3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Zee&Zee »

Even een paar (domme) vragen, omdat ik twijfel aan mijn assumpties...en elektriciteit is niet mijn sterkste kant;

Ik wil een middels een (nog te kopen) VFD een (nog te kopen) spindle aan gaan sturen voor mijn nog te bouwen CNC ik ben me aan het oriënteren dus :lol: .

Ik heb naast 220, ook krachtstroom beschikbaar in mijn hok.

De 3 KW chinese spindles waar ik naar zit te kijken op Ebay, zie ik voorbij komen met als input 220V, 220-250V, 220-380V of 380V als specificatie. Verder zie ik 3 polige en 4 polige ingangen op de foto's.

Vraag 1: Ik neem aan de bij sommige spindles er dus naast 3 fases een aarde pool in de stekker zit, en bij andere weer niet, maar waarom ?? Ik zou verwachten dat er altijd een aarde pool zou moeten zijn ( of is dit de chinese slag waarmee men werkt en verwachten ze dat je de aarde zelf oplost bij 3 polige stekkers ?)

Vraag 2:
Nou zijn verder die specs niet altijd betrouwbaar bij chinese advertenties, maar mijn vraag/verwarring is:

van Wikipedia: een driefasenaansluiting heeft tussen de fasen onderling een hogere spanning, in het geval van een laagspanningsaansluiting is dat in Europa meestal 400 volt (was 380), terwijl de spanning tussen een fase en het sterpunt 230 volt bedraagt.

Zij er dus inderdaad verschillende spindles (anders gewikkeld ?) of zijn ze gewoon altijd reeds 380 volt spec, omdat ze voor 230 volt geschikt zijn op elk van de 3 ingangen) ?

En......heeft het dus voordeel ( meer power uit de spindle ?) als ik een spindle gebruik op krachtstroom ipv 220 ? Ik neem aan dat een VFD verkrijgbaar is met 3x380 uit ?

Of haal ik van alles door elkaar nu ?
Als iemand met het een en ander in lekentaal kan bijbrengen, erg bedankt...wil het graag leren/begrijpen.
CNC you later
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door lelieveld »

Enige jaren geleden zijn we langzaam van 220 naar 230 gegaan.
De 230 is een afgeleide spanning van 3phase 400 volt
in het sterpunt zit de 0 zit daar zit meteen je 4 aansluiting.
Stel je hebt je cnc spindel op een Vfd 3 KW 1 phase 230 volt is ca 12amp
Als op diezelfde groep ook een kachel of 2kw ( 10amp) compressor aanslaat , dan vliegt de zekering er uit
Je vfd op 3 phase 400 volt
Dan zou dat 3 amp zijn per phase en mag er gerust een compressor aanslaan van 2Kw
Bijkomend voordeel is tevens dat je minder verliezen hebt
Snappie ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Swets »

Ik denk dat de spindelmotors hetzelfde zijn...

De VFD zal wel anders zijn...

die heb je 1 fase input, of 3 fase input.... er zijn er ook die kunnen beide aan....

maar 3Kw is een beetje veel voor 1 fase.... P=uxi 3000=230xI I=13A, tja het zou kunnen, maar dan moet je wel een aparte groep voor de spindel.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef: Vraag 1: Ik neem aan de bij sommige spindles er dus naast 3 fases een aarde pool in de stekker zit, en bij andere weer niet, maar waarom ?? Ik zou verwachten dat er altijd een aarde pool zou moeten zijn ( of is dit de chinese slag waarmee men werkt en verwachten ze dat je de aarde zelf oplost bij 3 polige stekkers ?)
Die 4e lijkt me inderdaad aarde te zijn. Ik zie het nut van een middenaftakking /sterpunt bij een motor nog niet zo namelijk.
Dat ze die soms weglaten, ach. Dan moet de veiligheidsaarde via je chassis komen.
En......heeft het dus voordeel ( meer power uit de spindle ?) als ik een spindle gebruik op krachtstroom ipv 220 ? Ik neem aan dat een VFD verkrijgbaar is met 3x380 uit ?
Nee, dat heeft niet meer voordelen kwa spindelvermogen. Wel kwa verdeling van de energie over de binnenkomende fasen van de energiemaatschappij, dus een 3-fasen in VFD zou mijn voorkeur hebben.



Of haal ik van alles door elkaar nu ?
Als iemand met het een en ander in lekentaal kan bijbrengen, erg bedankt...wil het graag leren/begrijpen.[/quote]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Swets »

kan je geen links geven naar de spindels waar je het over heb?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Zee&Zee »

Bedankt allemaal voor jullie inzichten !

Ok, dus even samenvattend;

- de meningen zijn verdeeld of de 4de pool aarde is of een sterpunt. Open schroeven bij aankomst is de enige zekerheid denk ik ? Zal er eens een mailtje aan wagen naar een verkoper op Ebay, maar ik ben bang.
- iedereen is het erover eens dat bij een 3 KW spindle uberhaupt krap wordt op een 230 volt aansluiting qua amps (12 amp op 16 A - dus de reden dat de meeste mensen een 2,2 kw pakken ? ) Vervolgvraag: is het niet zo dat de VFD de belasting minder maakt op de groep ? Niet dat hij magische dingen kan, maar ik meen toch echt dat ergens te hebben gelezen op CNC zone, dat door de technische mumbo-jumbo in de vfd het verbruik/de belasting voor de vfd toch echt wat minder is ? Of gaat dat enkel over het inschakelmoment dmv een softstart ?.

- aansluiten op de krachtstroom geeft geen voordelen qua power voor de motor, maar maakt het wat geheel beter verdeeld over de groepen en met minder verliezen.

Dus 380 aansluiten. Blijft wel een beetje de vraag of elke spindle dat dus eigenlijk aankan, of dat er wel degelijk verschil zit ( de prijzen lijken hoger voor de 380 versies zie onderstaand, maar dat kan ook de bekende in/ex shipping Ebay truuk zijn die de chinezen vaker toepassen ? )

Uiteraard koop ik een VFD die bij de spindle past ( maar niet de chinese crap die ze erbij willen leveren )

Spindles op Ebay: er zijn er zoveel te vinden, klop maar eens in 3kw spindle op ebay, genoeg keuze.

maar zomaar een greep....bv deze vermeldt bv. 230-250 volt; Ebay nr. 260854481706 http://r.ebay.com/8EtYOr
deze vermeld 380 volt bv. Ebay nr. 261064437556 http://r.ebay.com/a2skLb
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 02 mei 2013 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Zee&Zee »

http://www.cnczone.com/forums/diy_cnc_r ... cooled.html

4de pool is aarde dus... ? ( of eigenlijk niet, meer voor de sier :shock: ;-) )
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: 3 KW spindle op 220 or 380 Volt ?

Bericht door Zee&Zee »

Stukje van een Engelstalig forum op het web geplukt dat toevallig dicht bij mijn vraag komt ( denk ik);

VFD takes in single or 3 phase Sinusoidal wave form AC electricity, rectify it to DC electricity, than reshape the DC electricity into 3 phase Sinusoidal or psudo-sinusoidal waveform (or in a layman term digitized Sine wave) AC electricity of your specified voltage & frequency using PWM technique.
HENCE, You can use any motor with any voltage as long as it is equal or lower than your input voltage.
There should be input & output voltage selection in your VFD manual..
The VFD output is ALWAYs 3phase unless you connect it otherwise. hence you can use a 220~240V single phase supply for the VFD to feed 200~240V 3 phase motors.
When you use Single phase input, for 3 phase output, the single phase will have to supply enough current to sustain the 3 phase out put current. which is Sqrt(3) (1.732) of each output phase current. With this you should be able to "derate" your VFD appropriately. eg, on a 240V single phase with a 13A fuse, your max. 3 phase 220V is ~7.5A.

Klopt dit een beetje als antwoord op mijn originele vraag ? Ik denk zelf van wel inmiddels...maar had/heb er dus de b*llen verstand van, dus geprobeerd her en der kennis te lenen ( lees googlen) en hier mijn vragen gepost om tot een inzicht/antwoord te komen. Je moet natuurlijk altijd beetje oppassen met 'experts' op fora, meningen kunnen feiten worden. Ik bedoel het kunnen vakidioten zijn met decennia vakkennis, of amateurs zoals ik met goede bedoelingen. Dus iemand van de eerste categorie als je je geroepen voelt...graag !
CNC you later
Plaats reactie