HF spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF spindel

Bericht door serum »

Ik heb hier een paar er20m moeren, die zijn kleiner qua draad. Zal ze morgen even nameten.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door veteq »

Lijm blijft weinig van over betreffende de kracht, temperatuur van de as is stuk hoger als de omgevingstemperatuur.
De kracht bij 24Krpm zijn ook anders als statisch.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: HF spindel

Bericht door pieter dr200 »

voor zover ik het kan zien op de foto zijn de eerste 3 gangen het ergste beschadigd.
ik zou proberen om eerst de draad op te zuiveren en als het begin echt heel slecht blijft zou je de eerste 3 gangen glad kunnen draaien.
de draad zal niet nieuw zijn maar wel weer bruikbaar.

en om de meest radicale stap te nemen heb je echt geen meet machine nodig, een zwenk taster heb je voldoende aan.

en er spantangen zijn genormaliseerd hier kan je gewoon gegevens van vinden op het internet

ik weet niet wat voor machines je tot je beschikking heb, maar met een freesbank en een binnen draai beitel kom je een heel eind
als je de spindel dan inkort moet de zitting van de spantang ook dieper komen.
nu kan je de complete motor op de freesbank kikkeren en uitkloken op de schuinte van de zitting.
je moet dus zorgen dat de schuinte van de zitting loodrecht in lijn staat met de spil van de freesbank.
vervolgens plaats je de binnen draai beitel in de spil van de freesbank en laat je de motor van de beschadigde spindel draaien.
nu kan je met de assen van de freesbank de conus van de beschadigde spindel uit draaien.
de spil van de freesbank blijft uiteraard stil staan met de beitel er in.
zo kan je redelijk nauwkeurig de as uit draaien .

al zou je 3 gangen draad missen is dat nog geen probleem, meestal gaat een er moer er bijna volledig op.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door tantan »

Het is natuurlijk mozes naar de berg of de berg naar mozes.... als je nou een lange moer zou kunnen maken, evt van een bestaande moer. Dan kan je de as intakt laten en doe je niks onomkeerbaars aan de tekno, met een paar stukken staal kan je zoveel klooien als je wil. Het punt is alleen hoe je die moer gebalanceerd krijgt? Want met dit soort toerentallen gaat het wel hard. Ik heb dezelfde spindel en heb een keer voor een proefje een frees erin gehad met die zachte coating nog erop (tegen beschadiging van de tanden/flanken). Ik laat de motor lopen op vol toeren en de coating klapt eraf. Dat gaf zo’n enorme klap die ik niet gauw meer zal vergeten..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF spindel

Bericht door serum »

er20 moer binnenmaat schroefdraad is 23.6, er20m moer is 23, met fijnere spoed.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door Sven »

Schroefdraadbus er op solderen ipv lijmen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

VDFman schreef:Of de draad kleiner snijden en een draadbus maken met de binnendraad een halve gang verzet t.o.v. de buitendraad.Een halve mm tussen de flanken (dus niet in diameter) is al voldoende, gebeurt niks mee en heb ik al vaker zo gedaan.Wel veel en nauwkeurig werk.
Hier voel ik eigenlijk het meest voor, die binnendraad hoeft denk ik ook niet zo heel diep te zijn, het busje er op met een goede lijm er tussen, samen met die gedeeltelijke schroefdraad lijkt me wel een heel goed compromis.
Als ik dan ook nog zorg dat het busje alleen daar zit waar de schroefdraad echt kapot is dan kan ik altijd nog een langere moer maken en gaan gebruiken.

Ja, dit ga ik komende week met mijn collega draaier bespreken, kijken wat hij er van vindt. Ik hoop ook dat hij het voor mij wil maken want ikzelf heb noch de ervaring noch de machine om dit tot een goed einde te brengen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HF spindel

Bericht door DaBit »

Ik vind de oplossing van VDFman ook de mooiste. Maar ik zou het wel over de hele lengte van de schroefdraad doen; heeft de bus (samen met wat loctite 2701 oid) wat meer houvast.

Lijkt me inderdaad nog een aardig klusje om zo'n bus te maken. Wat je uiteindelijk overhoud is maar een heel dunwandig hol kokertje en als je wil dat de nieuwe draad een beetje stevig is dan moet je toch een stevig stukje staal pakken. De buitendraad op een stuk rondstaf snijden is het punt niet, maar dan de binnenkant uithollen... Ik denk dat ik nog een tweede bus zou maken waar het spul inschroeft zodat ik dan aan de binnenkant de draad kan maken.

Volgens mij is een draadfrees en een freesbank handiger dan een draaibank voor dit klusje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ik heb nog even naar lijmen zitten kijken en kom uit op Loctite 648, die heb ik toevallig ook nog staan.

En ik denk toch aan een gedeeltelijke bus die ik er eerst met alleen binnendraad op maak, inclusief lijmen etc. en daarna de bestaande schroefdraad weer doorzetten op het nieuwe stuk. Dat ik dan de bestaande draad wat verder afdraai ok, maar die draad wel weer gebruiken om het nieuwe stuk weer synchroon te reconstrueren. Dan is het ook niet zo'n probleem om er voor te zorgen dat de draad waarmee de bus op de bestaande spindel zit synchroon loopt met de bestaande draad.

Ja, zo komen we met ons allen steeds wat verder in de buurt van een kansrijke oplossing. Dank voor de adviezen, ga vooral zo door en vergeef me mijn eigenwijsheid, dat is nu eenmaal mijn aard.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door scyllatech »

Is zoiets als dit misschien iets?
Deze is bedoeld om een as te verlengen.
Met loctite 648 lijmen, heb ik zeer goede ervaringen mee.

16112
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

Ja, zoiets, maar dat verlengen van de as zal niet opgaan i.v.m. de balans, gaat wel voor relatief lage toerentallen maar deze moet 18.000 rpm gaan doen dus het kleinste beetje onbalans wreekt zich en dat is b.v. dat gat met dat borgschroefje al.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door noteborn »

span een draaibeitel in de klem en laat de spil lopen ,"draai "de spindel af net onder de kern en krimp er een bus op met de goede draad en klaar is kees .

als je de krimpmaat op 0.05 mm maakt gaat het echt nooit meer los je kunt het nog dwars borgen met een boutje

rob
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel

Bericht door benkr »

1. dat afdraaien gaat denk ik niet lukken omdat die spindel zich pas echt lekker voelt bij meer dan 6000 rpm, dat draaien gaat dan al niet echt meer lukken, dat wordt dan meer slijpen denk ik.

2. dat borgboutje is al genoeg om de balans te verpesten, dat wil je dus niet, vandaar mijn idee om te gaan lijmen.

Maar ik kan wel de spindel demonteren en de spindelneus gewoon op een draaibank afdraaien, waarom niet.

Hoe denk je dat krimpen te doen, ik heb daar geen enkel beeld bij?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: HF spindel

Bericht door Breaker »

Diameter van de spindel iets groter dan de diameter van de bus. As in de vriezer, bus warm stoken. Bus over de as schuiven. De as zet uit, de bus krimpt: vast! Zo worden bijvoorbeeld treinwielen op hun assen gezet.

Of het goed werkt met een dunwandige bus en 0,05mm verschil daar heb ik wel wat twijfels over. Zie ook hier:
viewtopic.php?f=31&t=1008
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie