

OK stoppen hier mee, ik ben overtuigd.
Topic mag op slot wat mij betreft.
Laatst gewijzigd door benkr op 06 aug 2017 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door Linki »

Als je kan beschikken over een oscilloscoop, dan kan je met een puls per omwenteling te gebruiken als trigger, en een acceleratie opnemertje toch al precies zien wat je aan het doen bent.
Plaats reactie