HF spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF spindel

Bericht door DaBit »

De zaken die me heel ingewikkeld lijken gaan meestal wel goed. Het zijn de simpele zaken die me altijd nekken :lol:
Magoed, met wat doorzettingsvermogen kom je er vrijwel altijd.

Aangezien gewone 6000-serie kogellagers niet zo prijzig zijn, zou het nog een idee zijn om die te vervangen door verse voordat je de spindelconus overnieuw draait/slijpt? Ik neem tenminste aan dat je de spindel zelf gemonteerd en wel laat draaien om er zeker van te zijn dat de nieuwe conus concentrisch is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is die spil niet gehard ? ( heb je er al een vijl over gehaald)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF spindel

Bericht door DaBit »

Het zou raar zijn als die niet gehard was, toch?

Magoed, dat kun je ook met een ongecoate gepolijste CCGT oid HM-wisselplaat nog draaien. De gepolijste platen zijn mooi scherp, met een kleine neusradius en de positieve snijkanten kun je wat langzamer voeden en hou je het vermogen dat erin moet binnen de perken (handig als de spindel dat zelf moet doen), en omdat je geen onderbrekingen hebt zal het puntje niet gauw afbrokkelen.

Geeft mooi rood/oranjegloeiende (lint)spanen en je snijkant is sneller aan het einde. Maar een hele wisselplaat opstoken of desnoods 2 om een spindel te redden is nog steeds een goede deal als je het mij vraagt; op Ebay zijn ook de merk-wisselplaten niet gek duur.

In het allerergste geval mislukt het, maar heb je vreselijk veel geleerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat die spil zo heel hard is, dan zou die draad toch zo maar niet beschadigen, maar ik zal er een vijl overheen halen om het zeker te weten.

Ik heb gisteren toevallig een 20 mm karretje van een lineaire geleiding waarvan de bevestigingsgaten niet groot genoeg waren onder handen gehad, dat was wel echt hard. Eerst proberen te boren, vergeet het maar, het was de boor waar materiaal vanaf ging i.p.v. van het karretje. Toen met een freesje geprobeerd, ja dat ging wel maar het kostte toch best wel wat moeite en behoorlijk wat energie, zowel het karretje als de frees zij aardig verkleurd ondanks continu koelen met olie. Ik heb 4 gaten gedaan met dezelfde frees, die is nog steeds scherp, maar de snijvlakken aan de zijkant van de frees voelen aan als een zaag i.p.v. een spiegelglad iets. Gelukkig was het maar een oude opnieuw geslepen frees uit de rommelbak van het werk dus dat was het wel waard.

Ik ben van plan om de spindel eerst in de draaibank te (laten) afdraaien en een nieuwe conus te maken, dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan het in de motor te doen, ik heb daar over zitten nadenken, maar ik heb geen idee hoe ik die motor in de juiste positie stabiel voor de draaibank ga krijgen, onder de frees gaat ook niet lukken vanwege de hoogte van het geheel, de motor zelf is al best lang, de achterkant moet vrij blijven vanwege de ventilatie (de motor zal best wel flink moeten werken dus koelen is nodig, De losse spindel in de draaibank is absoluut geen probleem, zeker met een vaste bril die het lager vasthoudt. Mocht het dan niet helemaal in balans zijn dan kan het altijd nog nagedraaid of geslepen worden als de spindel in de motor zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Ik geloof niet dat die spil zo heel hard is, dan zou die draad toch zo maar niet beschadigen, maar ik zal er een vijl overheen halen om het zeker te weten.
Juist wel, door verkeerd harden is die draad waarschijnlijk bros geworden. Je breekt niet zomaar de gangen van een ongeharde draad af naar mijn idee.
Maar als je er even een vijltje over haalt weet je het gelijk, hoef je er ook geen boortje op stuk te boren voortaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Hugo, ik wist dat natuurlijk al mijn halve leven lang, maar om die kennis te gebruiken op een moment dat dat nodig is, dat is vers twee. Met schade en schande.................
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Vanmorgen dus de vijl even over de spindel gehaald, hij is dus niet gehard.

Ook heb ik mijn collega gesproken, hij zag er geen heil in, om te beginnen was onze bril veel te groot voor dit spindeltje.

Ook VDFman had aangeboden om de spindel af te draaien, ook het "zware relais'' moet naar hem toe, kan ik meteen die dingen combineren.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: HF spindel

Bericht door Zee&Zee »

Alsof de duivel ermee speelt :evil: :evil: :evil: mijn ER moer heeft net de eerste twee draadgangen van mijn spindelneus beschadigd. Hoe ? Geen idee, maar het gevoel alsof er een spaantje in de draad of moer heeft gezeten ( of de moer het begaf?) Moer draaide er soepel af net als altijd, en sloeg ineens vast op laatste gang... en toen was het al te laat ..

Het is een Chinees watergekoelde, maar min of meer zelfde probleem, wel minder erg als de die van jou.

Ben dus ERG benieuwd of je een oplossing vindt. Ik ga morgen igg een nieuwe ER moer bestellen want die draad is ook gaar en kijken of ik de eerste twee draadgangen op de een of ander manier genoeg hersteld krijg om voorlopig te functioneren met met de nieuwe moer. God, wat baal ik hiervan.
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Met 2 gangen minder moet het nog ruim lukken denk ik bij deze zijn er 5 gangen beschadigd.

Als je een nieuwe moer besteld, kies er dan eentje die gebalanceerd is, die zijn behoorlijk duurder maar de niet gebalanceerde trillen samen met de rest van de motor van je freesbank af, ik spreek uit ervaring, heb er geloof ik 4 liggen waar ik helemaal niets mee kan.
En let op, er zijn 2 maten schroefdraad, zorg dat je de juiste besteld.

Ja, is nu wel makkelijk om samen met een beschadigde spantang wat te proberen maar meer ook echt niet.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: HF spindel

Bericht door Zee&Zee »

Ja, gebalanceerde moer had ik al door, toch dank voor de tip.

ER20A staat er op de moer... klopt het dat dat vertaald naar draad M25x1,5 ?

Misschien dan kijken of ik ergens een snijplaat kan regelen bij een van mijn leveranciers.
Ik heb hoop dat het nog te redden is, vooral de 1ste en de twee gang hebben een slecht stuk. Zal straks ff een foto schieten.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: HF spindel

Bericht door Zee&Zee »

Afbeelding
Afbeelding

Beetje lastig fotograferen maar op twee plekken is de draad beschadigd, ene kant echt weg ( dus top draad weg tot bijna gelijk met het dal ) en op de andere plek ongeveer halverwege.

Dit is reeds nadat ik de draadgangen al heb nagelopen met een vijltje, om de restanten van de delen die er dus kapot zijn gedraaid er zo goed en zo kwaad al het ging uit te verwijderen.

Ps. valt trouwens niet mee om vervanging te vinden voor de zeskant ER20 moer. de sleufmoeren kan ik wel vinden gebalanceerd en de zeskant ongebalanceerd, maar de moer af fabriek was dus zeskant en gebalanceerd dat wilde ik eigenlijk zo houden ( sleutels al liggen etc. )

M25x1,5 snijplaat valt ook niet mee ( tenminste nieuw kopen geen probleem maar niemand heeft hem liggen in mijn kennis kring.)
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik heb vanmiddag de spindel bij VDFman afgegeven, hij gaat er op een moment dat hij er tijd en zin in heeft proberen iets van te maken. Hoe en wat zie en hoor ik wel als de klus geklaard is, ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat voor elkaar gaat krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF spindel

Bericht door serum »

Ja, die moet je hebben. gebalanceerd vind je ze niet goedkoper per 2.
Plaats reactie