Zelfbouw toolchanger?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Jules.Bosma »

Ik heb alleen de informatie van HSK-63F spindels, voor de liefhebbers heb ik ook de tekeningen hoe zo'n spindel in elkaar zit.

Ze werken met een verenpak die rond de as zit, deze zien eruit als krome ringen en leveren in pakket 1100Kg trekkracht op, waarmee de gereedschapshouder in de motor getrokken worden. Pas wanneer de rotatiesenior aangeeft dat de spindel stil staat, mag de luchtcilinder, die bovenop de motor zit bedient kunnen worden die de plunje bedient, waarmee vervolgens het gereedschap kan worden gelost.
De toleranties van het geheel loopt in de honderdste millimeters. Ik ben geen metaalbewerker, maar dit systeem nabouwen lijkt me niet eenvoudig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Arie Kabaalstra »

honderdsten millimeters?.. als dat nou alles is?.. :lol:

da's dagelijkse kost voor me..

Kun je de tekeningen en andere documentatie hier niet posten?.. ik speel al een poosje met de gedachte om een HSK 25E spil te bouwen.. omdat ik niet zo'n grote freesbank heb.. maar stabiliteit wel gewenst is.. ik bewerk vooral Titanium..
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Jules.Bosma »

Aan je profiel te zien woon je in Bakhuizen, dat is niet zo ver bij Heerenveen vandaan.
Ik heb een 3-tal CNC's in Heerenveen staan, ook het verenpaket overgehouden van een spindelrevisie.
De documentatie bestaat uit veel foto's en afstel gegevens van de spindel, is nogal groot.

SCM levert een prisma kop, waarbij de spindel indirect wordt aangedreven om deze compact te houden. Los van de prijs hebben zijn dus losse spindels met de opspaninrichting.

Let wel op je kosten, een nieuwe spindel van PDS met een HSK63F toolchanger kost rond de 3000 euro, ze hebben ook wel lichtere uitvoeringen. Daarnaast heb je vaak nog een koeler nodig, zo'n 700 euro en een frequentieregelaar zo'n 1500 euro.
De beste spindels hebben een vloeistof koeling met externe warmtewisselaar. Er zijn ook nog spindels met afzuigkoeling, een eigen fan, of persluchtkoeling. Die laatste nemen extreem veel perslucht, heb je een zware compressor voor nodig. Ik heb een machine gehad met een 3,5Kw spindel, een 600L compressor kon de koeling niet bij houden. (luchtverbruik > 75L/min bij 8 barr)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. Jij hebt HSK 63 op je machines zitten.. grote jongens.. ik heb in het verleden eens een HSK 25 houdertje gedraaid.. om't eens in mijn handen te hebben.. da's gewoon "schattig"..

Kan ik niet eens langskomen om te zien hoe een grote HSK in elkaar zit?
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Jules.Bosma »

Je mag best langs komen, alleen is er weinig aan de buitenzijde te zien.
Kan je wel de onderhoudsvoorschriften van een spindel mailen, dat is net een Donald Duck handleiding.

De HSK houders zijn tegenwoordig de meest gebruikte houders, ze schijnen minder last te hebben van vervuiling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jules.Bosma schreef: De HSK houders zijn tegenwoordig de meest gebruikte houders, ze schijnen minder last te hebben van vervuiling.
Ze zijn korter, zitten stabieler in de spil ( overbepaalde opspanning tussen kegel en voorvlak ), en dat is gunstig voor het verspanen.

Het aantrekmechanisme zit tov de 'Kegel' houder binenstebuiten, waardoor de vingers bij hoge toerentallen juist betere grip hebben. ( dat is discutabel, bij een 'kegel' spanner trekken ze in een bus, waardoor ze ook niet naar buiten kunnen.

Al met al, door de hogere toerentallen en voortschrijding der techniek, kom je dit tegenwoordig idd steeds meer tegen.

( dit is wat me zo even uit het hoofd te binnen schiet )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Trianon »

Ik werp even mijn idee (vraag) in de groep :

Ik heb een kleine portaal frees van BZT met daarop een Kress spindel, voor mijn modelbouw heb ik meestel voldoende met 2, max 3 tools.

Zou het mogelijk zijn om de volledige spindel + tool + stuk van de ophanging te verwisselen ipv enkel de tool + houders ? Als je de ophanging voorziet van enkel conische centreer pinnen zodat die altijd op dezelfde plaats terug gezet wordt.

Voordelen :
- voor het verwisselen van de motor kan je de aanwezige XYZ motors gebruiken, naar een speciale locatie
bewegen waardoor vb de houder los komt.
- een extra Kress motor is niet zo duur en met twee gaan ze ook langer mee.
- kan ook andere tool plaatsen als vb een snijmes, stift, grijpers.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Trianon schreef:Zou het mogelijk zijn om de volledige spindel + tool + stuk van de ophanging te verwisselen ipv enkel de tool + houders ? Als je de ophanging voorziet van enkel conische centreer pinnen zodat die altijd op dezelfde plaats terug gezet wordt.
En dat wil je automatisch of met de hand ?
Met de hand lijkt me geen probleem. Moet natuurlijk even een beetje handig, met kogels of konische pen.
Misschien zijn 2 spieën haaks op elkaar makkelijker te maken.
Het moet natuurlijk wel reproduceren, en maakbaar zijn voor degene die het maakt. (duh)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door janplastiek »

wordt op grote machines ook gedaan

Breek de dag, frees een lijntje.
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Trianon »

Twee vaste spindels is niet haalbaar op mijn kleine machine, dan verlies ik teveel werk afstand op m'n x-as.
En dag heb je ook nog eens twee geleiders, motors en sturingen nodig voor de z-as.

Ik hoopte dat er hier op dit forum wel al iemand zoiets gemaakt had.

In feite het ik een spindel motor houder nodig die afneembaar is :
10824

Met de X-as kan ik naar het magazijn bewegen (vooraan aan de machine),
met de Y-as kan ik de verschillende spindel houders (of andere tools) selecteren
en met Z-as kan ik deze los zetten in het magazijn en een andere oppikken en vast zetten.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door janplastiek »

Trianon schreef:Twee vaste spindels is niet haalbaar op mijn kleine machine
het ging mij niet om de 2 motoren, even het hele filmpje bekijken, in het filmpje op 1:18 wisselt de operator de rechter freesmotor met een oscillerend mes.
kabel los, klemschroef los en motor weg, je kan dus ook gewoon een tweede motor plaatsen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hier op het forum geloof ik niet.. maar ik heb wel gehoord van machines met een rekje Kress machines met tools erin. Toolchange?.. Snelspanhendel los, kress-stekker uit de motor.. motor in het rek.. andere motor erin.. klem vast.. snoer vast.. Start.. en door..

of dat te automatiseren is?.. ALLES is te automatiseren.. :lol: .. kosten?.. tja.. je kan het op verschillende manieren doen.. draaischijf met 6 kress motoren.. rekje met 8 motoren.. kettingmagazijn met 300 ?..

als je zulke blokken zou maken.. met een "Zitting" en een pen met "Whistle-Notch", dan kun je ze zo in en uit de machine schuiven.. dan is een rek wel haalbaar.. een Ketting ook nog wel..
10824

moet je alleen wat verzinnen om de stift voor de Whistle-notch aan te drukken/draaien..
je kunt ook een soort HSK-houder verzinnen, of een Spantang, met een cilindrische opname.. moet je alleen wel een positioneerpen of vlak aan de flens maken.. zodat ie niet kan roteren..

en.. .iets verzinnen om de motoren automatisch aan te sluiten. anders zit je na 12 toolchanges met een aardig breiwerkje in je machine.. :)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door mostudio »

Even een ruw idee motoren op een draai schrijf de niet gebruikte motor valt bij het weg draaien buiten je werkbereik.
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Jules.Bosma »

mostudio schreef:Even een ruw idee motoren op een draai schrijf de niet gebruikte motor valt bij het weg draaien buiten je werkbereik.
Lijkt me lastig om dit stabiel te krijgen.
Als je een snelwisselsysteem voor motoren maakt, bv met een slede en een borging, kun je ook heel snel van tool wisselen.
Stekker erin en klaar. Voor lichte CNC's een prima oplossing, waarbij je ook nog verschillende type (zwaarte) motoren kunt gebruiken.
Plaats reactie