zelfbouw co2 laser

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door skillalot »

MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

skillalot schreef:zoals t op ebay staat lees ik inderdaad ook dat de verkoper een verschildruk ten opzichte van de normale atmosferische druk heeft gemeten van 800mbar. Dan zou je een einddruk hebben van 200mbar.
Zou kunnen maar lijkt me sterk voor een pompje van 22.50...
Misschien een idee om 2 van die pompen in serie te zetten? Dan zou je er nog wel wat meer uit kunnen halen?

gr sascha
Bedankt voor de info. Ik hoop dat ik er inderdaad zal geraken. Hij heeft wel die druk gemeten bij aansluiting op 12V, en de pomp moet eigenlijk op 24V draaien, dat ga ik dus doen, gewoon een trafo van 24V kopen en dan hopen dat het goed komt. Als je zegt dat 2 in serie wel moeten werken, dan zal de vedubbeling van de spanning ook veel helpen denk ik.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Floppy »

Ik denk niet dat je met zo'n eenvoudig pompje voldoende lage druk haalt.
Bedenk wel dat die druk (200mbar) gehaald wordt met 0 flow. Zogauw je gas gaat pompen loopt de druk op.
Wat voor een gasflow heb je nodig in die laser.
Misschien moeten we maar ergens anders of per e-mail discussieren want lasers bouwen is toch niet echt eenCNC-zone topic?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Erik »

Floppy schreef: Misschien moeten we maar ergens anders of per e-mail discussieren want lasers bouwen is toch niet echt eenCNC-zone topic?
Nee, joh. Hardstikke interessant allemaal. Vooral hier discussieren.
Gr.

Erik
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Niels »

Prak het topic in de praathoek dan ;-)

Vind het wel een mooi topic om te volgen 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door audiomanics »

Mijnsinziens staat het hier perfect op de plaats... Uiteindelijk is dit de "motor" die het "freesje" aandrijft... :roll:
Een spindel dus.... toch???

@Floppy: ech wel een CNC-topic!! (vin ik)

Ik ben alleen benieuwd hoe de straal op positie gezet wordt... spiegels?
of vaste laser en bewegend blad?
Dat moet dan weer wel in een ander hoofdstukje :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bbr

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door bbr »

volg de ontwikkeling met belangstelling.

leuk machientje maken voor een laser wordt mijn volgende project.
mag "lichtvoetig" zijn komt navenant geen kracht op.


bbr
Laatst gewijzigd door bbr op 05 sep 2007 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door ludo »

Zeker doorgaan,volg het en ben zeer benieuwd hoe het afloopt.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

bedankt iedereen voor de interesse.

Wat de vacuumpomp betreft: ik hoop dat hij zal volstaan. Er staat dat hij minstens 5liter per minuut pompt, en mijn laser zou moeten lopen op 4 liter. Als hij goed werkt kan ik eventueel een betere pomp kopen.

Ik heb ook al een veiligheidsbril gekocht om mijn ogen tegen het Infra rood licht te beschermen.

Ik ben nog steeds op zoek hier in de buurt naar de glazen buis die rond de andere kleinere buis zit om deze te koelen. Ik zoek liever nog even hier verder om geen verzendkosten te betalen want die kunnen bij zo'n verzending hoog oplopen denk ik.

Ik denk dat morgen of overmorgen de spiegels voor de laser zullen binnenkomen.

@audiomanics: de straal zal normaal via 4 spiegels tot op het werkblad geleid worden. Ik ben wel nog op zoek naar betaalbare "mirror mounts" als deze: http://www.lightglassoptics.com/assets/images/mm-2.jpg .
De goedkoopste die ik nu nog maar gevonden heb zijn 36euro per stuk, en ik heb er 4 van nodig. Dan heb ik de spiegels zelfs nog niet, dus als iemand een goed adres kent laat het dan maar weten.

Ik houd jullie op de hoogte van zodra ik iets nieuw heb.

gr, Mathias
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door skillalot »

Euhm, vanaf nu ben ik t kwijt haha.

Misschien kan iemand even de basisprincipes uitleggen van een snijlaser?

Ik dacht dat die vacuumpomp bedoeld was om de glazen buis vacuum te trekken voordat je m met gas vult, maar nu begrijp ik dat die pomp constant aan is zodra de laser brand?

Wat voor afmetingen krijgt die laser ongeveer?

Gr Sascha
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

skillalot schreef:Euhm, vanaf nu ben ik t kwijt haha.

Misschien kan iemand even de basisprincipes uitleggen van een snijlaser?

Ik dacht dat die vacuumpomp bedoeld was om de glazen buis vacuum te trekken voordat je m met gas vult, maar nu begrijp ik dat die pomp constant aan is zodra de laser brand?

Wat voor afmetingen krijgt die laser ongeveer?

Gr Sascha
De buis wordt inderdaad eerst vacuum gezogen, waarna het gas erin wordt gedaan. Het gas wordt niet helemaal opgebruikt, en het gas dat wel opgebruikt wordt geeft andere gassen af die moeten worden afgezogen. Op de eerste pagina van dit topic vind je een schematische voorstelling van de laser als dat duidelijker is.

De laser zal ongeveer een 80cm lange resonantor hebben, hierin vindt de gasonlading plaats. Met de spiegels er nog bij moet je rekenen op ongeveer 85cm lang.

Gisteren heb ik de spiegels met de post ontvangen. Ik heb ze vandaag even zorgvuldig opengedaan (met handschoenen uit latex tegen het vocht van mijn vingers). Ik heb de diameter ook opgemeten (1.9mm). De dikte in 3mm. Hier volgt nog een foto van de twee spiegels:
312

groeten
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door skillalot »

80cm das nog best groot voor in een hobby cnc machine. Loopt dat gas (CO2) constant door dan of of vul je de laser met gas, kun je er dan een uurtje mee snijden, en moet je m dan weer met vers gas vullen?

En hoe werkt dat met een laserpointer dan? Die hoef je niet te vullen toch?

Heb je al enig idee wat je dalijk aan kosten kwijt bent voor de complete laser met voeding en al?

Gr Sascha
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door audiomanics »

MatD schreef:@audiomanics: de straal zal normaal via 4 spiegels tot op het werkblad geleid worden.
Ik ben er nog niet uit hoe je dat met vier spiegels gaat doen...
Als ik even naar een conventionele freesbank kijk met een "gantry" en een y-wagentje kom ik aan twee spiegels:
een die de straal afbuigt in de y-richting en een die daarna de straal in de z-richting afbuigt, aangenomen dat de straal van uit de laser parallel loopt met de x-as..

Maar ik wacht het geduldig af..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door erikkate »

skillalot schreef:80cm das nog best groot voor in een hobby cnc machine. Loopt dat gas (CO2) constant door dan of of vul je de laser met gas, kun je er dan een uurtje mee snijden, en moet je m dan weer met vers gas vullen?

En hoe werkt dat met een laserpointer dan? Die hoef je niet te vullen toch?

Heb je al enig idee wat je dalijk aan kosten kwijt bent voor de complete laser met voeding en al?

Gr Sascha
Zoek even op wikipedia naar de verschillende types lasers:
Laserdiodes, HeNe, CO2, etc.
Misschien dat het dan wat duidelijker wordt.
So many projects, so little time.
Plaats reactie