Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door joostb »

Het bestellen in china valt mij erg tegen, de spindel ging goed maar ik heb diverse spullen besteld (breakout board, MPG pendant, freesjes, enz enz)
Alles besteld midden december en nog steeds niet binnen ik heb het gevoel dat het niet meer gaat komen.
Overigens heb ik het bij verschillende leveranciers besteld.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

Dan zou ik toch PayPal maar eens in gaan schakelen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

Als je via eBay besteld hebt moet je wel je periodes in de gaten houden.. ik dacht dat je voor 42 dagen een "dispute" kan starten. Dan regelt eBay het verder met PayPal etc.. en heb je in een paar dagen je geld terug..
Als dan de spullen toch nog arriveren wordt er wel van je verlangd dat je het bedrag alsnog via PayPal overmaakt.. Anders staat Nederland snel op een zwarte lijst.. en eerlijk is eerlijk...
Zo rond december is er met die kerstpost wel het een en ander niet goed gegaan.. Ik had eind januari spullen gekregen die ik 25 oktober besteld had.. Aan de stempel kon ik zien dat ze op 27 oktober gepost zijn.. Het lag dus niet aan de leverancier..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
joostb
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 jul 2010 15:12
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door joostb »

Het geval met het breakout board heb ik terug betaald gekregen via E-bay echter voor de andere spullen ben ik nu te laat.
Ik lees net van Dabit dat je ook kunt verhalen via Paypal ik zal hier eens induiken.
Eigenlijk hoop ik gewoon dat de spullen nog komen want ik wil wel graag hebben ik heb trouwens niet het vermoeden dat het aan de verkopers ligt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

De post...
Een van de weinige bedrijfstakken die het blijkbaar voor elkaar krijgen om extra geld te kunnen vragen om er zeker van te zijn dat ze hun werk doen.

Moet een schilder eens proberen. 'Meneer, voor 500 euro heb ik de intentie om Uw huis te schilderen. Maar als U nu 600 euro betaalt bent U er zeker van dat ik het ook echt doe'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Swake »

Soms liggen de spullen uit China en omstreken hier binnen de twee weken en soms duurt het 3 maanden, en dat heeft meestal niks te maken met de verkoper. Het Chinese nieuwjaar haalt de boel wel ieder jaar om zeep.
Hier staan constant een 10-tal kleine bestellingen open. Er is nog nooit iets verdwenen.

Bestellingen die met EMS/DHL/UPS of een gelijksoortig bedrijf binnen komen daar komt meestal een factuur achteraf. Maar die betaal ik niet zo maar, er zijn regels en aan die regels moeten ze zich houden.

Ook maken ze de factuur vaak op aan het verkeerde adres, of persoonlijk, daar waar ik het met het bedrijf besteld heb.

Dus meestel bellen en zagen tot ze een degelijke factuur opmaken, ik stuur dan ook gelijk een mailtje naar hen zodat er toch bewijs van is. Indien de factuur degelijk op naam staat betaal ik enkel het deel waar ik het mee eens ben, indien de factuur niet correct geadresseerd is krijgen ze niets.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Oldbiker »

Hallo,
Ik ben ook aan het kijken naar een 3 fase spindel van 1,5 tot 2,2 kW met VFD.
Ik heb een heleboel reacties van de heren op het forum gelezen over de Chinese tjap-tjoi spindels en de reacties lopen nogal uiteen.
Natuurlijk is het te begrijpen dat er op de kwaliteit van goedkopere spindels ingeleverd wordt t.o.v. de spindels van rond de € 1000 en up.
Maar hoe is het nu met de ervaring van deze spindels en de VFD etc. na een tijd gebruiken?
Draait het toch wel naar tevredenheid of zijn de problemen niet van de lucht ?
Wat voor problemen doen zich dan zoal voor, buiten eventuele lagerschades?(wat oplosbaar is)
Loopt zo'n water gekoelde unit ook lekker stil, en blijft die VFD ook goed werken?
Watergekoelde spindels zijn toch zeker wel veel stiller dan een luchtgekoelde neem ik aan?
Nu draai ik met een Kress spindel welke behoorlijk gilt als het toerental opgeschroefd wordt.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen.
Oldbiker
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door michel pet »

na een kres hoor je de motor zeker niet lopen door gehoor schaden.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

Oldbiker schreef: Maar hoe is het nu met de ervaring van deze spindels en de VFD etc. na een tijd gebruiken?
Bij mij goed. En ik pest 'm stevig met boren en frezen in o.a. staal en RVS en lagere toerentallen dan het ding voor gemaakt is.
Wat voor problemen doen zich dan zoal voor, buiten eventuele lagerschades?(wat oplosbaar is)
Lagerschades oplosbaar: hmm.
In mijn spindel zitten van die 7000 serie hoekcontactlagers. Die vind je niet voor weinig hier in NL. Zeg rustig 300+ euro voor een setje.
Loopt zo'n water gekoelde unit ook lekker stil, en blijft die VFD ook goed werken?
Loopt stil, maar een frees die op volle toeren aluminium of staal aan het weghakken is maakt zoveel herrie dat ik niet snap wat nou het voordeel daarvan zou zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Loopt stil, maar een frees die op volle toeren aluminium of staal aan het weghakken is maakt zoveel herrie dat ik niet snap wat nou het voordeel daarvan zou zijn.
Misschien dat de meeste toch balsahout en triplex willen frezen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Oldbiker »

@Michael pet,
Haha dat is wel waar, maar na 45 jaar scheepsdiesels gehoord te hebben is het gehoor ook niet alles. :lol:

@ DaBit,
Tnx voor de info, maar als je in die motor hoekcontactlagers heb zitten dan is dat wel dé lagering voor zo'n systeem.
Het is inderdaad wel belangrijk dat daar goed spul in zit.
Wel prijzig voor een paar lagertjes!!!.
Nu is het bij mij zo, dat het puur voor de hobby is en zo zwaar zal ie niet op z'n donder krijgen.
Het grootste probleem bij mij is het geluid vanwege de woonomgeving.(zit in 'n apartementen gebouw)
Dus ik moet altijd wat minder grof verspanen maar... ik ben gepensioneerd dus het hoeft niet gisteren klaar.
Mijn zelfbouwer met Kress heb ik al in een geluiddempende kast staan.
Nou ik ga er nog maar eens over denken.
Bedankt iig voor de reacties.

Oldbiker
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien dat de meeste toch balsahout en triplex willen frezen ?
Mijn machine staat natuurlijk in een mooie klankkast, maar een tweesnijder in hout maakt bij mij net zo goed een snerpende herrie.
Oldbiker schreef: Tnx voor de info, maar als je in die motor hoekcontactlagers heb zitten dan is dat wel dé lagering voor zo'n systeem.
Het is inderdaad wel belangrijk dat daar goed spul in zit.
Tsja, het blijft koffiedik kijken met 'germany import bearings' en 'japanese import bearings'. Zo moeilijk is het niet om er NTN en P4 in te graveren.
Ik zie het wel; als het bij mij stukloopt dan gaat er inderdaad maar 300 euro tegenaan, in ieder geval voor het onderste setje lagers.
Het grootste probleem bij mij is het geluid vanwege de woonomgeving.(zit in 'n apartementen gebouw)
Dus ik moet altijd wat minder grof verspanen maar... ik ben gepensioneerd dus het hoeft niet gisteren klaar.
Mijn zelfbouwer met Kress heb ik al in een geluiddempende kast staan.
Die gewoon handhaven. Is niet allleen voor het geluid handig, maar ook om de spanenbende enigzins lokaal te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Oldbiker »

Ja DaBit, ik denk dat ik dat maar doe met die Kress dat gaat ook best wel.

Maar ik zat ook te denken om zo'n HF spindel te gebruiken voor de ombouw van een oud machientje uit de 70 tiger jaren.
Deze heb ik jaren gelden ook omgebouwd op cnc.
Nu gaat dat wel aardig met dat machientje maar daar zit een tandwielkast aan om de toerentallen te kiezen maar van dat ding wordt ik een beetje gestoord van vanwege het gerammel van die tandwielen.
Ik wil dat ding ombouwen en voorzien van tandriem, snaar, poly-v-snaar of wat hiervoor in aanmerking komt.
Daarom zat ik naar zo'n spindel te kijken vanwege de regelbare VFD motor en die dan via een reductie van pakweg 8:1 of 10:1 de hoofdas aandrijft.
De hoofdas kon voorheen ook maar 1600 toeren dus met een dergelijke motor zou dat geen probleem moeten zijn.
Dan kan ook wel 2500-3000 toeren gehaald worden op de hoofdas.
Ik weet alleen niet of bijv. tandriemen die snelheden van die spindel motor aankunnen.
Onlangs een test gedaan met de Kress en een tandriem op een as onbelast laten draaien (1 minuut) maar dan werd die riem toch wel warm.
Nu was dat riem spul wel nieuw misschien gaat dat wat beter als het een tijdje gedraaid heeft?
Bovendien vind ik het wel een leuke uitdaging om het ding wat te verbeteren.

Iemand al eens zoiets gedaan?
Suggesties altijd welkom.
Oldbiker.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

Waarom pak je dan geen gewone 3-fasenmotor op een VFD?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie