Waterkoelen spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gesloten
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Waterkoelen spindel

Bericht door diepchess »

@Dabit:
Wie heeft het over meer druk of enorme druk? Ik had het over 0,12 bar drukverschil.

Maar reken nou eens de delta-T uit? Uitgaande van 1kW warmte, 4 meter slang met binnendiameter 4mm, 0,12 bar / 12kPa drukverschil (wat een stil magnetisch aangedreven impellerpompje van 15 euro ongeveer doet), 50/50 ethyleenglycol/water mengsel (wat weer een aardige benadering is voor auto-koelvloeistof en die wil je ivm anti-corrosie) op, zeg, 40 graden bij de pomp.
Dabit je aanname is prutswerk.

Zoals je mogelijk wel weet is de hele accuratesse van bijvoorbeeld Hiwin kogelomloop enkel en alleen gegarandeerd voor 20 graden celcius plus of min ongeveer een halve graad celcius.

Koelen van enorme temperatuursverschillen is fluitje van cent natuurlijk - dat is echter niet de randvoorwaarde.
Overigens opmerking: de clusterhardware hier (Nvidia Tesla's en Mellanox supercomputer) die verbruikt 10% minder stroom als hij onder de 25C gekoeld wordt. Meeste HPC was tot voor paar jaar geleden 19C overigens, maar sommigen proberen daar van af te stappen (CPU's vreten echter stevig meer stroom als je hoger komt dan dat).

Ga er nu eens van uit dat kamertemperatuur 19C is en dat je probeert je spindel dus te koelen richting 20C,
want je koelt en passant ook de binnenkant van de kubus mee natuurlijk als je de spindel koelt.

Dan krijg je ineens hele andere getallen als uitkomst...
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Waterkoelen spindel

Bericht door skillalot »

Zucht...

...wat doe je op dit forum, je weet alles toch beter?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waterkoelen spindel

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:Dabit je aanname is prutswerk.
Zeg vriend, nou ben je weer bijzonder onvriendelijk bezig. Ik had het puur over de spindel, jij trekt er weer 83 andere randvoorwaarden bij en zegt vervolgens dat mijn aannames prutswerk zijn. Deed je in het vorige topic ook al, inclusief me dingen in de schoenen schuiven die ik niet gemeld had.

Weet je kerel: als ik wil gaan spuitgieten in mijn eigen schuurtje, dan vind ik wel een manier om dat voor elkaar te krijgen. Als ik de hele binnenkant van een freesding op 20,0 graden wil houden, dan doe ik dat.

Bij jou twijfel ik eraan of je het voor elkaar krijgt om een IKEA-kast in elkaar te zetten. Waarschijnlijk niet, want je zult wel weer een speciaal gecompenseerde schroevendraaier nodig hebben die je niet kunt betalen, als je superieure intelligentie het je al toestaat om zoiets banaals te doen als een IKEA-kast in elkaar te zetten.

Weet je wie er slim zijn? De mensen hier op het forum. Die lopen tegen een probleem aan, en lossen dat gewoon op. Daar is een aardige dosis hersens voor nodig in combinatie met praktisch denken. Weet je wie er niet slim zijn? Mensen die heel hard roeptoeteren zonder enig werk te kunnen laten zien op basis waarvan ze menen hard te kunnen roeptoeteren. Als ik gebakken lucht wil ga ik wel naar een politicus luisteren.

Blijf lekker in je eigen wereldje leven, doe wat je wilt, van mij heb je geen last meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Waterkoelen spindel

Bericht door lucas »

diepchess schreef: Dabit je aanname is prutswerk.
Voordat ik zo iets zeg kijk ik eerst eens in de posts van die gebruiker, had je dat gedaan dan zou je nu weten dat ie weet waarover hij het heeft.
diepchess schreef: Ga er nu eens van uit dat kamertemperatuur 19C is en dat je probeert je spindel dus te koelen richting 20C,
want je koelt en passant ook de binnenkant van de kubus mee natuurlijk als je de spindel koelt.

Dan krijg je ineens hele andere getallen als uitkomst...
Ik heb ook zo'n een spindel met een simpel aquariumpompje, bij freeswerk met een 3mm freesje is de spindel kouder dan de rest van de machine... Negatieve delta T = lager dan de omgevingstemperatuur.
Ben wel geïnteresseerd naar de uitkomst van je berekeningen.

Snap ook niet wat "supercomputer" koeling te maken heeft met een simpele motor.

Bereken eens welk vermogen je nodig hebt voor het verspanen, hou rekening met de efficientie van de spindle motor en dan weet je hoeveel je moet koelen.

PS: Zelf kan ik het ook niet berekenen maar heb met google het antwoord gevonden zonder hier anderen af te zeiken.
PS1: Sorry voor het taalgebruik maar ik ben Belg :lol:
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Waterkoelen spindel

Bericht door EyEleSS »

Ik heb geprobeerd om me in te houden maar ik vind dat je nou heel erg te ver gaat Vincent (diepchess)..Een google op jouw Nick zegt heel wat..Je stelt hier vragen maar je wil niet luisteren naar de antwoorden..De mensen ( waaronder ikzelf) Willen helpen maar je ziet de antwoorden niet eens..Je speekt jezelf tegen en kan niet eens normaal een confersatie aangaan..Ik heb vanavond een aantal topics opnieuw gelezen van je en de conclusie is duidelijk.. GA MET EEN VIJL EEN SCHAAKSTUK MAKEN.. Maar ga ons aub niet vervelen met topics waar je je eigen tegenspreekt ,Wil je een spuitgiet machine bouwen en een cnc machine om de matrijzen te maken , leer dan eerst is hoe je om moet gaan met mensen die je willen helpen!!!
Gesloten