spindle tool change

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

spindle tool change

Bericht door michel pet »

als ze nou eens een spindle tool change voor de chineese spindels zouden maken zou dat geniaal zijn.
ik bedoel dus een aan bouw die er onder kan geplaatst worden net zo iets als wat ze voor een kress hebben.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door deckel515 »

Ja en dan monteer je zo een ding aan je spilneus en dan zit je frees misschien 100 mm vanaf t eerste lager .. nee dat vind ie lekker :lol:
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door ruudpg »

Waarom zou er in de voor op de freesmotor gebouwde toolwisselaar geen lager kunnen zitten?
Volgens mij is dat bij het model dat op een Kress wordt gezet niet anders, het zou anders wel
een zeer onstabiel geheel worden. Zelf ben ik hierover wel aan het denken geweest, maar ik
kom dan eerder op een as naast de motor met bijvoorbeeld een tandriemoverbrenging.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door deckel515 »

Als je m op de spilneus gaat maken en je wilt m serieus gelagerd hebben mag je toch wel 4 flinke lager hebben toch , en die passen niet in een dingetje van 100 mm

Een spilletje met een gat er in voor een trekstang voor pullstud is toch niet zo moeilijk ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13484
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook wel met dat idee gespeeld.. en.. als er in een spindel van 80 mm doorsnede een paar goede lagers passen.. dan is een ATC niet zo heel moeilijk te verzinnen met een ISO- opname.. USOVO heeft em voor de Kress.. die "schroef" je er zo op.. maar als je nou zo'n ding zou kopen.. en er dan een tandriempoelie opzetten, of een flex-askoppeling, en daar een andere motor op?... is dat nou zo moeilijk om te bedenken?.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

ik kom net dit tegen wie weet is hier iets mee te maken.
http://www.usovo.de/shop/Werkzeugwechsl ... 5_121.html
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

Afbeelding

alu huis er om heen er daar een buitelloper op bouwen van 1500 watt.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door assink »

Maar hier zie ik dan weer geen toolchanger?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

het gaat om het id.
het onderdeel op de foto komt in de ronde behuizing.
dan komt er een lrk motor er boven op de lagers van de motor kunnen er uit zijn niet nodig.
de belt van de motor het draaiende motordeel komt weer op de as van de spindel het niet draaiende deel van de motor maak je vast aan de motor.
Afbeelding
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door ruudpg »

@Michel

Ik ben alleen wel benieuwd wat voor motor dat je in gedachten hebt om te gebruiken. Heb je misschien een linkje?
Je spreekt eerder over een buitenloper, maar volgens wat ik kan vinden zijn dit motortjes voor modelvliegtuigen en dergelijke en die hebben een asmaat van maximaal 8mm hier kan je verder weinig mee volgens mij om daar doorheen een as met pull-stud te laten lopen, dus ben erg benieuwd naar het type motor dat je bedoeld!
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

ja daar heb je een punt waar ik ook nog mee zit .
ik vermoet dat de as tussen de 10 en de 12 mm uit komt dus of af draaien naar 8mm of een kopeling het laatste lijkt me minder gunstig.
verder zoeken naar info.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

ik ben eens wat aan het ontwerpen geweest om een beeld te krijgen van een id wat ik heb.
het groene deel wordt onder veer druk weg gedrukt waar door 3 kogels om de 120 graden naar binnen worden gebruikt om zo het wissel deel vast te houden.
door lucht door het gat naar binnen te druk en zal het groene deel tegen de veer druk het geheel ontkoppelen dat is een beetje het id.
of dit goed werkt weet ik niet hoor het graag.

Afbeelding
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door ruudpg »

Even wat opmerkingen van mijn kant, de spindel van Usovo werkt natuurlijk ook volgens dit principe,
alleen moet de "zuiger" beperkt worden in zijn slag zodat de kogels er niet uit kunnen vallen, ook moet
de huls die de kogels op zijn plaats houdt aan de binnenzijde taps zijn en aan de onderzijde wijder, ofwel
groter van diameter.
Als de zuiger omhoog is gaan de kogeltjes naar buiten en valt het gereedschap er uit, maar als de zuiger
naar beneden gaat moeten de kogeltjes door de tapse binnenzijde weer naar binnen gedrukt worden.
Ook lijkt het mij dat er tussen de zuiger en de cilinder iets van een afdicht moet zitten en zo ook tussen
de "kogelhouder" en de cilinder zodat de ingeblazen lucht niet teveel kan ontsnappen, of je moet met een
zeer zuivere passing deze in de cilinder draaiende delen kunnen maken, maar ik denk bijvoorbeeld aan iets
van een v-ring zodat door de ontstane luchtdruk deze automatisch gaat afdichten en als de luchtdruk wegvalt
en de spindel gaat weer draaien dat er minimale wrijving is.
Ook zou ik aan de onderzijde van de spindel liever 2 hoekcontactlagers maken zodat de kans op speling minder is.
Je idee is goed, nu nog even verder uitwerken zou ik zeggen, en natuurlijk dan nog het grootste probleem van een geschikte motor met voldoende vermogen.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: spindle tool change

Bericht door michel pet »

het gaat hier puur om het id en dat lijkt dus wel te kunnen werken.
de id die je aanvoerde had ik ook in gedachten maar was voor een test ontwerp te veel werk.
ik zal dit ontwerp eens goed gaan bekijken en verbeteringen door voeren.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie