Bewerken van aluminium 5754

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Bewerken van aluminium 5754

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi allen,
Ik probeer te begrijpen wat de beste manier van bewerken is voor een aluminium bouwproject en hoop middels jullie ervaring wijzer te worden.
Ik heb platen aluminium 5754 van 3mm dik waaruit ik een vorm wil halen, zie als voorbeeld: 13966
Het wordt een kubus van platen voor een 3D-printer waarvan de buiten zijden met passing in elkaar gezet worden. Mijn plan is om dit op mijn portaal te frezen maar is zoiets ook te laseren, wat zijn de kosten (schatting voor 6 platen), naukeurigheid en als het een plasmasnijder gebeurt wat zijn de tolerantie?
Ik hoor het graag, groet. Bjorn
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Bewerken van aluminium 5754

Bericht door Bjornski1976 »

Bij navraag bij diverse bedrijven inmiddels wat wijzer geworden.
Watersnijden gaat middels een straal van circa 1mm in diameter met een nauwkeurigheid van +/-0.1mm. Echter bij 3mm plaat aluminium 5457 kan het materiaal separeren. Er werd me dan ookgeadviseerd om het te laseren.

Aluminium laser snijden heeft ook +/-0.1mm tolerantie.

Ik heb twee dxf bestandjes toegevoegd. Wie zou dit voor mij kunnen lasersnijden?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Bewerken van aluminium 5754

Bericht door mjeuring »

Vreemd. Heb regelmatig 3mm aluminium laten waterstraalsnijden bij C&W in Roden. Nooit gehoord van problemen die jij noemt.
Hier kun je lasergesneden onderdelen bestellen http://www.247tailorsteel.com/
Is er een special;e reden dat je 5754 wilt gebruiken? 6082 of 5083 is wat gangbaarder.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewerken van aluminium 5754

Bericht door skillalot »

247TS moet je wel KVK nummer hebben om te bestellen.
Ik heb ook wel eens voor iemand een serie van dit soort frames gemaakt, de gaatjes waar m3 in moesten komen zijn te klein om te lasersnijden, deze konden wel gepierced worden. Je hebt dan alleen een klein gaatje wat je makkelijk terug kunt vinden om op te boren.
Lasersnijden in aluminium geeft overigens geen gladde rand afwerking, wordt een beetje een ruwe rand.

Watersnijden van 3mm aluminium moet gewoon kunnen, geen enkel probleem. Misschien hebben ze je verkeerd begrepen en dachten ze dat het om trespa of iets dergelijks gaat, dat kan idd delamineren en stukken uitbreken aan de onderkant van de snede.
Plaats reactie