ER20 moeren balaceren

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

ER20 moeren balaceren

Bericht door benkr »

Ik heb een hele tijd geleden een paar ER20 moeren bij Ali besteld, waren niet duur en leken mij wel handig.
Het viel me al meteen op dat deze moeren niet zichtbaar gebalanceerd waren, de moer die origineel bij mijn HF spindel hoort heeft ergens op de omtrek een soort van gaatje zitten, duidelijk bedoeld voor het balanceren.
De 3 of 4 losse moeren hebben dat geen van allen.
Nu is mijn vraag eigenlijk of deze moeren achteraf nog te balanceren zijn, en hoe je dat dan doet.

Ik denk dat ik best ergens op mijn werk een balanceer inrichting kan vinden, heel specifiek voor één bepaald doel, daar zullen wij best wel ergens de spullen voor hebben, maar daar zullen ze geen opspan manier hebben voor deze specifieke dingen. En waarschijnlijk ook niet weten hoe je zoiets aanpakt, ik spreek uit ervaring (iets van apen en kunstjes)
Bovendien ben ik gewoon benieuwd hoe je dat eventueel zelf aan kunt pakken.
Is het de moeite om te (laten) doen, of kan ik beter de moeren gewoon weg doen?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door abs02 »

Vandaar dat ze zo goedkoop zijn. We willen allemaal wel voor een paar centen op de eerste rang zitten maar verlang er dan niet al te veel van.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door Ballegooijen »

Ik vroeg me af of zo'n moer niet in combinatie met de spindel gebalanceerd moet worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door abs02 »

Als de spindel duur genoeg is zal deze al wel gebalanceerd zijn. Anders hetzelfde verhaal.

Je kan dan beter iets duurder uit zijn en verder geen geprul of laten doen als je zeker wilt zijn van onbalans op je hobby machine.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door Breaker »

Ballegooijen schreef:Ik vroeg me af of zo'n moer niet in combinatie met de spindel gebalanceerd moet worden?
Nee, allebei onafhankelijk. Anders raakt het geheel dubbel in onbalans als de moer in een andere positie op de spindel komt. En dat gebeurd bij iedere verschillende diameter van de frees en andere spantang.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door willy wonka »

Ik gebruik G6.3 gabalanceerde toolholders. Maar de ER moer zelf is niet gebalanceerd. Alleen de opname dus (er worden gaatjes ingeboord).
Dat zou betekenen dat als de moer iets strakker of losser aangedraaid wordt hij weer uit balans is :roll: of je moet weten op welk moment
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door Breaker »

abs02 schreef:We willen allemaal wel voor een paar centen op de eerste rang zitten maar verlang er dan niet al te veel van.
abs02 schreef:Je kan dan beter iets duurder uit zijn en verder geen geprul of laten doen als je zeker wilt zijn van onbalans op je hobby machine.
Da's natuurlijk wel waar, maar de vraag is ook of je zoiets zelf kan balanceren als je het al hebt liggen. Nieuw kopen kan toch niet de enige oplossing zijn?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door willy wonka »

https://www.sorotec.de/shop/Clamp-Nut-E ... anguage=en

Geen china prijs, maar ik denk dat het niet de moeite waard is om het zelf te doen (hoe weet je immers dat hij goed gebalanceerd is met hobby spul :roll: )
Volgens mij maakt Haimer balanceermachines speciaal voor cnc tooling
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door abs02 »

@ Breaker : kosten en tijd verhouding. Een hobbyist met een balanceermachine ???? Heeft geluk gehad ergens mee.
Ik heb er geen en frees liever dan dat ik tijd verspil aan zulk "werk". Voor die paar €.
En als je er toch moet kopen ... doe het dan gelijk goed.

Zie comment Willy Wonka.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door serum »

De gaatjes zitten thv het brede deel van het exentrische. Of ze gebalanceerd zijn, betwijfel ik. In standaard vorm zijn ze uit balans, omdat er een excentrisch deel in zit. (voor het eenvoudiger uitnemen van de spantang)

Maar, deze adverteert er niet mee, maar ze lijken op het oog gebalanceerd; (of in ieder geval gecompenseerd)
https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... 33084.html

En deze zijn per 2, 20 dollar en wel gebalanceerd.

https://www.aliexpress.com/item/2pcs-hi ... 29146.html

Dat een spindel met een ER20 systeem op de spindel gebalanceerd worden lijkt mij sterk; de positie is afhankelijk van de collet en de collets zijn van 7-6mm 8-7mm etc. (positie van de moer varieert tav de hoofdas).
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door benkr »

Leuke discussie, maar geen antwoord op mijn vraag.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door willy wonka »

vier lagers (2 aan elke kant) asje erop. 2 keer een conus draaien en hier de moer tussen spannen en dan kwestie van het laagste punt vinden.

Maar ik denk dat het gewicht veel te klein is om hem op een hobbybob achtige manier goed te balanceren (mocht er überhaupt beweging in komen tijdens het ronddraaien.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door abs02 »

@ benkr : genoeg antwoorden als je goed leest
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ER20 moeren balaceren

Bericht door assink »

Zulke dingen worden Dynamisch gebalanceerd, wat hierboven omschreven wordt is statisch balanceren. Maar dat is met deze kleine massa niet te doen.
Dynamisch balanceren kan wel, maar voor de investering die je daar voor moet doen kun je beter gebalanceerde moeren kopen :lol:

Het schijnt wel gedaan te worden door schaalbouwers van turbine motoren, dus misschien dat je daarvoor wat vinden kunt.
Plaats reactie