Zelfbouw toolchanger?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Of natuurlijk op de manier zoals het al es gedaan is:

Afbeelding



OF een tussenweg, kortom als je er zo naar kijkt is h et niet heel complex en moet het prima te maken zijn. Kritische vlakken laat je rondslijpen en dan ben je ook klaar...
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Jij maakt er weer een uitdaging van stef.

Dat mag ik wel. Toevallig ook uit de buurt van Rotterdam?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Nee ik zit zelf in Zwolle. Ik heb mezelf overigens enthousiast gekregen, ik ben intussen rustig aan het verder tekenen, IK wil gebruik maken van de vormen die al in de as zitten, ik zit er overigens over te denken BT30 toolholders dan te gebruiken, die zijn veel verkrijgbaar in allerlei uitvoeringen en ook voordelig.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ik ben nog niet helemaal mee met alle termen. Maar de bt30 toolhouders zijn dus de kegelvormige dingen waar we de freesjes in plaatsen toch? En die vervolgens in het wisselrack komen te hangen
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ik denk overigens wel dat luchtdruk de juiste weg is zoals de bestaanden ook hebben. Kost denk io de minste ruimte en schoonblazen helpt ook
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt inderdaad, Ik zit te denken aan een veer die hem lockt en als je wil wisselen met luchtdruk er voor zorgen dat hij los komt (de toolholder) BT30 is een standaard type toolholder, zoek maar eens op google dan vind je heel veel voorbeelden.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ik zie alleen dat die bt30 holders wel 2x zo duur zijn als de tool holders voor de reeds bestaande tool changers.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ligt er aan waar je zoekt, je bedoeld die SK15 toolholders toch? Die wisselen in prijs van 40 tot 120 euro afhankelijk van waar je ze koopt. BT30 gaat van 15 tot 150 euro
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door DaBit »

Als ik ooit gek genoeg ben probeer ik eens een toolchanger op basis van ER moertjes.
Luchtrateltje met lange dop erop, eventueel geveerd opgehangen.
Dop houd een freesje+spantang+ER-moer vast. Freesje wisselen is van vervolgens de freesmotor met tool langzaam draaiend boven de lege pocket laten zakken, ER-moer losratelen, freesmotor naar de volgende pocket, ER-moer vastratelen. Aangezien je knap nauwkeurig en haaks kunt positioneren met een CNC schat ik het risico op scheef erop ratelen laag in.

Uiteraard kun je exact verticaal positioneren van zo'n freesje met een ER-spantangetje wel vergeten, maar dat is met een inmeet-cyclus op te lossen. Als-ie maar ongeveer op z'n plek blijft, en dat is voor elkaar te krijgen door een ringetje op de frees te klemmen net achter de ER-spantang.

Maar voor hobbywerk is dat meer 'because we can' dan noodzaak. Voor het enkelstuks-hobby-werk dat ik doe is het grootste 'probleem' van een gereedschapswissel dat het Z-werkstuknulpunt aan de haal gaat omdat de lengte van de volgende frees/boor anders is. En dat is met een toolsettertje heel makkelijk op te lossen.

Het wisselen zelf? Ik heb meerdere ER-moeren, dus dat is een kwestie van moer+spantang+gereedschap losdraaien, als setje wegleggen, stoot perslucht in de spindelneus, andere moer+spantang+gereedschap als setje pakken, vastdraaien, en weer verder gaan.

In vergelijking met de tijd die ik kwijt ben aan CAM of G-code kloppen, opspannen, uitklokken, rechtleggen, etc. is de wisseltijd totaal insignificant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

@ DaBit
Ja precies... "because we can" is ook eigenlijk de reden dat ik dit wil doen. Het voordeel is dan wel dat de bak volledig autonoom kan draaien van start tot klaar product.

Je idee met de ratel is ook wel een goeie, maar niet wat ik zoek. Ik wil echt een auto tool changer zoals hij bedoeld is maken.

@ Stef Stuntpiloot.
Wat verklaart het enorme verschil in prijs? Je schreef 15 tot 150 euro. Is dat dan de nauwkeurigheid? of het bijvoorbeeld het materiaal dat gebruikt is?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door skillalot »

In hoeverre het uitgebalanceerd is. Een van 15 euro (geen idee waar ze maar 15 euro zijn, nog niet gezien zo goedkoop) zal geen 24000rpm aankunnen. Hoe hoger het toerental, hoe duurder ze worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door DaBit »

Guvner schreef:Ja precies... "because we can" is ook eigenlijk de reden dat ik dit wil doen. Het voordeel is dan wel dat de bak volledig autonoom kan draaien van start tot klaar product.
IMHO wel een zwaar overschat voordeel. Tenzij je hele lange 3D freesklussen wil gaan doen die je door wil laten draaien als je zelf op het werk zit of ligt te slapen, en dan nog zul je waarschijnlijk minimaal eenmaal de boel anders op moeten spannen. Voor serieproductie kan het ook nog handig zijn, maar dan stokt het bij hobbyisten kwa tijdswinst weer op het traject ervoor en erna; al het ruwe materiaal moet op maat gemaakt worden en ingespannen worden, en de spanen moeten afgevoerd worden.

Houden we 'because we can' over. En da's opzich een hele goede reden, want spelen is leuk en leerzaam :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

DaBit schreef:
Guvner schreef:Ja precies... "because we can" is ook eigenlijk de reden dat ik dit wil doen. Het voordeel is dan wel dat de bak volledig autonoom kan draaien van start tot klaar product.
IMHO wel een zwaar overschat voordeel. Tenzij je hele lange 3D freesklussen wil gaan doen die je door wil laten draaien als je zelf op het werk zit of ligt te slapen, en dan nog zul je waarschijnlijk minimaal eenmaal de boel anders op moeten spannen. Voor serieproductie kan het ook nog handig zijn, maar dan stokt het bij hobbyisten kwa tijdswinst weer op het traject ervoor en erna; al het ruwe materiaal moet op maat gemaakt worden en ingespannen worden, en de spanen moeten afgevoerd worden.

Houden we 'because we can' over. En da's opzich een hele goede reden, want spelen is leuk en leerzaam :mrgreen:
En zo is het maar net :lol:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Omdat het kan en omdat het leerzaam is. Daarnaast frees ik veel plaatmateriaal waarbij ik ongv 4 verschillende freesjes nodig heb. dit zal mij dan dus zeker helpen. (en ook best veel plaatmateriaal, kleine serieproductie)

Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3759/143 ... 40bc_o.jpg

Wat je hier ziet:
- een voorzet stuk die je op de as schroeft, hier zal de toolholder in geklemd worden
- Verlengd voorstuk, dat voorzien worden van lagers, die heb ik nog niet getekend maar verbind dus dmv lagers het rode en zwarte stuk
- in het midden met kogels de lock die de Pull stud aantrekt, Deze zal gebruik maken van de vorm die nu al in de as zit voor de er20 collets.
- Blauw is de stang die door de as loopt, die word bovenin aangetrokken door een veer, als je collet los wil hebben dan moet die van bovenaf ingedrukt worden.
Plaats reactie