VFD Askpower A131

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

VFD Askpower A131

Bericht door seense »

Afgelopen vrijdag een 1.5 kW lucht gekoelde spindel + vfd binnen gekregen en tot mijn grote verbazing zat er geen HY vfd bij, maar een naar wat het leek merkloze met andere parameters (PN ipv PD en veel minder). De ebay advertentie nagelezen en inderdaad stond er niet bij dat het om een HY vfd zou gaan. Op mijn exemplaar stond alleen een typenummer: A2-8015M. Googelen leverde niks op, maar op het ebay plaatje stond een ander type nummer: HY01D523B. Na googelen blijkt dat het gaat om een Askpower A131.

De handleiding is ook precies hetzelfde als die van de A131:
https://cdn.hackaday.io/files/255641093 ... rGuide.pdf

Er is een stuk minder info te vinden over deze VFD + settings icm chinese cnc spindels. Op cnczone.com is er wel wat over geschreven zie ik in de zoekresultaten, maar die site is dit weekend offline. Het leek me wel handig om hiervoor een topic te openen.

Het lijkt erop dat er maar een paar echt belangrijke instellingen zijn en de motor loopt prima. Er zijn echter twee puntjes waar ik mee zit:

-Je kan bij deze vfd geen maximale output stroom opgegeven. Bij de HY lijkt dit een belangrijke parameter te zijn. Is dat gevaarlijk voor de spindel?

-Verder las ik over de luchtgekoelde spindel dat het belangrijk is om deze niet onder de 8000rpm te laten draaien, echter als ik de PN11 (min frequency) op 120Hz zet dan start de vfd vanaf 120Hz en start de spindel plotseling met een enorme schok. Gebeurt dit met de HY vfd eigenlijk ook als je de min frequency op 120Hz zet? Ik heb hem zelf nu op 1.5Hz (default) staan omdat hij dan rustiger start. Lijkt mij dat dit niet echt kwaad kan als je hem direct naar 12000rpm laat starten?

Wanneer de spindel gemonteerd is zal ik nog even posten hoe ik hem aan Linuxcnc heb gehangen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD Askpower A131

Bericht door DaBit »

seense schreef: 19 aug 2018 16:53 -Je kan bij deze vfd geen maximale output stroom opgegeven. Bij de HY lijkt dit een belangrijke parameter te zijn. Is dat gevaarlijk voor de spindel?
Nee, dat kan weinig kwaad.
-Verder las ik over de luchtgekoelde spindel dat het belangrijk is om deze niet onder de 8000rpm te laten draaien, echter als ik de PN11 (min frequency) op 120Hz zet dan start de vfd vanaf 120Hz en start de spindel plotseling met een enorme schok. Gebeurt dit met de HY vfd eigenlijk ook als je de min frequency op 120Hz zet? Ik heb hem zelf nu op 1.5Hz (default) staan omdat hij dan rustiger start. Lijkt mij dat dit niet echt kwaad kan als je hem direct naar 12000rpm laat starten?
Die dingen leveren onderin niet zoveel koppel en de ventilator blaast dan niet zo hard. Maar onbelast of licht belast onder de 8000 toeren laten draaien kan verder prima.
Ik vind het zelf altijd wel een goede gewoonte om de spindel een paar minuten op 3000rpm te laten draaien en eventueel nog een tussenstap op 6000rpm voordat ik het toerental opschroef naar hoge waarden. Ik doe dat warmdraaien meestal als ik toch bezig ben met G-code inladen enzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: VFD Askpower A131

Bericht door lordprimoz »

seense schreef: 19 aug 2018 16:53 -Verder las ik over de luchtgekoelde spindel dat het belangrijk is om deze niet onder de 8000rpm te laten draaien, echter als ik de PN11 (min frequency) op 120Hz zet dan start de vfd vanaf 120Hz en start de spindel plotseling met een enorme schok. Gebeurt dit met de HY vfd eigenlijk ook als je de min frequency op 120Hz zet? Ik heb hem zelf nu op 1.5Hz (default) staan omdat hij dan rustiger start. Lijkt mij dat dit niet echt kwaad kan als je hem direct naar 12000rpm laat starten?

Die schok komt omdat je deze setting niet gebruikt waar die voor is. Dit is namelijk een ondergrens filter, omdat je de spindel waarschijnlijk analoog aanstuurt en het signaal niet precies 0v is, maar net iets er boven zal de regelaar alsnog proberen de motor te draaien. Door de minimum frequentie op bijv 1.5Hz te zetten filter je het onderste gedeelte eruit en blijft de motor dus uit.


Door hem op 120Hz te zetten, zet je ineens het volledige vermogen op de motor om met 120hz te kunnen draaien zodra je over die ondergrens heen schiet.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: VFD Askpower A131

Bericht door seense »

Ok, dus de PN11 setting van deze vfd is niet te vergelijken met de PD011 setting van de HY vfd? Wat is dan eigenlijk de reden dat "iedereen" de HY min freq op 120Hz zet?
Plaats reactie