Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Nou, gaat lekker. Ik terug met dat D525MW moederbordje, krijg ik te horen dat er nergens meer eentje op voorraad ligt. Moet het ding terug naar Intel.
Jaja, de ongelofelijke meewerkendheid en snelheid van Intel ken ik. Ik hoor de collega's van de toko beneden die van ons regelmatig mopperen en ik word nog 's nachts gillend wakker van die keer dat ik toegang tot Intel Developer informatie nodig had. Dat heeft maanden geduurd, en mijn doopceel is wel 100x gelicht.

Geschatte tijd voordat ik het bordje terug heb: tenminste 6 weken. Jottum :evil: . Magoed, de computerwinkel kan er ook niks aan doen dat ik perse van dat bejaarde spul wil hebben.

Nouja, 6 weken zonder frees gaat niet gebeuren. Dus maar een Asus P8Z77 moederbordje meegenomen, een 2,6GHz Celeron en een tweevoudig parallel-poort kaartje. Eigenlijk veel te modern en het produceert meer warmte dan me lief is, maar dan heb ik tenminste lokaal support, ook belangrijk. Bordje pastte uiteraard niet in het lief kleine kastje, dus de oude grote PC-kast maar weer afgestoft. Voeding gemodificeerd opdat-ie z'n lucht alleen binnenin blaast, alle gaten en kieren afgedicht, extra fannetje erin om lucht in de kast te circuleren, bla. Vooralsnog word het in die kast 29 graden zonder luchtaan/afvoer van buitenaf, dus da's nog te doen.

En toen het softwaredeel. Helemaal jottum. Wil je geluid DaBit? Mag je lekker zelf de ALSA-drivers compileren. Wil je zien wat de kasttemperatuur is DaBit? Compileer zelf maar een verse kernelmodule. Oh, wilde je de frees aansturen via een parallele poort op de PCIe bus? Zoek zelf maar het uiterst wazige parallelle-poort adres op dan. Monitor hoger dan 800x600? Lekker zelf modelines invoeren.
Grmbl, nu weet ik alweer waarom ik voor dit soort dingen geen bleeding-edge hardware wil hebben, en kan ik indenken dat mensen schrik hebben van het opzich vreselijk mooie en superkrachtige LinuxCNC.

Magoed, het werkt weer na een uurtje of 3 klooien. Ik ben er wel iets mee opgeschoten; ik heb nu 2 parallelle poorten (dus lijntjes naar de hardware genoeg) en het gekke ding doet vrolijk 71kHz stepfrequentie zonder ook maar 1 klap te missen, en dat terwijl ik drivermodules aan het compileren ben, bestanden over het netwerk aan het sleuren ben, wat OpenGL spul heb draaien, een STL aan het CAM-processen ben, muziek aan heb staan en wat aan het rommelen ben in de webbrowser. Als je wilt weten wat het spul maximaal nog bij kan houden moet je het immers flink pesten, al heeft dat LinuxCNC er met z'n realtime kernel opzich weinig last van.

Slimme PC, domme elektronica erachter. Ik geloof wel in die configuratie.

Hehe, nog een stapeltje kapotte dingen repareren (kindertjes...), pasen vieren en dan kom ik eindelijk weer eens toe aan de toerenregeling hoop ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Nou, eindelijk weer eens wat tijd hiervoor gehad. Het begin van de software in de simulator geschreven, op het bordje geplempt, en het werkt tot nu toe.

Signaal van de lichtsensor + reconstructie door de DSP. Geel is signaal, blauw reconstructie. Gemeten op de accutol met een goeie zwart/wit verdeling (zwarte ducttape, wit papier)

Afbeelding

Het moet ook werken als het signaal slechter is; in de praktijk spattert er van alles rond als je aan het frezen bent, word het venstertje van de sensor vies, etc. Daarom lees ik het sensorsignaal analoog in om het digitaal te verwerken.

Afbeelding

Daadwerkelijk op de Kress, plaatje is op standje 1 geschoten. Zwart/witverdeling is hier slordig; wat zwarte Edding op de spindel, wit niet eens. Werkt op standje 'max' nog evengoed, en het is niet erg gevoelig voor afstand of daglicht.

Afbeelding

De H-brug doet het ook al prima, in ieder geval op 13V. Ik heb de PWM-frequentie op 500Hz gezet.

