Tekno spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Tekno spindel

Bericht door mickomatsu »

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de tekno spindels
Zijn deze te gebruiken met een 6 mm frees in aluminium en staal?
En welke is dan het beste of zijn er nog andere opties?

Grt michel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tekno spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kachel met mijn Kress al met een 6 MM freesje door Alu.. Staal zal ook wel gaan.. maar dan moet je vanwege het hogere toerental van een Tekno spindel wel een VHM frees gebruiken..
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Tekno spindel

Bericht door Lude »

Ik heb een 2.2kW teknomotor electrospindle met dc fan als koeling. Erg fijn ding. Voor zwaarder werk zou ik wel voor de electrospindle gaan ivm betere lagering.

Toerental voor staal is wel vrij hoog. Met een frequentieregelaar haal je het toerental wel aardig omlaag, maar uiteindelijk houd je niet veel vermogen over.
Grootste frees in aluminium die ik er in heb gehad is een 16mm. Staal nog geen ervaring mee

Wil je alleen staal/alu doen, of ook andere materialen? (voor alleen alu en staal zou ik denk ik een laagtoerigere motor opzoeken).
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Tekno spindel

Bericht door mickomatsu »

Ik heb even bij damencnc ook de vraag gestelt en ik kreeg als advies een electrospindel met DC deze zijn voor radiale en axiale krachten en dan een spindel van 2kw zijn wel wat aan de prijs.
Maar kan ook wel een HF spindel nemen maar dan moet ik wel rekening houden met een korte levensduur.

Ik wil er alu,staal en messing mee frezen en dan max iets van 10mm frees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tekno spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan zou ik persoonlijk voor de spindel met de beste lagering gaan.. en het wat lagere toerental voor lief nemen..

dat het frezen dan mogelijk wat langer duurt?.. nou en?.. dat is te verkiezen boven een stilstaande machine omdat je de spindel moet vervangen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tekno spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:dan zou ik persoonlijk voor de spindel met de beste lagering gaan..
Altijd een goed plan.

Nu dacht ik dat ik aardig op de hoogte was in de technische wereld, maar schroom niet om domme vragen te stellen:
Wat wordt er bedoelt met....
tekno spindel, kress, electrospindel met DC.
Volgens mij werken al die spindels op electriciteit. ;-)
Of iets met AC of DC aangedreven wordt ? wat is het verschil (Dabit z'n regeling stuurt beide wanneer er koolborstels in zitten)
En wat is nu eigenlijk het verschil tussen die spindels, weet nu zelf niet meer wat voor spindel m'n eigen freesbank heeft, maar er zit wel een 5kW AC motor op aangdreven door een AC motorstuurunit (5000 toeren )
Als ik zelf even invul wat ik dacht dat het was: ( corrigeer maar als ik het fout heb)
Tekno : frequentie gestuurde AC motor ( kortsluitanker)
Kress: fase aangestuurde AC motor met koolborstels (gewikkelde stator en rotor )
electrospindel ? geen idee.
Denk zelf dat gewenst toerenbereik en de daarbij horende koppel-kromme het eigenlijk doet.
Ik zou daarna liever iets hebben met een draaiveld sturing, dus zonder koolborstels.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Tekno spindel

Bericht door mickomatsu »

Ja Arie ik ga ook voor die met de beste lagering DB en dat het wat langer duurt met frezen maakt niks uit zeker omdat ik best wel veel in harde materialen ga frezen.

Hugo ik had het verkeert bedoelde dus DB staat voor dubbelhoekcontact lager onder en boven.

Ik zou dan willen gaan voor de 2.0KW max 24000 rpm
Is een drie fase inductie motor
Grt Michel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tekno spindel

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Of iets met AC of DC aangedreven wordt ? wat is het verschil (Dabit z'n regeling stuurt beide wanneer er koolborstels in zitten)
Ja, want een universeelmotor lijkt erg veel op een DC motor.
Denk zelf dat gewenst toerenbereik en de daarbij horende koppel-kromme het eigenlijk doet.
Ik zou daarna liever iets hebben met een draaiveld sturing, dus zonder koolborstels.
Ik vind een klein AC-inductiemotortje zonder overbrenging eigenlijk helemaal niet supergeschikt als spindelmotor. Het toerenbereik waarin je koppel hebt is toch niet zo vreselijk groot.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie