Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een beperkte kennis van Electronica.. maar wat je schrijft over de draadbruggen.. snijdt in mijn ogen hout.. als je een spoor anders met een omweg moet leggen.. dan gaat dat spoor zich mogelijk weer als "antenne" gedragen.. en pikt weer van alles en nogwat op.. en dat willen we ook niet..

als je een 2-laags print zou hebben, dan zou je de draadbruggen als printspoor op de andere kant leggen?.. als dat het geval is.. dan moet het voor een beetje handige DIY-er toch ook wel te doen zijn om de bruggen als spoortje te frezen, en ze middels een kort stukje draad, en een drupje soldeer aan beide zijden te verbinden?.. of denk ik nu heel simpel?..
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door cocodile »

Daar zit geen toekomst in
Ja ok, had nog niet eerder naar het schema gekeken, en derhalve niet begrepen dat het direct uit het net gevoed wordt, vandaar en zodoende. 8)
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door cocodile »

of denk ik nu heel simpel?.
Nee hoor, bang on the money!
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ik volg dit met spanning...
Hoop alleen dat ik het solderen van die kleine onderdelen voor elkaar krijg.
Maar zo te zien hoef ik niet op water en brood als het een keer mislukt :mrgreen:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door ludo »

natuurlijk alles op één print is inderdaad het beste,vooral als men van niks vertrekt en geen spaghetti wil.
Maar er zijn natuurlijk ook electronica hobbyisten .
Een transfo is duurder ,maar ik ben wel wat bang van geschakelde voedingen ,als het schakel element sneuvelt komt er wel een hoge spanning(ca 314V) op de +12V lijn te staan en dan brandt de boel uit,misschien een klein weerstandje met een zenerdiode van 15V voor de +12V zetten bij problemen gaat alleen de weerstand en de zener in de fik maar blijft de rest gespaard. Maar voor de liefhebbers van spaghetti zou men de +12V extern kunnen aansluiten.
Als je de aansturing van de igbt wil isoleren er bestaan opto drivers.(bv:HCPL3120)
Zoals je aangeeft het relais kan ook gewoon op de print ,omkeren gebeurd op de moment er geen stroom vloeit.
Maar er zijn vele wegen en je moet die weg volgen die jou het beste ligt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb een beperkte kennis van Electronica.. maar wat je schrijft over de draadbruggen.. snijdt in mijn ogen hout.. als je een spoor anders met een omweg moet leggen.. dan gaat dat spoor zich mogelijk weer als "antenne" gedragen.. en pikt weer van alles en nogwat op.. en dat willen we ook niet..
Juistem. Ik kan het al niet zo 'strak' maken als ik graag zou willen; luiheid is niet de enige reden dat ik voor 'professionele' producten al gauw op de 4+ lagen zit.
dan moet het voor een beetje handige DIY-er toch ook wel te doen zijn om de bruggen als spoortje te frezen, en ze middels een kort stukje draad, en een drupje soldeer aan beide zijden te verbinden?.. of denk ik nu heel simpel?..
Nee hoor, kan prima. De meerwaarde is echter beperkt, want dan moet je alsnog 2 stukjes draad met 4 soldeerverbindingen vastzetten. Kun je net zo goed een draadje trekken.

(nou lieg ik wel een beetje, want vaak kun je 1 van die 2 onder-bovenkant doorverbindingen wel elimineren door een pootje te gebruiken wat er toch al is).
PaulBng schreef:Ik volg dit met spanning...
Hoop alleen dat ik het solderen van die kleine onderdelen voor elkaar krijg.
Het is allemaal niet zo klein hoor. De weerstandjes zijn met 3,2 x 1,6mm het kleinste, en zelfs daar zitten de pootjes al verder uit elkaar dan bij een normaal IC (2,54mm). Voor de rest heb ik al het kleine spul eraf gewipt en vervangen door normale IC's met pootjes of IC's met vlakjes maar wel met de reguliere 2,54mm pinafstand.

Dat er aan een stel van die dingen geen pootjes zit ga je prettig vinden. Scheelt je een hoop gaatjes boren, pootjes buigen en afknippen.
ludo schreef:natuurlijk alles op één print is inderdaad het beste,vooral als men van niks vertrekt en geen spaghetti wil. Maar er zijn natuurlijk ook electronica hobbyisten.
Dat was ik ook, een hele fanatieke zelfs. Totdat ik er mijn werk van maakte. En sindsdien heb ik er jaaaaaaren eigenlijk niks meer mee gedaan prive totdat ik de stappenmotor-drivers maakte.

Voor de rest staat het uiteraard iedereen vrij om die geschakelde voeding eraf te laten en 13-15V uit een externe bron erop te prikken.
Een transfo is duurder ,maar ik ben wel wat bang van geschakelde voedingen ,als het schakel element sneuvelt komt er wel een hoge spanning(ca 314V) op de +12V lijn te staan en dan brandt de boel uit
Yup, dat wel...
Een kleine flyback ipv buck had dat probleem geelimineerd, maar zo'n flybacktrafootje is ook weer lastiger te krijgen dan een 1mH spoeltje. En van mensen verwachten dat ze 'm desnoods zelf even wikkelen gaat te ver; transformatoren en spoelen hebben voor de meeste hobbyisten een hoge engheidsfactor.

(en stiekum wilde ik dit Linkswitch-ding ook eens proberen :mrgreen:)
misschien een klein weerstandje met een zenerdiode van 15V voor de +12V zetten bij problemen gaat alleen de weerstand en de zener in de fik maar blijft de rest gespaard.
Dat zenertje vind ik nog een vrij goed plan, dat ga ik doen. Die dingen hebben de eigenschap om goed kort te sluiten als ze stukgaan idd.
Als je de aansturing van de igbt wil isoleren er bestaan opto drivers.(bv:HCPL3120)
Weet ik, maar die hebben ook weer voeding nodig.
En dat mag ik niet doen met een 2x9V trafootje en dan 1 winding voor de logica pakken en de ander voor de IGBT-drivers want de isolatiewaarde tussen beide secundaire windingen onderling is meestal onvoldoende.

Overigens is er voor het sturen van dikke IGBT's eigenlijk niks beters te vinden dan een transformatortje. De vertraging is praktisch nul, de trafo geeft niks om spanningspieken of dV/dt, je geeft de IGBT's ook een negatieve gatespanning als ze uit moeten staan wat de storingsongevoeligheid aanzienlijk verbetert, je hoeft niet te rommelen met deadtimes omdat je het zo kunt kienen dat de ene bij afschakelen door z'n Miller-plateau moet zijn voordat de ander aangaat, en je kunt zeer aanzienlijke stromen uit een simpel trafootje trekken.

In m'n DC-TIG lasapparaat type 'veul koper en ijzer, overleeft een nucleaire oorlog' heb ik een extra inverter gepropt om aluminium te kunnen lassen. Dat is een H-brug bestaande uit 300Amp/1200V IGBT's, en alle 4 die IGBT's worden uit 1 simpel transformatortje met EFD20 kern gestuurd met piekstromen tot 12Amp per gate, en via een paar truukjes kan ik tot 100% dutycycle gaan.

Dat zou met silicium-drivers een beste klus geweest zijn.... Ideaal gewoon, zo'n 'bejaard' component als een transformator. Dezelfde mening heb ik overigens ook over mechanische relais; ideale robuuste dingen zijn dat :P
Zoals je aangeeft het relais kan ook gewoon op de print ,omkeren gebeurd op de moment er geen stroom vloeit.
Juist...
Maar er zijn vele wegen en je moet die weg volgen die jou het beste ligt.
Dat doe ik ook. Er moet in ieder geval 1 persoon blij mee zijn, en dat ben ik zelf. Beinvloed de componentkeuze ook wel een beetje hoor; die optocouplers heb ik er bijvoorbeeld nog een paar liggen van de stepperdrivers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Het moet me van t hart dat ik de indruk heb dat er iets degelijks uit dit project komt!
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Swake »

'Ze' zijn hier goed bezig. 'Kvoel het aankomen dat m'n Kress heel binnenkort een upgrade krijgt. :lol:

Dank je DaBit dat je al deze extra moeite doet om ook ons aan boord te kunnen nemen van dit project. echt super :!:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

We zullen 't allemaal wel zien. Voorlopig is het nog niet klaar; dat enkelzijdig-printje-routen is knap veel werk stiekum; je hebt de organisatie die je normaal aan kunt houden niet (met meerlaagsprinten krijgt elke laag een aparte functie, zeg maar). En eigenlijk helemaal niet kunnen kruisen is ook niet handig. Magoed, nog een kwak draadbruggen erbij en ik kom er wel. 't word in ieder geval geen layout die je bijna als kunst aan de muur zou hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Afbeelding

't begint wat te worden...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Swets »

spannend... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien een gekke vraag.. maar dit regelprintje.. zou ik die ook kunnen gebruiken voor het aansturen van een 150 Watt 0.9 A 4000 RPM electromotor van een HBM C1 draaibank?..

zoals bekend ben ik een C1 aan het CNC-en.. en heb ik dat 150 wat motortje over.. die regelprint die eraan zat.. die doet het niet meer. en ik "vertrouw" em ook niet zo.. jouw ontwerp lijkt me een stuk beter in elkaar te zitten..
met dat motortje zou ik een "Unimat-1 kloon" willen maken.. je kent ze wel die kleine "Speelgoed-Emcootjes" van Alu profielen die je als draaibank en als freesbank kan opbouwen..
met een paar 80 x 80 profielen zou ik ook zoiets kunnen maken voor "Wènâg"..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

In principe kan zo'n beetje elke DC motor die 5Amp of minder nodig heeft wel, maar voor de mooiheid moet de nominale DC-spanning van de motor eigenlijk wel een volt of 100 of hoger zijn. Een 24VDC motortje kan, maar die dingen zijn er nooit op ontworpen om pulsen van 300+ volt te krijgen.

Dat motortje van jou is voor 100+ volt, dus geen probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. 't is een 230 V motortje..
zou wel leuk zijn als ik dat motortje kan gebruiken voor een "horlogemakers bankje"..
Plaats reactie