Afbeelding

Ingangsspul werkt ook, en het gereconstrueerde spindelsnelheid PWM-signaal zie ik als hexgetalletje kloppen.
Bij 15Hz heb ik 16-bit resolutie, bij 1kHz net geen 10 bits meer. Da's voldoende.

Mooi, nu eens een (autotuning) PID-controller erin hangen en die een beetje pimpen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Ik ben benieuwd in hoe dit vertaalt naar wat wij begrijpen....
Sorry :oops:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Mwoah, zie het meer als een teken dat de boel niet doodgebloed is. Het was alweer een tijdje geleden dat ik hier tijd aan besteed had. Maar het blijft een feit dat dit een 'nice to have' is en geen noodzaak, dus soms gaan er andere zaken voor.

Korte samenvatting van de technische mumbojumbo: de elektronica lijkt te werken. Nu nog de software nog, want zonder software doet het ding alsnog helemaal niks.

Die software moet een aantal zaken doen, waaronder:
1) Inlezen van het spindel-toerental-signaal, wat van een optische sensor af komt.
2) Inlezen van het PWM signaal van de CNC besturing.
3) Berekenen hoeveel elektrisch vermogen er naar de spindel moet om het actuele toerental gelijk te maken aan het gewenste toerental.
4) Aansturen van de spindelmotor.

Nummertje 1 kun je makkelijk doen en dan hopen dat de sensor goed geplaatst staat, niet vuil word, en er niet teveel storing van de rest van de machine binnekomt. Of wat ingewikkelder zodat het wat toleranter is betreffende niet-perfecte plaatsing, wat freesstof op de sensor, etc. De ingewikkeldere manier betekent het 'rotte' signaal inlezen in de microprocessor als analoog signaal en daar de reconstructie op doen. Dat is meer werk, maar bied meer mogelijkheden om het geheel robuust te maken.

Nu, dat deel werkt. Zowel met een accuboor als test als de daadwerkelijke Kress met draaiende machine. Je kunt op de plaatjes zien dat-ie van een rommelig signaal een mooi net pulsje maakt. En met mooie nette pulsjes kun je mooi netjes een toerental berekenen.

Nummertje 2 werkt ook, al heb ik daar geen plaatjes van. Dat gaat aardig nauwkeurig: bij een PWM frequentie van 15Hz kan ik in 65535 stapjes bepalen wat het toerental moet worden. Bij 1000Hz wat minder nauwkeurig, maar altijd nog op de promille nauwkeurig. Bij een vol bereik van 30000 toeren is dat dus een resolutie van 30 toeren. Het verwerken gebeurt digitaal, dus niet via een omweg zoals via een conversie naar 0-10V.

Nummertje 3 is nog niks aan gebeurd. Ik wil het zo maken dat je niet zelf allerlei getalletjes in hoeft te stellen voor de regelconstantes; het ding moet de spindel maar een paar keer versnellen en vertragen, en daar de juiste getalletjes uit destilleren. Is nog geen heel simpel klusje. Ik ga eens spelen met de PID-library die de Arduino-jongens gebruiken. Degene die die geschreven heeft snapt waar het om gaat, want de standaardspulletjes uit de academische teksten voldoen niet zo geweldig in de 'boze buitenwereld'. Hij is alleen niet erg efficient opgezet. Maar gelukkig hoef ik het niet 60000 keer per seconde uit te rekenen zoals bij de stepperdrives; een keer of 500 per seconde is genoeg.

Nummertje 4: die werkt ook, al heb ik het nog niet met 230VAC getest maar slechts met 13V. Dat is voor nu goed genoeg en een stuk veiliger voor mezelf.

Oftewel: een aantal belangrijke zaken doen wat ze moeten doen. Da's hoopgevend :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Dabit,
Nu is het helder. Dank!

Gaat helemaal goed komen, lijkt me zo :P
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door clements »

respect voor de serieuze aanpak, lijkt niet echt op half werk :mrgreen:
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Swets »

toch nog een vraagje....

want, ik heb nog een oude kress leggen... althans oud... maar die begon op eens heel raar hard/zacht te draaien....

nieuwe borstels er in, nog steeds , toen die magnetische ring vervangen... nog niet goed... toen heb ik maar een andere gekocht...

maar voor deze regeling heb je die spullen toch allemaal niet meer nodig?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Nope, daarvoor heb je alleen de motor nodig. De magnetische ring en de rest van de snleheidregelaar gebruik ik niet; dat word een optische sensor.

Koolborsteltjes moeten natuurlijk wel in goede conditie zijn.

