zelfbouw co2 laser

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

Zoals de topic zegt: hier komt een bouwverslag van een zelfbouw co2 laser. Ik ben al 2 maanden bezig met informatie verzamelen en heb reeds verschillende bedrijven gemaild voor de belangrijkste en duurste stukken: de spiegels. Ik ben nu zo ver dat ik ze behoorlijk goedkoop kan krijgen. Normaal moeten ze ten laatste volgende week worden opgestuurd.

Ik heb al enkele 3D tekeningen gemaakt in solid edge, maar die zijn nog niet helemaal af. Nog even wachten dus. Uiteindelijke doel is om de laser met een cnc machine te gebruiken, maar eerst even de laser zelf maken.

link naar het schema
dit is de basislayout. Ik heb ook al (amateuristische) plannen gekocht om toch zeker veilig te spelen en geen details over het hoofd te zien. Uiteindelijk ontwerp ik de laser zelf. Hij moet ongeveer 60W gaan leveren, ruim genoeg dus om balsa, triplex en andere houtsoorten te snijden.

Ik houd jullie op de hoogte.

m.v.g.
Mat
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Leeuwinga »

Hallo ben erg benieuwd hoe dit verloopt.
Wil je wel graag de nodigde voorzichtigheid in betracht nemen.
De hoogspanning is werkelijk DODELIJK :evil:
Daarnaast zijn laserstralen :idea: met dit vermogen zeer gevaarlijk 8)
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

uiteraard zal ik zeer goed opletten met de HV. 12-15KV is inderdaad dodelijk. De laserstraal zelf is inderdaad ook gevaarlijk. Een veiligheidsbril met glazen die de laser tegenhouden zal ik ook kopen. Liever 40euro extra uitgeven dan blind zijn op 1 oog.

Het is nog wel even wachten tot alles binnen is maar ik houd je op de hoogte.

gr
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Erik »

Even de link naar het schema aangepast, graag in het vervolg uploaden naar de server van dit forum via het knopje "album" of via het knopje "add an attachement". Door het formaat van het plaatje komen er anders vervelende horizontale scrollbalken.

Een mooi project, we willen foto's en een bouwverslag :D Let inderdaad op met die 15 kV :!: Ik heb eens iemand zien wijzen met z'n wijsvinger naar een draadje waar 8 kV op stond. Toen z'n wijsvinger op ongeveer 30 cm van het draadje verwijderd was sprong er een 30 cm lange vonk over van draadje naar wijsvinger. De jongen heeft de rest van de avond erg wit gezien.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door create »

Mat ,

we gaan deze zeker volgen, hoop dat het lukt voor je

create
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

vandaag een beetje aan het tekenen geweest in solid edge. Grote delen staan er al op. Alleen de spiegel mounts aan weerszijden van de laser moeten nog worden aangepast.
229

gr

Mathias
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

even ter informatie: de spiegels worden vandaag of morgen normaal verzonden vanuit amerika. Dus misschien nog deze week enkele foto's van de spiegels, anders gewoon volgende week. Ik ben momenteel op zoek naar een geschikte nst (neon sign transformer) met geschikt vermogen. Indien iemand me daarmee kan helpen laat het gerust weten. Ik ga nog wat rondmailen naar bedrijven hier in de buurt maar naar het schijnt zijn de trafo's tegenwoordig begrensd op 10KV.

Ik zoek iets van 12-15KV bij 30-60mA.

Ook borosilicaatbuizen (glas dat beter bestendig is tegen warmte) zijn behoorlijk moeilijk te vinden.

Alle hulp is welkom!
Bedankt

Mathias
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door audiomanics »

Kan AE-schagen dat niet voor je maken??
Die maken heel wat speciale transformatoren en zijn wellicht in staat om speciaal een trafo voor je te wikkelen die aan al je eisen voldoet..
Echt duur zijn ze zeker niet..

http://www.ae-europe.nl/

Borosilicaat glazen buizen misschien bij:
http://www.louwers.nl/materialen/borosilicaatglas.htm
??????

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

Even een update:

Ik heb al trafo's gevonden hier in de buurt bij een neonbedrijf. Ze kunnen ook de binnenste borosilicaatbuis leveren, maar de buitenste buis die een dia van ongeveer 30mm zou moeten hebben is moeilijker.
Ook de spiegels voor de laser zijn vandaag vertrokken in amerika via priority air mail. Ik weet niet hoe lang het gaat duren voor die hier zijn, maar dat moet normaal wel meevallen denk ik.

Binnenkort kan de bouw dus starten. Als ik alles binnen heb zal ik alles precies beginnen tekenen in solid edge. Dan zal ik waarschijnlijk enkele stukjes alu moeten laten frezen door iemand hier op het forum, maar die persoon moet ik nog zoeken :D . Uiteraard wordt er een vergoeding betaald, maar dit is voor volgende week.

Groeten

Mathias
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

vandaag de vacuumpomp op ebay gekocht (http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... AQ:BENL:11): 22euro exl verzending, 32incl verzending. Hij gaat tot -0.8bar, ruim genoeg dus voor de laser.
Ik hoop ook in de loop van de week mijn spiegels binnen te krijgen met de post.
Ook de gasmix kan ik verkrijgen in een bedrijf hier in Brugge.
Als ik tijd vind ga ik deze week ook om de trafo's en de resonantorbuis.

Zover staat het dus momenteel.

Groeten

Mathias
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Floppy »

MatD schreef:vandaag de vacuumpomp op ebay gekocht Hij gaat tot -0.8bar, ruim genoeg dus voor de laser.
Is dat wel genoeg?
-0.8 bar =200 mbar absoluut is 150 Torr.
Van wat ik van CO2 lasers gelezen heb zegt men dat je 10-100 Torr nodig hebt.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door MatD »

Floppy schreef: -0.8 bar =200 mbar absoluut is 150 Torr.
Van wat ik van CO2 lasers gelezen heb zegt men dat je 10-100 Torr nodig hebt.
Ik dacht toch dat 800mbar=0.8bar=600torr (http://www.sengpielaudio.com/calculatorPressure.htm)

Het tweede wat je zegt is wel waar: een laser heef inderdaad 10-100Torr nodig, maar als ik 600Torr bereik is dat dus ruim genoeg.

gr
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door Floppy »

MatD schreef: Ik dacht toch dat 800mbar=0.8bar=600torr (http://www.sengpielaudio.com/calculatorPressure.htm)
Ja, dat klopt ongeveer, maar jouw pomp haalt een druk van min 0,8 bar. Dat is gerekend vanaf 1 bar atmosferisch. dan blijft er dus over een absolute druk van 200 mbar.
Het tweede wat je zegt is wel waar: een laser heeft inderdaad 10-100Torr nodig, maar als ik 600Torr bereik is dat dus ruim genoeg.
gr
Nee, jij rekent vanaf de verkeerde kant. absoluut vacuum is 0Torr en 0 mbar. Atmosferische druk is 760 Torr of 1013 mbar.
dus 600 Torr is "haast" atmosferische druk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: zelfbouw co2 laser

Bericht door skillalot »

zoals t op ebay staat lees ik inderdaad ook dat de verkoper een verschildruk ten opzichte van de normale atmosferische druk heeft gemeten van 800mbar. Dan zou je een einddruk hebben van 200mbar.
Zou kunnen maar lijkt me sterk voor een pompje van 22.50...
Misschien een idee om 2 van die pompen in serie te zetten? Dan zou je er nog wel wat meer uit kunnen halen?

gr sascha
Plaats reactie