Lagers vervangen in Kress FM6990

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door asterduc »

Enkele maanden terug heb ik 4 gebruikte Kress Bovenfreesmotoren gekocht.

Deze motoren zijn door de vorige eigenaar zwaar gebruikt geworden en de lagers moeten worden vernieuwd.

Ik heb een motor geopend maar krijg geen vat op het koplager (de kant van de spantang).

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Kloppen op de as heeft geen effect.
Ik ben bang om de as onder de pers te zetten omdat de blauwe kraag uit plastik is en volgens mij de persdruk niet gaat aankunnen.

Enkele fotos hieromtrent heb ik op een ander forum gezet.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door asterduc »

Deze heb ik nog op de Kress webpage gevonden.

http://spareparts.kress-elektrik.de/de/ ... 9d2f93b1f3

Het gaat om nr 6 op de exploded view.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door Erik »

asterduc schreef: Enkele fotos hieromtrent heb ik op een ander forum gezet.
Maak hier dan even een linkje naar het andere forum. Foto's verduidelijkt de zaak aanzienlijk.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door asterduc »

Erik schreef:
asterduc schreef: Enkele fotos hieromtrent heb ik op een ander forum gezet.
Maak hier dan even een linkje naar het andere forum. Foto's verduidelijkt de zaak aanzienlijk.
Sorry Erik, die zin had er niet meer moeten staan want ik heb de foto hier via een pdf attachment eveneens kunnen plaatsen.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door asterduc »

Probleem opgelost.

Er zat nog een circlips onder de stofplaat.
Deze stofplaat was er bij mij slechts met sloop en breekwerk uit te krijgen.

De Kress tekening geeft hier een verkeerd beeld door de circlips voor en niet achter de stofplaat te plaatsen.

Dus als iemand eenzelfde werk wil uitvoeren, die is gewaarschuwd.

De lagers lijken op het eerste zicht standaardlagers, voor enkele euros heb ik straks dan 4 extra tip top freesmotoren. Dan krijgt elke motor zijn specifieke frees, hoef ik niet steeds de frees te vervangen, alleen maar de complete motor, en dat is met de enkele spanschroef en de losse Schuko connector veel sneller en eenvoudiger.

Wat mij bij de motoren wel is opgevallen is dat het geluid sterk wijzigd naarmate de spanring van de houder op de CNC frees harder wordt aangetrokken.
Ik ben benieuwd of dit met de nieuwe lagers ook nog gaat zijn.

Nog een correctie wat de plastik houder betreft. Die is met blauwe kunststoflak behandeld, maar is wel uit een lichtgewicht gietmetaal. Dus geen plastik zoals ik eerder aangaf.

Ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door create »

De Kress tekening geeft hier een verkeerd beeld door de circlips voor en niet achter de stofplaat te plaatsen.
welk nummer is dat Ed? Dan weet ik dat ook voor als ik de lager moet vervangen. En wel lager type heb je gebruikt?

gr Create
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door asterduc »

create schreef:
De Kress tekening geeft hier een verkeerd beeld door de circlips voor en niet achter de stofplaat te plaatsen.
welk nummer is dat Ed? Dan weet ik dat ook voor als ik de lager moet vervangen. En wel lager type heb je gebruikt?

gr Create
Die circlips is nr 4 op de tekening.
Dus in werkelijkheid krijg van van voor naar achter: 5-40-4-41-6-41.
Nr 42 heb ik niet teruggevonden.

Ik heb het lager er uit moeten persen. Dat ging probleemloos, nadat ik een adapter heb gefreesd om de flens tegen te houden.

De lagers zijn standaardlagers 6003-2Z en 627-2Z. Raar da op de tekening geen sprake is van het 2de lager (627-2Z). Een telefoon naar de fabrikant leerde mij dat dit lager deel uitmaakt van de rotor (part nr 14). Ik dacht dat duitsers op dat vlak wel wat beter gedokumenteerd waren!

Enkele nieuwe en reserveonderdelen heb ik vorige week besteld, maar na een week nog geen antwoord of parts gezien. Ze zijn daar ook niet te snel heb ik de indruk. Zal vandaag nog eens bellen.

Als ik de onderdelen heb zet ik één motor in elkaar en haal ik de volgende uit elkaar. Ik zal proberen een fotoreportage te maken van het uiteen bouwen.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Lagers vervangen in Kress FM6990

Bericht door create »

dat zou top zijn een foto reportage, misschien even een nieuwe topic openen dan is hij makkelijker terug vinden :P

Create
Plaats reactie