Overigens over de koolborsteltjes: volgens de mensen die motorologie gestudeerd hebben gaan die dingen minder lang mee als je de motor op gelijkspanning stookt. Vind ik zelf niet zo'n probleem (het zal alsnog lang genoeg meegaan, en zo duur zijn ze niet), maar ge zijt gewaarschuwd...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heeft dat soms te maken met vonk overslag?. dat je daar met gelijkspanning meer last van hebt?.. omdat bij Wisselspanning de vonk zichzelf dooft?.. in Relais worden daarom zogenaamde "Blusmagneten" toegepast.. maar dat zal op een motor niet werken vrees ik?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Het zal wel zoiets wezen. Of de niet-wisselende polariteit; dat betekent dat de warmteinbreng ook niet gelijk verdeeld is. Net zoals met je DC-TIG of MIG; daar kies je de polariteit ook zodanig dat je het merendeel van de warmte krijgt waar je 'm hebben wil.

Ik heb het op meerdere plekken zonder uitleg over het waarom gelezen en omdat ik alleen 'shorter brush life' las in plaats van 'unacceptably short brush life' niet teveel aandacht aan besteed. Het zal ook wel; meestal is een apparaat al aardig goed gebruikt tegen de tijd dat de koolborstels versleten zijn, en dan nog is vervangen zowel financieel als kwa hoeveelheid werk geen drama. Magoed, het is wel zo eerlijk om het te vermelden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Zo, ik heb de Arduino PID-library herschreven naar fixed-point berekeningen in plaas van dubbele-precisie floating-point. Het ding is beter dan de PID-functies in de Microchip DSP-libraries, maar floating-point is voor mietjes en je kunt er niet mee rekenen. Tel 100 keer een cent op, en je heb geen euro.

Spul lijkt met 'droogzwemmen' inmiddels prima te werken. Dan word het nu tijd om eens de missende componenten te bestellen en de Kress uit elkaar te schroeven.

Voor degenen die het interesseert wat meetwaarden van mijn Kress FME1050-1:

minimaal/stand 1: 4980 toeren
stand 2: 9000 toeren
stand 3: 13500 toeren
stand 4: 18000 toeren
stand 5: 22500 toeren
stand max: 24840 toeren.

Klopt wel aardig met de waarden op het plaatje.

Met de opmerking dat ik met een vinger tegen de spantang om 'm iets te remmen zonder problemen het toerental van 10000 tot beneden de 9000 kan laten zakken. En zoveel weerstand geef je niet met een vinger, want dan doet het auw.... Tot zover de toerenregeling van meneer Kress zelf :evil:
Op hogere toerentallen is dat trouwens minder erg dan op lage toerentallen.

Meetwaarden hierboven komen van de oscilloscoop overigens. Op stand 1 meet de microcontroller op het bordje 5036 toeren (afwijking 56 toeren, 1%) , op stand max 25251 (afwijking 411 toeren, 2%). Dat is acceptabel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Kress modificeren stelt niks voor.

Origineel, na weghalen bovenste kapje:
Afbeelding

Na modificatie:
Afbeelding

Juist ja, een klein stukje koper van 3,1mm breed, 0,8mm dik op die 2e pen gesoldeerd en het stekkertje verplaatst van het punt op de Kress-regeling naar die nieuwe 'pinnetje'. Kress in originele toestand herstellen is stekkertje terugplaatsen.

Testopstelling. Voedingkje heb ik van een collega geleend. 0-480V bij 750W. Mwoah, da's leuk spul.
Afbeelding


Vooralsnog helaas weinig succes. :evil:
De hardware werkt, da's duidelijk. Maar die motor laat zich erg, erg lastig regelen. De PID-parameters zijn compleet anders op 15000 toeren tov 5000 toeren. Ergens in het achterhoofd had ik al zo´n vermoeden; die motor is totaal geen lineair systeem. Voor 7000 toeren onbelast heeft-ie zo'n 40 Volt nodig, voor 15000 toeren onbelast 60V. En ik heb 'm met iets van 150V al per ongeluk zo'n 40.000 toeren laten lopen :shock:

Tot nu toe is het of even sloom regelen als de Kress regeling, of niet stabiel.

Hmm. Nog maar eens goed over nadenken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door joopbos »

Even een andere vraag: wat voor boorkopje zit er in die Kress?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door karangetang »

Mijn Kress komt op stand 1 onbelast op 10000 toeren
heb ik een andere Kress ?
Plaats reactie