HSD ES350L 8kW

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Redkill
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2018 12:04

HSD ES350L 8kW

Bericht door Redkill »

Hoi,

Ben nieuw op dit forum. Wil allereerst iedereen die een positieve reactie op deze post op deze thread plaats op voorhand bedanken.

Mijn vragen zijn:

1. Hebben jullie ervaring met HSD spindels? Wij bewerken aluminium.
2. Welke standtijd hebben jullie onder normale omstandigheden.
3. Doen jullie de revisie van bvb lagers zelf?
4. Waar kopen jullie de onderdelen?

Mvg,

Richard
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door janplastiek »

ik heb een HSD ES 929 ISO30 5,5Kw 18.000rpm spindel, nu een dikke 3,5 jaar in gebruik geloof ik, met automatische toolwisselaar en ik frees met frezen tot 100mm diameter,ik gebruik ook een Benz instelbare hoekfreesaggregaat en een HSD floating head.
ik kan enkel zeggen dat ik hier nog nooit problemen mee heb gehad, ik heb wel altijd de warmloop cyclus gedaan voor ik hem belast.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door serum »

Ik heb sinds een weekje een nieuwe machine met een HSD 9kw iso30 spindel, voor en echter voorzien van keramische lagers (er zijn verschillende versies voor de ISO30, de HSK heeft sowieso voorin standaard keramische lagers) Hij loopt machtig mooi. Bewust gekozen om zijn redelijk goede naam en de positieve ervaring van Jan.

Dus mede gekozen om de goede ervaring die Jan ermee heeft; Jan heeft volgens mij een reserve op de plank liggen.

De meeste HSD's zijn ondertussen toch voorzien van een cartridge met lagers welke je 1:1 kan vervangen? (als je een schroevendraaier vast kan houden en een beetje je technisch inzicht gebruikt moet het lukken)
Belangrijk is dat je hem gedroogde lucht voert (dat doe ik nu nog niet) en dat je hem warmdraait volgens de procedure zoals HSD hem voorschrijft;

50 % of the maximum rated speed for 2 minutes.
75 % of the maximum rated speed for 2 minutes.
100 % of the maximum rated speed for 1 minute.

Je kan aluminium en aluminium bewerken. Wil je tactloos sleuven trekken met een 20mm frees op 40mm plaatdiepte of ga je hem adaptive/torchoidaal oid te lijf met een 8mm freesje? Op dat toerental

Belangrijkste is dat je zorgt dat de load van je tool gelijk is (dmv van slimme toolbanen), daarnaast helpt de stabiliteit van de machine ook tegen resonanties, wat de levensduur ook weer ten goede komt. Gezien de toerentallen van de spindel die je op het oog hebt, denk ik dat je eerder richting de 8mm freesjes gaat dan de 20.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door skillalot »

@ Serum, foto? Ben wel benieuwd naar die machine dan.
Redkill
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2018 12:04

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door Redkill »

Hoi,

Alvast bedank voor jullie reacties.

Wij frezen momenteel met een HSD ES350L 8kW max toerental 36K watergekoeld. We frezen aan 33K max 2.1m/min.
Momenteel halen we echter geen langere standtijd dan 900h

We hebben ook Jager spindels 60K en deze halen standtijden van 1500-4000h.

@serum: Bedankt voor de tip. Hoe lang staat je machine stil voor je een spindel warmup volgens procedure doet?
@Jan: Hoeveel is jouw standtijd in 3.5j uitgedrukt in uren?
@Allen: Welke materialen frezen jullie en hoe beschermen jullie je houders tegen spanen? (Onballans)

Mvg,
R
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door serum »

Dat lijkt mij echt extreem aan de korte kant, 900h. ik zou contact opnemen met HSD. Ik weet nog niets over jullie manier van verspanen. Als je 900h vol in de chatter werkt, is het nog best netjes denk ik. Strategische toolbanen zijn besparend voor de standtijd van je gereedschap en je frees.
Laatst gewijzigd door serum op 25 jan 2018 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Redkill schreef: 25 jan 2018 16:07 hoe beschermen jullie je houders tegen spanen? (Onballans)
Ik neem aan dat die spanen er door de middelpuntvliegende kracht wel afvliegen.
En bij wisselen is er neem ik aan lucht-overdruk, door de spil.

Gebruik je gebalanceerde houders (waarschijnlijk is dat een overbodige vraag bij HSK opname).
Heb je wel eens krimphouders geprobeerd ?
En frezen voor deze toerentallen ?

Wat zijn de verschillen met Jaeger? vermogen, spindeldiameter, gebruikte frezen. Een kleinere diameter lager heeft natuurlijk minder moeite met hoge toerentallen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: HSD ES350L 8kW

Bericht door janplastiek »

Mijn freesmachine staat zelfs al een jaar eerder op de vloer hier, ik heb deze nu dus van begin mei 2013 dus bijna 5 jaar.
Hij draait minimum 4 à 5 uur per dag, soms niet, dikwijls 8 tot 14 uur op een dag, of bij langdurige werken draait hij de nacht door, weekends meestal niet,eigenlijk moet ik eens in de instellingen kijken of de uren geteld worden maar ik vermoed als ik dit optel dat ik op 1 jaar alleen al, 220 werkdagen tel aan maar 5 uur/dag kom ik al aan 1100 uur per jaar dat de spindel draait, dit reeds 4 jaar en 8 maanden , dan zit ik al boven de 4800 draaiuren.
ik heb nu 50 iso30 freeshouders tot 2,5G gebalanceerd 25.000 rpm, waarvan 34 op de machine in een lineair magazijn zitten.
zorg dat de collets (moest je die gebruiken) ook van een zeer goed kwaliteit zijn anders haal je de stabiliteit van je houder naar beneden.
Ik frees enkel kunststoffen, elke soort heeft zijn eigen reeks frezen, 1snijders, 2 en 3 snijders diamantfrezen etc.
Ik werk met platen van 1mm dikte tot 180mm dik.
De materialen die ik verwerk zijn; pe in al zijn soorten, pp, pc, pom, peek, pmma, pa, pvc, ptfe, petg, volkernachtigen en ik zal er nog wel enkele vergeten :lol:
Zoals Serum zei heb ik inderdaad alles wat de freesmotor betreft dubbel, de motor, de kabels de vfd, de remweerstand.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie