Spindle aandrijving.

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Spindle aandrijving.

Bericht door beagle »

Ik kom eens even om wat raad vragen.

Ik bezit een Wabeco freesmachine met CNC- stapmotoren. De besturing ervan is met EazyCNC.
De Wabeco-motor is 1,4kw. 220V ( Siemens besturing ??)
Doch ik kan nu het toerental van de spindel enkel regelen met de draaiknop( potentiometer) van Wabeco.
Ik zou dit graag willen veranderen, zodat ik het toerental van de freesas kan regelen vanuit mijn cnc programma. P.e. Via G-code S...

Maar ik ken te weinig van de materie t.t.z. motor- VFD etc.
Moet ik een draaistroom motor nemen of bestaan er een andere soort aandrijving. En welke VFD zou ik dan moeten nemen. Of bestaan er aandrijvingen waarin die VFD is ingebouwd.

PS als je al een ref geeft, geef dan ineens de link ernaar a.u.b. Dat vermijd voor mij het google'n( ik ben daar ook niet zo sterk in)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door Breaker »

De eerste vraag is of EazyCNC wel een uitgang heeft om het toerental aan te sturen, bv 0-10V of PWM?
Als tweede zou ik me dan afvragen of de motor aansturing vervangen kan worden door eentje die een ingang heeft voor dat signaal en de motor eenfasig kan aansturen. Of dat de draaiknop te vervangen kan worden voor iets elektronisch.

Als dat moeilijk wordt is het al snel het vervangen van de besturing, motor en motorsturing. Dan wordt het een ingrijpende operatie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door beagle »

EazyCnc heeft een sturing ingebouwd om een VDF aan te spreken (0-10V )

Ondertussen weet ik ook dat ik twee niet verenigbare werkzaamheden heb.
Veel werk in messing-alu-Plexi met freesjes van 0,5 t/m 3 mm. (Zeer hoge toerentallen) maar dat ik ook regelmatig grote vlakken in gietijzer moet kunnen. Frezen van 10-16-40 mm dia. en lage toeren.

Voor het ene zou het dan best een motor met hoge toerentallen moeten worden en voor het andere een draaistoom motor.

Volgens Damen ©. is de motor in de Wabeco een serie type met een eigen regeling erop. Wil ik dat regelbaar maken dan zou ik moeten overwegen van een draaistroom motor te nemen met een VFD. maar hoe dan met die heel hoge toerentallen. en ook een aanzienlijk toegenomen gewicht van die motor .Ofwel een andere optie van Wabeco monteren i.p.v. de frees kop. en die dan voorzien van BV een Kress, maar zonder toerental regeling.

iemand anders een suggestie ?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door Breaker »

Een tweede spindel monteren aan de zijkant van de kop, dat kost wel flink X bereik. Dus daar moet je voldoende van overhouden om het een optie te laten zijn.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door beagle »

neen dat bedoel ik niet. Wabeco heeft een optie = een blok alle die je op de plaats van de klasieke freeskop kan plaatssen en waarin je dan B.V. een Kress of dergelijke kan monteren.

https://www.wabeco-remscheid.de/catalog ... egory/401/

Dus ik verlies geen plaats op de freestafel. maar moet dan wel telkens de freeskop vervangen voor klein/groot werk
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door DaBit »

Ik had destijds op mijn BF20 een Kress naast de hoofdspindel hangen voor het werk dat niet binnen het 0-2500rpm bereik van de hoofdspindel pastte. Was niet helemaal ideaal, maar beter dan niks.
Vandaag de dag zou ik een Chinees spindeltje kiezen ipv een Kress overigens. Voor 0,5-3mm freesjes in zacht materiaal is een 800W type genoeg en die kosten de wereld niet.

Kwa toerenregeling Wabeco: als je nu in staat bent om met een potmeter het toerental te regelen, dan kan het ook met wat ombouw-werkzaamheden via de sturing. 'Wabeco freesmachine', 'Wabeco-motor', 'siemens-sturing?', etc. is echter wat te vaag om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Machines hebben typenummers, motoren hebben typeplaatjes, motorregelaars ook. Daar staat informatie op waar 'wij' mogelijk wat mee kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door janplastiek »

ik weet niet welke koppeling er op zit en misschien is dit overkill maar een reductiekastje op de machine die toeren vermeerderd is toch een simpele oplossing
http://www.gerardispa.com/products/tool ... -speeders/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door Bjornski1976 »

Kan het potmetertje wat het toerental nu regelt niet gekoppeld worden met een modelbouw servo motortje. Knoop er een simpel arduino (willekeurig) regelingetje aan vast en hoppekee.

Servo besturing via 0...10V geeft een uitslag van 0 to 180 graden wat gelijk staat aan x toeren to max toeren.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef:Kan het potmetertje wat het toerental nu regelt niet gekoppeld worden met een modelbouw servo motortje. Knoop er een simpel arduino (willekeurig) regelingetje aan vast en hoppekee.

Servo besturing via 0...10V geeft een uitslag van 0 to 180 graden wat gelijk staat aan x toeren to max toeren.
Ik durfde dat niet voor te stellen. Maar is wel het summum van galvanische scheiding. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door serum »

Moet je geen servo met metalen tandwielen en een metalen armpje gebruiken..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef:Moet je geen servo met metalen tandwielen en een metalen armpje gebruiken..
Ja maar dan moet je ook nog een potmeter met metalen steeltje hebben, die ook nog in verbinding staat met de loper of zo. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar als je het niet vertrouwd zou ik er een kunststof busje tussen zetten. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door Ballegooijen »

maar als je het niet vertrouwd zou ik er een kunststof busje tussen zetten
Eigenlijk is er voor iedere oplossing wel een probleem. :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Spindle aandrijving.

Bericht door Bjornski1976 »

Anders freesje toch wat houten tandwieltjes
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie