Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door skillalot »

Zouden degene die deze spindels in hun bezit hebben hier hun ervaringen willen posten, evenals een foto met de hele opstelling, spindel, koeling, etc.
Ik heb net even het forum door zitten spitten en er zijn er een aantal die zo'n spindel hebben. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen ermee zijn, nu diegene ze al een tijd hebben draaien.

Ik zit te denken er zelf ook een te kopen voor mn portaal in aanbouw. Gezien mijn machine voorlopig nog op zolder komt te staan, en een uur lang een bovenfrees in huis laten draaien niet echt heel fijn is. Verder vallen de kosten nog wel mee, een kress is ook niet heel goedkoop.
Zou 0,8kw genoeg zijn, of kan ik beter een 1,5Kw nemen? Ik zal voornamelijk hout en aluminium gaan bewerken.

Gr Sascha
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door Ferry »

Hoi, ik gebruik al een poos een 24000 rpm chinese spindel, 2.2 Kw.

Ik heb geen foto's beschikbaar op het moment, maar er is eigenlijk ook niets speciaals aan te zien hoor ;-)

Het is in wezen een ronde cylinder welke in een paar zelfgefreesde beugels is gemonteerd.
Voor de koeling gebruik ik een koelpomp welke eigenlijk bedoeld is voor werkstuk koeling. Deze pomp is gemonteerd in een RVS bak met eeninhoud van ca 10 liter.
In deze bak heb ik gewoon kraanwater met antivries( tegen bevriezen uiteraard, maar ook tegen algengroei)

1 keer per jaar vervang ik meestal het water, en tot nu toe altijd glashelder koelwater gehad, ik heb in de retour-leiding van de spindel een flowmeter geplaatst om er zeker van te zijn dat ik nooit draai zonder koelwaterflow.

De spindel draait als een zonnetje, maar vergis je niet, als hij 20.000+ toeren staat te draaien hoor je hem ook goed fluiten hoor.

Het vermogen zou ik zeker niet te laag nemen, want houd er rekening mee dat je op de lagere toerentallen steeds minder vermogen overhoud!

Ferry......
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door didado »

Hoewel het je vraag niet beantwoord (ik heb zo'n spindel niet) is dit wellicht ook een optie. Iets duurder maar met keramische lagers (24.000) en geen waterkoeling.

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Inverters
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door skillalot »

@Ferry,
heb je hier nog een radiateur tussen zitten om te koelen, of warmt het 10ltr reservoir niet echt op? Hij zal best fluiten, maar t zal toch wel aanzienlijk minder zijn dan een bovenfrees mag ik wel aannemen toch?

@david,
is zo'n luchtgekoelde weer niet lawaaiiger?
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door didado »

Ik zou het niet weten. Ik heb er geen ervaring mee maar de prijs leek redelijk.

Ik zou ook wel willen weten wat de run-out van de ER collets in die Chinese spindels is. Chai's kogelomloopspindels koop ik in elk geval niet meer. Teveel speling, krom, beschadigde endmachining, ondermaatse kogels, waardeloze wipers etc. Chai is wel behulpzaam en doet ze best maar voor die prijs krijg je ook daadwerkelijk waar je voor betaalt. Sommige mensen hebben wel goede ervaringen en anderen weer niet. De kwaliteits controle, als die er is, is net een loterij. Ik betaal liever iets meer maar de ervaringen van de gebruikers hier met die spindels zegt veel meer dan mijn verhaal want ik heb zo'n spindel niet. Dus ik hoop dat die allemaal positief zijn.
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door Ferry »

Nee hoor, de langste freesklus die ik ooit heb gedaan wqas circa 2 uur onafgebroken met een bolkopje op ca 22000 toeren, de frees werd in die bewerking niet echt zwaar belast natuurlijk!
Het water werd in die periode niet of nauwelijks warmer.

Het enige wat bij mij warm word is de frequentieregelaar, daarvan hoor je de fan regelmatig bijkomen als hij aanstaat, vooral als ik op lagere toerentallen draai.

Ferry......
Cncplay
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 21:47
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door Cncplay »

heb een watergekoelde 800 watt spindel een klein jaar in gebruik, mijn ervaringen:
-niet geheel geruisloos, maar duidelijk stiller dan een bovenfrees
-zeer stabiel in toerental
-veel waar voor je geld
-spantangopname is ER11 - B maar hier kun j e ook ER11-A voor gebruiken indien je een A-moer aanschaft

Met de koeling ben ik een beetje doorgeschoten :hiervoor heb ik de koeling van een PC-processor gebruikt ;pompje, radiateur met ventilatoren die over een thermostaatje bij 25 graden inschakeld ,
dit gebeurt echter nooit wat de spindel wordt nauwelijks warm. (maar was wel leuk om te maken).


gr Eric
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door skillalot »

Zou je wat foto's kunnen plaatsen van die pomp en radiator / reservoir?
Wat is het verschil tussen ER11-B en -A?

Gr Sascha
Cncplay
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 dec 2008 21:47
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door Cncplay »

http://www.cnczone.com/forums/general_e ... indle.html`

het lukt me niet om foto`s te plaatsen , is blijkbaar niet toegestaan...?stuur me maar pb met je emailadres
gr eric
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door michelpet »

let niet op mijn taal ben woord blind.
zeeschuim

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door zeeschuim »

Ik verkoop chinese portaal frezen sinds twee jaar, daar zitten 3kw of 4,5 kw watergekoelde spindels op. Sommige draaien een dag in de week, andere een aantal dagen onafgebroken. Ik heb geen klachten. Voor dat ik aan dat avontuur begon, kwam ik deze spindels al tegen op engelstalige cnczone.com, de ervaringen die daar gedeeld werden zijn positief. Wat de koeling betreft, mijn Chinese leverancier leverde de eerste machine met een aquarium pompje. Dit ben ik al vaker tegen gekomen bij mensen die zelf een "Chinees" hebben geimporteerd. Een grote bak met water,(speciekuip, harington) pompje er in en gaan met die banaan. Niet zo chic, maar stappenmotor.nl leverd voor zijn laserbuizen waterkoelingen, ik geloof 250 euro. Dat is een mooi staal kastje met daarin een koelvoeistof tankje, (koelvloeistof van de auto ) een digitaal schermpje met temperatuur aanduiding, een pompje, een warmtewisselaar met ventilator, en een alarm op de retour leiding, als er geen of niet genoeg water doorstroomd begint het alarm, je kunt een extern alarm aansluiten, of een input van Mach of een ander besturings progamma om de spindel te stoppen. Volgens metingen (niet door mij) aan de as van de spindels aangaande de rondloop zijn ze verassend zuiver. Nu heb ik mijn leverancier zover dat hij standaard zo'n koeling erbij levert.
Dus mooie spindeltjes, weinig herrie!
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door skillalot »

Ja ik denk dat ik een 1.5Kw ga bestellen. Chai kan hem voor 300 euro opsturen. Had een prijs gevraagd voor een 1.5KW spindle, bijpassende VFD, zijn setje standaard spantangen ER11 (2,3,4,5,6 en 7 mm), en een van 3,175.
Ik zit alleen nog te wachten tot hij de gebruiksaanwijzig stuurd, zodat ik kan zien of ik deze met 0-10v kan aansturen.
Die van stappenmotor.nl heb ik gezien, Create stuurde me een foto ervan. Vind het nog best prijzig dus ik denk dat ik zelf iets in elkaar ga knutselen hiervoor. Wil geen gigantische waterbak maken, dus denk dat ik een radiator ertussen ga zetten, ik denk met iets van een waterkoeling set voor pc's.
Gr Sascha
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd chinese HF spindels

Bericht door assink »

Anders neem je een kachelradiator van een auto ofzo, zijn wel voor een klein bedrag te scoren op de autosloop, koop direct het bijbehorende pompje erbij en wat slangen.
Plaats reactie